Hej på er!
Har nu börjat diskutera huskulören....trodde nog inte vi skulle vara oense i denna fråga.
Min man vill ha ett grönt hus - inget ljusgrönt utan ett enligt min mening mörkt grönt hus.

Se färglägg ett hus på Modulents hemsida. Modulenthus.se

Vi ska svart tak, valmat med kinavipp. Vita knutar och fönsterfoder. Jag vill ha ett ljust gult hus, kan tänka mig en svagare nyans av grönt, men där går gränsen...

Nog för att han är hammarbyare, men...

Vad ska ni ha för färg? Grönt känns som det sticker ut väldigt på vintern och sjunker in bland granarna och gräsmattan på sommaren. Dessutom med svart tak...blir det inte mörkt?

Vad tror ni? ???
/SABINA
 
Ojojoj.. det där med färgval beror ju helt på tycke och smak och smaken är ju verkligen som baken! ;D

Men mörkgrönt... det låter väldigt mörkt det, i alla fall för min smak. Ljusgult är ju däremot en väldigt varm och fräsch färg! Gillar du ljusgult eller ljusgrönt så skulle jag bestämt hålla fast vid det om jag var du! ;)

Själv har jag turen att ha en sambo med samma smak som jag när det gäller färger, så det är ju lite lättare att komma överens då. :)
 
Gult skulle jag välja. Det är lättare att kombinera sen med andra färger. Men det är som Marge säger tycke och smak

Samma här sambon och jag är överens och har samma smak för det mesta.

Om det är den mörka gröna i Modulent.se skulle jag inte välja den.

Det bästa ni kan göra är att göra en liten modell av huset. Gå till färghandeln och köp dom färgerna som ni kan tänka ha. Måla väggarna i olika färger och jämför med det svarta taket.

Vi själva har valt svag gult med lite brunt i och vit runt fönster och dörrar och svart tak.
 
Gräs har en ganska otäck färg om man tittar noga, jag har aldrig sett en hus-grön som INTE skär sej mot gräsmattan, det är argument nog för att ha gult hus ;D
 
Vi håller också på att titta på fasadfärger. Har funderat lite på ljust grått med vita knutar. Är det någon som har erfarenhet från den färgen?
 
Så skönt!
Lite medhåll. SKa försöka med en kvinna list att övertala honom till något annat än mörkt grön!
Det känns ju skit fånigt att bygga ett nytt fräscht hus med påkostat tak och sedan förstöra det genom att måla det grönt!
Och, jo det är den där mörkare gröna på modulents hemsida, men den är inte rikrigt rätt nyanserad där.
Vi har sett två hus i verkligheten som är målade med exakt den gröna färgen som vi har att välja på... :surprised:
Nej, det måste bli ett gult hus, får visa honom era inlägg.
Kanske han iallafall kan börja fundera i andra banor... ;D

Modulent har "bara " 16 färger som man får välja på, om man vill ha huset färdig målat- (och det ingår)
Det är en ljus och en mörk färg av 8 olika kulörer.
Det är lite synd! Men det finns flera fina färgerbar a vi är överens om vilken..

Vi fick hämta två stora resväskor med tapetprover innan julen . Jätte roligt!! Där har vi jätte lika smak, så det förvånade mig att vi inte var överens direkt om det utvändiga.
Har ni valt tapeter? Nu börjar man komma en bit på vägen.. Men det är inte lätt, vi har ca 600- 700 tapetar att välja bland.
Men många behöver man inte titta två gånger på ;D

Med färglada hälsningar Sabina ;)
 
Nåt som kan vara riktigt snyggt i rätt nyans är faktiskt ett gult hus med gröna knutar.... Kallat kompromiss ;D
 
Evas -> Vi är också inne på ljusgrått med vita knutar, (väldigt ljusljusgrå fasad). Vi funderar på att se hur det blir med vita fönsterfoder, och skulle det se för blekt och trist ut antingen måla dem med någon mörkröd nyans eller mörkare grått/blått.

Om man grundmålar med vitt så kan man ju se hur vita fönsterfoder skulle se ut mot det ljusgråa och sen blir det väl till att provmåla sig fram till det vi tycker ser snyggast ut i fall vitt blir för trist.

Sen håller jag inte med Håkan... Det är snyggare med en väldigt ljusgul nyans än mörkgul. Självklart får man se till att det inte blir neongult för det är ju hemskt. Mina svärföräldrars hus är målat jätteljusgult med vita knutar och det är väldigt stilfullt (hade de inte bott så pass nära oss så hade vi helt klart målat i den nyansen!) Deras färg är dock ingen "standardnyans", utan de testade sig fram tills de fick den nyans de ville ha och bröt sedan all färg i den.

Men.. än en gång... smaken é ju som baken ;D
 
Vi tänkte investera i en "roller" maskin och spruttpistol och måla huset det första året. Jag tycker att det är svårt att välja utan att ha möblerat först.
Kanske andra har lättare :-/
Så jag tänkte att när vi har flyttat in och allt är klar, ta med hem tapetkataloger och välja då.
 
Vi har en bit kvar men har redan bestämt att huset ska vara teracotta och vi har redan lagt röda takpannor. Vi har hängrännor och stuprör i silver, vita dörrar och fönster.

Vad gäller inomhusfärg har jag fått tipset att olika färgtillverkare har färgkartor som man kan titta i, där de vanligaste möbelfärgerna är utsatta i kombination. Lättare att se om bruna möbler skär sig med färgen på väggen :)

Vi gör som alla andra: målar billigt för att kunna göra om det när man har bott där ett tag. För många beslut att ta på en gång helt enkelt :-/
 
Som jag känner, har jag redan tillräcklig mycket jobb med att åka till Tyskland och välja kakel och klinkers där.
Färgen på väggarna för vänta :-/
 
Jag tycker att vita hus är väldigt snygga,men det finns säkert nackdelar med det.(smutsen syns)
Är så trött på alla gula hus :-X
 
Jag tyckte också det från början, men efter jag måste erkänna att gul är en av dom mest eleganta. Så det blir gult med svart tack och vit runt fönster ;D
 
Vi hade mer eller mindre bestämt oss för att måla vårt blivande hus gult, men detta var snart ett år sedan. Nu när nästan alla nya hus blir gula känns det inte lika lockande. Vi var inne på en väldigt ljus gul, på gränsen till gräddvit men nu blir det nog just gräddvit istället.

Vi har också valt svarta pannor, vilket vi tyckte också gav oss lite extra möjligheter att faktiskt välja gult då de flesta hus har röda pannor.

Grönt fanns även med på vår "möjliga" lista men då var det den ljusare varianten. Men på en av våra alla färgletar rundor bland villaområden har vi även sett många mörkgröna hus som inte alls ser tokiga ut, dock med röda pannor. Takpannornas färg har helt klart stor betydelse för färgen på fasaden.
 
Svarta pannor passar till nästan alla färger, därför började vi att välja det.
Nu är vi mellan röd eller gul, lutar åt ljusgul (med lite brunt i) typ ankikt gul som på herrgårdar ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.