Hubbe2 skrev:
Byta pannor är ju i princip gratis. av en takrenovering är ju pannorna billigaste momentet.
Byt om du vill ändra husets stil radikalt. Det gör galen skillnad med olika takfärg.

Det var dyrare i mitt takbyta med container och deponi av de gamla pannorna än vad de nya pannorna kostade....
Ja så då blev det helt gratis nästan..:x
 
pelpet skrev:
Estetik är viktigt. Folk i allmänhet betalar en massa pengar för god estetik i andra fall - t.ex. snygga kläder, snygg bil, fräsch trädgård osv - så varför inte om man tycker att det är värt pengarna.

300 kr/m2 ggr 100m2 - 150m2 tak blir 30000 kr - 45000 kr. Det är inte jättemycket pengar i hussammanhang.
Vilka tänker du på som "folk i allmänhet". Är det hollywoodfruarna eller de som vi ser förnedras i program som "lyxfällan"?
 
Hoppas det inte blir pajkastning.
 
Jag uppfattar TS fråga att handla om moral eller etik. Dvs, är det moraliskt/etiskt motiverat att slänga bort ngt nästan nytt som fungerar alldeles utmärkt enbart pga estetiken? På en sån fråga finns inga absoluta svar. Och med tanke på att det ändå handlar om ganska stora värden är pajkastning svårt att undvika, tror jag. En kamp mellan de som har och de som inte har om man så vill.
 
Sommartorparn skrev:
Vilka tänker du på som "folk i allmänhet". Är det hollywoodfruarna eller de som vi ser förnedras i program som "lyxfällan"?
Det hör inte till tråden, eller så gör det visst det förresten... men jag tycker mig flertalet gånger ha uppfattat från Lyxfällan att de sagt att när de fick jobb och började tjäna pengar så tyckte de att de hade rätt att unna sig att låna till konsumtion.

Min teori är att vi idag tar för givet att man ska ha massa saker och att man har rätt att unna sig lite extra, att få ha det precis som man vill. Och man skaffar sig detta med lån.
 
Ja för det finns väl inte många som cash:at sina hus. Eller har ens tänkt att amortera/betala sina lån, när det finns viktigare saker som 3D-Tv, tv spel och annat skit att slänga pengar på.
 
raveper skrev:
Ja så då blev det helt gratis nästan..:x
55kr/m2 för pannor. ger c:a 8000kr för ett tak på 150m2

med tanke på hur stor skillnad det blir på utseendet så är 8000kr småpengar. Svårt att förändra utseendet så radikalt på huset billigare än det.

Containerhyra och deponi 6-ton kostade 12000kr.... Så får du ngn att hämta pannorna så slipper man ju den största kostnaden.

Jobbet? får man de gamla borttagna och ser till att den som levererar de nya har lyftmöjlighet (kostar nog ett par tusen) så har du 150m2 pannor uppe på taket för c:a 10k.
Att sen lägga ut dem görs ju på en helg.
300kr/m2 måste ju inkludera pappbyte och ny läkt? inte fan kostar det 250kr att lägga ut 9 pannor på befintlig läkt?
 
Jag hade tittat mer på möjligheterna att måla pannorna, låter som ett lite mindre projekt..
 
Hubbe2 skrev:
55kr/m2 för pannor. ger c:a 8000kr för ett tak på 150m2

med tanke på hur stor skillnad det blir på utseendet så är 8000kr småpengar. Svårt att förändra utseendet så radikalt på huset billigare än det.

Containerhyra och deponi 6-ton kostade 12000kr.... Så får du ngn att hämta pannorna så slipper man ju den största kostnaden.

Jobbet? får man de gamla borttagna och ser till att den som levererar de nya har lyftmöjlighet (kostar nog ett par tusen) så har du 150m2 pannor uppe på taket för c:a 10k.
Att sen lägga ut dem görs ju på en helg.
300kr/m2 måste ju inkludera pappbyte och ny läkt? inte fan kostar det 250kr att lägga ut 9 pannor på befintlig läkt?

Pengar i din värld verkar ju vara något man torkar sig i röven med.
 
Nej, men 10k för annan takfärg är inte dyrt. Folk lägger ju flera hundra k på att renovera funktionsdugliga badrum eller kök.
I hussammanhang är inte 10k mkt.

10k som man inte har är mkt pengar, 10k om man köper hus för miljoner är en liten del.

Bara att måla om huset kostar dessa pengar, då är jobbet betydligt värre.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
till cederbusch...forumgud??? kapitalförstöring? hur vet du det? huset kanske ser mycket bättre ut samtidigt som en potentiell köpare uppfattar att huset är pedantskött vilket kanske kan höja priset... Miljöförstöring? ja om man slänger pannorna. ger man bort dom gratis mot nedplockning så blir den som gör det glad för ett nytt tak som kanske inte hade bytts om denne inte fått pannorna. vilket hade lett till kaptitalförstöring samt ev miljöförstöring då det takat hade behövts bytas ut pga av läckage... går se det från flera håll... klart du ska byta om du känner för det
 
Redigerat:
Hoppsan, har man gått och blivit forumgud! Det var inte fy skam det. Hade jag inte ens lagt märke till. :)

Hur jag vet att det är kaptalförstöring? Det handlar inte om ett faktum, det är en åsikt. För mig är det kapitalförstöring att lägga ner pengar på ngt som absolut inte behöver bytas. Färgen på taket är ju en smaksak. Jag hade antagligen tyckt det varit tillräckligt vackert med ett så pass nytt rödtegeltak och hade inte velat betala extra för att det var svart. Men som sagt: smaken är som baken; ett mörkt hål.
 
Klart du skall byta om du tycker det blir finare.

Har du inte pengarna cash, kan du ju ta det på avbetalning..
 
Sommartorparn skrev:
Vilka tänker du på som "folk i allmänhet". Är det hollywoodfruarna eller de som vi ser förnedras i program som "lyxfällan"?
"Folk i allmänhet". Jag kan ta mig själv som exempel (min fru är tyvärr inte rik, och jag bor i Falun som inte direkt är Hollywood). Vi bytte t.ex. ut en fullt fungerande IKEA-servis mot en rörstrand-servis som var minst 5 ggr så dyr bara för att vi gillade den nya bättre. Ett rent estetiskt övervägande. Och så har jag köpt märkeskläder ibland också, trots att det finns kläder på Dressmann (eller myrorna för den delen) som fyller samma funktion.

Sen kan man ju ta alla helkaklade badrum som exempel. Kaklel/klinker kostar ju 5 ggr så mycket som vinyl och ändå tekniskt sätt en sämre lösning. Men det är mer estetiskt tilltalande.

Vad jag menar är att det är inte fel att lägga pengar på god estetik, och de flesta gör det hela tiden. Det är dock sällan som det blir så uppenbart som i TS fall. Risken är att det väcket grannarna agg, och de går och tycker att TS är en bortskämd jäkla bracka.
 
Byt om du tycker du har råd. Du blir nöjd(are) med huset, dina pengar skapar arbete och vinst åt taktillverkaren, och någon annan kan göra en bra affär genom att köpa dina begagnade pannor billigt.

Det enda som vore riktigt korkat vore att slänga felfria pannor på tippen bara för att de är en färg du inte gillar. DET vore kapitalförstöring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.