Hej,

Vi har precis fått en stenskiva (granit) installerad i köket. I denna har en diskho/vask underlimmats med någon form av silicon eller annan kladdig massa. Montören har slängt installationsanvisningen men jag har för mig att vasken även skulle skruvas/fästas underifrån i stenskivan. Det är en riktigt stor vask på 70x40 cm så tanken är ju att den ska rymma en hel del kg. Det är en Smeg VSTQ72-2 vask. http://www.fyndmax.se/smeg-vstq72-2-vask/17641-0

Har surfat runt lite här och där och kan läsa mig till att vissa borrar hål i stenskivan och både skruvar och limmar fast vasken, medan andra bara skriver underlimmad.

Med underlimning, menar man enbart silicon/lim eller ska vasken även skruvas fast i stenskivan också?

Har vänt mig till Smeg för att få en ny installationsanvisning, men vill gärna hur andra gjort/gör så jag kan ta ställning till ev reklamation.

Tack på förhand!
Mvh
Hampus
 
Det är lite olika det här med hur underlimningen utförs. Silikon använder man absolut inte utan det är ett speciellt lim för ändalålet framtaget, om det är kladdigt som du säger låter det konstigt.
En del sätter extra "läppar" under skivan för extra säkerhet (som du nämner), medan andra utelämnar dem.
Som exempel kan jag nämna att vi har också en underlimmad ho som är 70x40, underlimmad i en kompaktlaminatskiva. Den är bara limmad utan "säkerhetsläppar"
 
Thx raceman, nu känner jag mig lite lugnare.. Å silicon hittade jag på själv, vet inte riktigt vad dom använt då jag inte var hemma när dom monterade, men det är en svart "limsträng" iaf.
 
Vi får hoppas att de vet vad de gör. ;)
Hon sätter man oftast under press under torktiden.
 
Vet ni förresten vad det är för lim som används? Mitt är som sagt svart..
 
Det är troligtvis ett PU-baserat lim och när det torkat sitter det utav bara sjutton. Vid underlimning i sten så är det vanligt att man bara limmar utan skruv eller andra grejer och är limningen rätt utförd så behöver du inte vara orolig för hållfastheten. Du skulle troligen kunna ställa dig i din vask utan att den skulle lossna, så starkt är det lim som ska användas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.