Hej,

Ska måla gamla ihåliga innerdörrar i helg och behöver lite råd. Dörrarna är helt släta och har målats vit tidigare - för 50 år sen säkert...

Jag har använt Nordsjö Ready V 40 för att måla alla fönster i huset. Är det ett bra val när det gillar dörrarna?

http://www.nordsjo.se/produkter/Pag...oduct_id=4587cfca-401f-4d62-bdc3-e6c1e9226460

Vad skulle du rekommendera för sandpapper?

Ska man ligga dörrarna horisontellt när man målar dem?

Vad skulle du rekommendera för roller. Ska man använder pensel också?

Vad mer borde man veta?

Tack,

Barry
 
Jag har målat de flesta av våra 60-tals dörrar.

Skall du lossa gånggärnen/låskista, se till att slipa upp kanten, annars bli det svårt att få i dem igen med ännu mer färg på dörren.
Lägg dörrarna ner. Mattslipa, eller helst slipa bort all färg (men akta dej för att bara slipa bort färgen på vissa ställen).
Slipar man inte bort den gamla färgen finns risk att dörren inte går att stänga sedan.
Jag slutslipade nog med 150 och mellanslipade med 180 mellan målningarna.

Lade 1-2 lager grund och 2-4 lager täckfärg, sadolin snickeri på de dörrar jag renslipade. Räkna alltså med många lager.
Använde en skumgummiroller, men i efterhand skulle jag kanske använt en filt för fin struktur. Men det beror ju helt på vad man vill ha för struktur.

Lycka till!
 
Dsl skrev:
J
Lade 1-2 lager grund och 2-4 lager täckfärg, sadolin snickeri på de dörrar jag renslipade. Räkna alltså med många lager.
Upp till 6 strykningar utöver slipningar! Då väljer jag hellre sprutlackering.

.................
 
Henri skrev:
Upp till 6 strykningar utöver slipningar! Då väljer jag hellre sprutlackering.

.................

Det kanske jag också gjort såhär i efterhand. Mina dörrar var dock knepiga eftersom det suttit speglar med limmat tapet/tyg på båda sidor på alla dörrar. Detta slog gärna igenom antingen i struktur eller färg.

Men 4 strykningar tror jag nog behövs även om underlaget är bättre!
 
En sprutlackering kräver minst lika många lager eftersom du lägger på ännu tunnare färgskikt än med pensel / roller.

Om dörrarna är hyfsat släta till att börja med så räcker det med en tvätt och mattslipning med fint sandpapper, >180. Sedan 2-3 strykningar Servalac. Målar du 3 tunna skikt istället för 2 tjocka så får du en snyggare yta. Servalac finns nu i en klassisk högblank variant, men den tar riktigt lång tid på sig att torka så räkna inte med att kunna stänga dörrarna på någon vecka. Vill du göra ett proffsjobb så grundarmålar du första varvet med Servalac grund och mellanslipar varje skikt med 240 papper.
 
nemlan skrev:
En sprutlackering kräver minst lika många lager eftersom du lägger på ännu tunnare färgskikt än med pensel / roller.
Var otydlig i mitt inlägg om att jag föredrar sprutlackering i stället för en massa strykningar. Jag menade inte att själv sprutlackera utan att lämna bort dörrarna för lackering.
 
Ah, jo det är såklart att föredra!
 
Dsl skrev:
Men 4 strykningar tror jag nog behövs även om underlaget är bättre!
På snickerier och i paneltak är det mest Sadolin jag har använt och jag har då aldrig behövt mer än 1 + 2 strykningar för att det ska täcka.
Om man vill ha så tjockt med färg att träets struktur inte syns så är det dock en annan sak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.