måste jag ha vakuumventil på hydroforen? håller på o ska installera en ny pumpannläggning bestående av djupbrunnspump o hydrofor modell glasfiber från wellmate måste jag ha en vakumventil?
 
Det har jag aldrig sett på en sådan.
Men jag vet ju inte allt.

Om man vänder på det, när skulle du behöva en vakumventil på hydroforen?
 
ja de e de jag inte förstår riktigt. skillnad kanske om de va en sugande pump då borde de kunna bli vakuum men inte annars tycker jag.
 
Vakuumventil behöver du säkert inte, däremot säkerhetsventil mot för högt tryck kan behövas ibland. Det beror på pumpens prestanda och brunnens vattennivå, och i vilket fall skadar den inte. De som levererar till dig bör kunna ge svar.
 
ja men säkerhetsventil har jag, tyckte bara de lät konstigt med vakuumventil. nån som vet vid vilket tryck pumpen ska starta/stanna? för o nackdelar med tidigt vs sen start stopp?
 
Tillslag på 2 och frånslag 4 bar är nog vanligast.
sätt en övertrycksventil på 6bar så ska du klara dig.

Var har du fått vakumventil från? Manual, säljare?
 
corre skrev:
Tillslag på 2 och frånslag 4 bar är nog vanligast.
sätt en övertrycksventil på 6bar så ska du klara dig.

Var har du fått vakumventil från? Manual, säljare?
okej. tack för svaret. ja precis de stod i manualen
 
Ja, det är ju tydligen med i manualen ser jag...
Men på wellmates FAQ står det såhär:
  • Q. What is the proper way to install the WELLMATE pressure tank?
  • A. To install a WELLMATE pressure tank, the system should include at least one union for service, tank tee, gauge, check valve, pressure relief valve, drain valve, pressure switch, and a valve to isolate the service line from the pressure tank.
Det är alltså inget måste med vakumbrytare!?
 
JOW skrev:
Ja, det är ju tydligen med i manualen ser jag...
Men på wellmates FAQ står det såhär:


Det är alltså inget måste med vakumbrytare!?
Ne de verkar de ju inte vara. Jag skiter helt enkelt i vakuumventilen då tjänar jag ju 14 kr oxå :) eller va den kosta.
 
Det är en hydropress du ska installera väl hoppas jag?
 
cem77 skrev:
Det är en hydropress du ska installera väl hoppas jag?

ne varför hoppas du de? man rekomenderar hydrofor vid borrade brunnar. så de är en hydrofor hp9 jag ska ha. va har du för synpunkter? alla fakta är intressant.
 
Vem rekommenderar hydrofor vid borrade brunnar och vad skulle vara orsaken?? Jag har inte sett en hydrofor monteras i nya anläggningar på kanske 20 år, och då har jag medverkat i minst några hundra anläggningar.
 
Jag har inte sett en hydrofor monteras i nya anläggningar på kanske 20 år, och då har jag medverkat i minst några hundra anläggningar.
Menar du till just borrade brunnar? Annars är väl altid en hydrofor att föredra om man har palts till denna. Man får väl dessutom bortluftat lite av gaserna från borrhålet vilket man inte får med en hydropress.
 
storkarp skrev:
Menar du till just borrade brunnar? Annars är väl altid en hydrofor att föredra om man har palts till denna. Man får väl dessutom bortluftat lite av gaserna från borrhålet vilket man inte får med en hydropress.
Läste de nånstans, kanske va här?! kommer inte ihåg. jag valde hydrofor pga avluftning av sumpgaser köpte till ett stigarrör me, ska väl försöka installera anläggningen till nästa helg har jag tänkt. några tips/ nått jag ska tänka på?
 
Vet inte om de va till just borrade brunnar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.