Hejsan!

Jag och min famlij ska flytta till en Bostadsrätt
på 90kvm 1 våning. relatift öppen planlösning.

Uppvärmningen består av en El-panna.

Har funderingar om det finns någon Bra och billig Luftvärmepump man kan
installera för att få ner värmekostnaderna.

Är det någon som har några bra erfarenheter?
Tips/Idéer motages gärna!

Skriv gärna, Är ny på dessa saker .

Mvh
NennEmm
 
Börja med att höra med bostadsrättsföreningen om de godkänner dylika installationer, en luftvärmepump kräver hål i väggen och det kanske inte BRF godkänner.

Får ni godkänt så är det bara att söka på forumet + resten av nätet efter lämplig pump, det finns massor av information.
 
Tackar för svar..

Man får installera en pump för BRF så det är inga problem..

Nu till frågan..

Är det någon som har erfarenhet av någon bra pump för min bostadsrätt?
 
Exempel på bra LLVP för mindre/medelstora utrymmen t.ex.:

Mitsubishi FD-25VABH, Toshiba Polar 2 RAS10 (Även Polar 1 är bra men 2 modernare), Fujitsu 09 LEC-N, Panasonic HE9MKE. Tror Panasonic kan ha den tystaste utedelen eftersom de använder scrollkompressorer (var många problem med dessa för ett par år sedan men är nu åtgärdat) om det är viktigast att hitta absolut tystaste modell. Alla vanliga märkesmodeller låter mindre nu än för några år sedan. OBS Flera av pumparna säljs med olika snarlika modellbeteckningar och man kan bli lurad och få en annan variant än den man trodde.

Om det sedan lönar sig beror på nuvarande energiförbrukning och fördelningen mellan uppvärmning till radiatorerna respektive tappvarmvatten. Skulle även funderat på om elpannan går att docka med en luftvattenvärmepump av mindre modell som ett alternativ. Om elpannan är gammal borde den kanske bytas ut till något bättre på en gång, ev flvp och gärna hela brf på en gång så i fall. Som tillfällig lösning i avvaktan på något sådant kanske någon av luftvärmepumparna från Jula kan vara intressant.
 
Har haft tanken att Installera en Kamin av något slag som håller värmen bra när det slutat brunnit,
Och sedan komplettera med en Billigare Pump från Jula T.ex ....

Vad tror ni om det?
 
Sedan några dagar är det ungefär vad jag har hemma. Rörspisen har jag haft så länge jag bott här, men luftvärmepumpen är nyinstallerad. Värmepumpen fläktar svagt även då den inte värmer något vilket sprider värmen från rörspisen.

Frågan är vad du menar med kamin. I min begreppsvärld är en kamin en relativt lätt eldstad. Max ett par hundra kg. Då håller den inte värmen bra när det slutat brinna. Visst finns det grader, och en täljstenskamin på ett par hundra kg håller värmen bättre än en järnkamin. Skall den någorlunda enkelt kunna bidra med en stor del av värmen bör den väga ett ton eller mer. Då tar den både plats och pengar i anspråk, men eldar man flitigt kan uppvärmningen bli billig.

Erik
 
Om du idag har vattenburet system så är det lite synd att inte nyttja det. Antingen byter man ut pannan mot en värmepump, i ditt fall då en "luft/vatten" pump. Eller så finns det varianter där man "hänger på" en luftvatten Vp på den befintliga elpannan. Påhängsvarianterna är ofta relativt billiga (ver ej hur bra de är).

När man räknar på en sådan lösning bör man också försöka bedömma hur lång livslängd det är kvar på den befintliga elpannan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.