Vi har ett lite äldre hus där man har lagt in någon form av glasfiberull på vinden. Dock verkar det som om detta leder till en viss fukt på vinden och jag har fått ett tips om någon sorts isolering med papperskulor som ska vara relativt billigt samt låta huset "andas". Originalhuset är från 1775 och vad jag har lärt mig så är det viktigt att fukten kan släppas igenom. Nu undrar jag om någon känner till dessa "kulor" och vad erfarenheten är samt hur mycket det kostar...?
 
Det måste väl vara cellulosa isolering som avses. Har aldrig sett det som kulor, utan det jag sett liknar mer lump.

I alla fall så är det sådant material som kan andas och som kan ta upp/avge fukt som man skall ha. Finns pappersbaserat och linbaserat. Samma gäller cutterspån (men det isolerar sämre).

Att isolera gamla vindar är alltid en viss risk, det blir ju kallare på vinden i samband med att man isolerar, och det kan leda till problem. Men det som är helt klart är att om man inte har diffusionsspärr (plast) i innertaken så skall man absolut inte ha glasfiber på vinden.
 
Oki... Så vi är i desperat behov av att byta ut glasfiberullen med andra ord! Har du någon koll på vad det materialet kostar? Det låter dyrt...:S
 
Prova med kutterspan. Det ar hur billigt som helst och busenkelt att installera. Om det ar en kallvind alltsa. Varmvindar ar lite klurigare. Glasfiberull i gamla trakakar ar ju det samsta du kan ha. Riv ut.
 
Cellulosaisolering som lösull kan man spruta upp på vinden. Det är inte jättedyrt. Vi isolerade vår vind förra hösten och det kostade med material och allt (ink rot) 13 000 kr. Totalt var det en yta på kanske 60 kvadratmeter och en tjocklek på 30-40 cm. Det har gjort stor skillnad på värmeförlusterna i vårt hus då det tidigare bara låg 10 cm sågspån dör uppe. Om man vill kan man köpa balar med cellulosaisolering och själv sprida ut på vinden så kommer man från arbetskostnaden.

Man kan som sagt använda kutterspån också fast det isolerar något sämre än cellulosaisoleringen, det är ännu billigare och fungerar många gånger bättre än glasfiberisoleringen som inte hör hemma i gamla hus.
 
xmisty
-Läs på ordentligt om ämnet innan ni utför någon åtgärd,
ni kan lika gärna förvärra situationen ytterligare!

det finns många trådar ang. detta här på forumet...

-Lycka till!
 
Tack! All info mottages med stor tacksamhet och jag läser allt jag kan få tag på för tillfället... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.