Hej !
Ska gräva en brunn i stugan till våren och undrar om det går att användas sig av plaströr / trumma i stället för cementringar. Diametern behöver vara ca 600 mm. Kan det var billigare eller dyrare än cementringar. Kommer troligtvis att behöva gräva ner till ca 6-7m djup. Är det någon som har erfarenhet av att gräva brunn och vet ca pris med material och jobbet.

Rickard
 
Jag grävde en brunn på mitt torp för ett par år sen. Då kom vi ner på berg efter cirka 3,5 meter, och det var bara någon decimeter högt med vatten på berget, så vi sprängde ner en gryta på en knapp meter, fungerar då som ett magasin. Ringarna var 110 cm i utvändigt mått, och höjden vad också 110, eller kanske hundra. Tror att jag använde fyra ringar och betalade 4500 spänn inklusive moms för det. Ringarna tätades med en speciell gummilist. Sen lite pengar till bonden som sprängde och till grävmaskinisten, totalt gick kalaset på kanske 8-9000 kronor med ringar och allt.

Jag tror inte att du kan använda plaströr, men jag är inte säker. Känns bara som att marktrycket är riktigt stort på det djupet.
 
  • Gilla
Ronny_b
  • Laddar…
Vi skall anlägga en bevattningsbrunn på vår tomt i vår och till det kommer vi att använda oss av en vägtrumma (dim 1000) istället för cementringar. Detta p.g.a. att en vägtrumma dels är billigare, dels är lättare att hantera.

Vägtrummor finns i alla möjliga dimensioner och har normalt en längd på 6 meter. De kan t.ex. köpas av Granngårdens Park- och markavdelning eller via Rinkaby Rör (www.rinkabyror.se). De senare har mycket bra priser och skickar fraktfritt över hela landet, utom just vägtrummor som tyvärr måste hämtas på plats i Kristianstad.
 
Bumpar upp tråden, är det fler som har erfarenhet av att använda plaströr eller vägtrummor istället för cementringar när man gräver brunn?

Funderar själv på att gräva en brunn men cementringar är som bekant inte gratis, i mitt fall skulle det röra sig om 10 - 15m i hård kompakt jord så det föreligger knappast någon risk för ras.
 
Bumpar denna tråd.

Vad tror ni? Går det att använda något annat än brunnsringar (cementringar)?
 
  • Gilla
Ronny_b
  • Laddar…
Innan jag bestämde mig för betongringar hörde jag mig för och fick mer förtroende för betongringar än något annat. jag grävde i somras 4,5 m och fick betala 9500 riksdaler för grus, betongringar, maskin, och lock.

Hade i påsk 3 m vatten i brunnen
 
Var köpte du ringarna och vilka mått?

Jag kommer bli tvungen att hantera ringarna manuellt eftersom jag inte får upp en grävare utan att förstöra hela tomten.
 
Ringarna köpte jag lokalt av en bonde. delade av brunnen i två mått. började med 1200 mm ringar nertill med en övergång till 1000 mm upptill .
maskinen var en hjulgrävare.

Jag reparerar hellre gräsmattan efter, än släpa på tunga cementblock.
Utan maskin ingen brunn. ringarna är tunga.

arbetstid: en helg
 
  • Gilla
Ronny_b
  • Laddar…
Ok, tackar.
 
Ska du ned till 6-7 meters djup så pratar vi en rätt rejäl grävoperation. Det räcker inte med att bara fräva för ringarna utan du måste säkra kanterna också. Fundera annars på vad som händer om kanterna rör sig när du är nere i gropen
 
Gravde ny brunn i somras, kollade då pris på plaströr kontra cementringar. Ett plaströr dia 600 skulle vara hemma hos mig för 15000:-, detta var från "Din vvs-butik". Köpte istället genom en liten lokal byggvarufirma 6 st 800*1000 gummiringstätade cementringar, en kona från 1000-600, ett brunnslock, 50 meter PEM-slang 40mm, bottenventil, vinkelkoppling, 15 meter fiberduk och en skarv för ca 17500:-

Grävde 6,5 meter ner i lös sand och lera, och visst rasar kanterna ner en del, men några större säkerhetsåtgärder än att göra hålet ganska brett behövdes inte. Grävmaskinisten var tvungen att gräva ett par avsatser, en för att nå ner med grävmaskinen (ca 80 cm djup) och en för att jag skulle kunna komma ner och upp ur hålet (min stege är bara 4 meter).

Vi började vid klockan 7 på morgonen och var färdiga med brunn och slangdragning in till huset (ca 50 meter) och återställning av marken vid klockan 3 inklusive lunch och fika.

Grävjobbet kostade ca 7500:-+moms och då var det en stor 30-tons bandgrävare. Att det var en så stor maskin sparade en hel del tid (en annan grävare som var och kollade som hade mindre maskin upskattade det till minst 2 dagars arbete) så den dyrare timkostnaden för en större maskin tjänades igen på riden plus att det var lättare att komma ner till djup.

Ett lass singel att fylla upp i botten runt första ringen gick väl på knappt ett par tusen också, detta ger ju ett lite större vattenmagasin runt brunnen.

Totalt gick väl min brunn på drygt 30000, då jag var tvungen att köpa lite mer slang och kopplingar, men nu har jag över 5 meter vatten i den året om.

Det tar dock en hel del tid innan vattnet klarnar om man inte har nån filtrering, detta beror på att de minsta partiklarna är mestadels negativt laddade och stöter därför ifrån varandra och håller sig då suspenderade i vätskan (sjunker inte till botten), jag tillsatte några liter aluminiumsulfat (alun) vilken gör att partiklarna klumpar ihop sig mer och sjunker till botten.
 
Jag tackar för alla svaren. Ett litet förtydligande från min sida bara. Jag ska bara gräva max en meter då jag behöver fixa till ett vattenhål (källa) i ett dräneringsdike. Vill främst få vattenuppträngingen i brunnen istf på min tomt plus att jag vil kunna täcka hålet för att undvika olyckor.

Eftersom det är sand och lös morän där jag ska gräva tror jag att jag börjar att testa med spaden och två eller tre lagom stora brunnsringar.
 
Då funkar det nog bra med spade om du bara ska ner nån meter. Plaströr är nog enklast då också. Du kanske kan höra med kommunen eller någon vägförening om dom har nån stump vägtrumma över.

Det kanske till och med går med en plasttunna som du skär ur bitar ur botten på.

Fyll med lite grövre grus i botten bara så det inte fylls med sand direkt.
 
Här verkar det finnas kunskaper kring grävning av brunnar :)
Funderar på att gräva en brunn för vatten till garaget men är lite fundersam pga vi har problem med hög järnhalt i marken. Det behövs alltså någon form av filter för att vattnet ska bli användbart.

Är det möjligt att anlägga någon form av sandfilter i botten av brunnen för att slippa få in järnet i brunnen ?
Tänkte mig en sandbädd inbäddad i markdukkring brunnens botten. Skulle det kunna fungera ?
 
Vi ska täta mellan befintliga betongringar i vår brunn, samt skarva på med en extra ring. Dock vet vi inte vart vi ska vända oss för att hitta betongring + packningar till dessa. Någon i tråden nämnde ett lokalt byggvaruhus, men det kanske är något man kan hitta på de vanliga större varuhusen också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.