Byggde 2005, och vi valde röda takpannor. Nu vill jag ha svarta för att få lite mer New England stil. Är det helt tokigt att byta takpannor? Jag undrar vad det skulle kosta att byta, och om man kan sälja de man har......
 
Gör du det själv kostar det runt 55 kr m2,
Lejer du det så blir det en arbetskostnad på 300 per m2 (väldigt ungefärligt), plus container och ställning.
Att sälja gamla betongpannor tvivlar jag på att det är nåt att bry sig i, det tar bara en himla massa tid att bära ner dem och stapla dem..
 
  • Gilla
Gamern och 1 till
  • Laddar…
Snailman
Har du kollat att du verkligen får ha svarta pannor? (finns en del kommuner som har ganska galna krav på färgen på pannorna)
 
Du kan ju skänka bort dem mot nedplockning? Så slipper du ett moment.
 
Hubbe2 skrev:
Du kan ju skänka bort dem mot nedplockning? Så slipper du ett moment.
Det skulle jag också göra.

Se till att du köper en panna av samma typ du har idag så läktavstånd stämmer.
 
Hur ser huset ut i ovrigt? Du kanske ar ensam om att tycka att det ar snyggast med svarta takpannor. ;-)
 
Ja det är heltokigt att byta. Förmodligen finns det andra hål att stoppa in de pengarna i.
 
raveper skrev:
Ja det är heltokigt att byta. Förmodligen finns det andra hål att stoppa in de pengarna i.
Håller med!
 
Byta pannor är ju i princip gratis. av en takrenovering är ju pannorna billigaste momentet.
Byt om du vill ändra husets stil radikalt. Det gör galen skillnad med olika takfärg.

Det var dyrare i mitt takbyta med container och deponi av de gamla pannorna än vad de nya pannorna kostade....
 
Hubbe2 skrev:
Byta pannor är ju i princip gratis. av en takrenovering är ju pannorna billigaste momentet.
Byt om du vill ändra husets stil radikalt. Det gör galen skillnad med olika takfärg.

Det var dyrare i mitt takbyta med container och deponi av de gamla pannorna än vad de nya pannorna kostade....
Gratis? Men jobbet då?
Helknasigt, tycker jag att byta pannor på ett tak som inte är i behov av renovering.
 
Om huset för övrigt är felfritt så kör på och byt. Annars lägg pengarna på att fixa fel istället för kosmetiska åtgärder. Om jag får säga vad jag tycker...
 
Estetik är viktigt. Folk i allmänhet betalar en massa pengar för god estetik i andra fall - t.ex. snygga kläder, snygg bil, fräsch trädgård osv - så varför inte om man tycker att det är värt pengarna.

300 kr/m2 ggr 100m2 - 150m2 tak blir 30000 kr - 45000 kr. Det är inte jättemycket pengar i hussammanhang.
 
Helknasigt sett utifrån den stora delen av jordens befolkning som bekymrar sig över om de har mat på bordet idag. Rimligt sett utifrån den för vilken pengar inte är en trång sektor.

Personligen tycker jag det är uppåtväggarna att byta ut så nya pannor enkom för färgens skull. Kapitalförstöring. Miljöförstöring.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Dessa 45000 kr är väl oftast lånade pengar i någon form..?
Har man annars de pengarna att plocka rätt ur fickan gör man nog det utan att fråga vad andra tycker på ett forum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.