Vi har bergvärme, och temperaturen på övervåningen i huset är lagom.
Men radiatorerna i källaren är betydligt kallare än i övriga huset. I nederkant är de riktigt kalla.
Jag har provat att motionera termostaterna utan förändring.
Nån som har tips på hur jag ska få upp värmen?
 
Nya alternativt fler och/eller större radiatorer i källaren som bör vara av typen konvektor. Med värmepump används en lägre framledningstemperatur än t.ex. oljepanna eller fjärrvärme. Traditionella källare drar mycket energi att värma upp. Dränera om marken och isolera källarväggen på utsidan är ett bra alternativ om det inte är gjort.
 
Genvägen skrev:
Men radiatorerna i källaren är betydligt kallare än i övriga huset. I nederkant är de riktigt kalla.
Är ditt system riktigt injusterat? Att radiatorerna är riktigt kalla i nederkant beror helt enkelt på att det går för lite vatten genom dom. Du kan:

Öka cirkulationspumpen.

Prova att strypa in övriga radiatorer "lite".
 
Ok
Huset är från 30talet så man kan ju hoppas att det funkat innan.
Jag provar att labba med cirkpump och att vrida ner alla element på övervåningen.
Andra tips? Kan det vara dåligt flöde i nåt av källarens rör?
/P
 
De kommer att vara kalla i botte, källaren har ju tagit värmen... Källare tar mycket värme (energi). Ska du komma ifrån problemet är det fläktkonvektor eller en egen shuntgrupp som bara går till källaren, då kan du ha högre framledning på den.
 
Vid olje eller vedeldning har källaren oftast gått direkt från pannan till elementen.dvs du har haft tillgång till den temperatur som pannan haft. När de flesta kopplar in vp kopplas hela husets system ihop till samma krets och talar utetermostaten om för vp:n att just nu räcker det att skicka ut 38 grader för att värma huset är det inte troligt att källaren tycker det samma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.