Atlas är ju lite tråkiga. Har en frysbox. Och det är just en frysbox. Inget mer. Kvalitetskänsla = obefintlig. men den fungerar.
Gnosjö känns riktigt trevliga däremot.

Man väljer oftast 400V element.
 
Om man har lite tålamod kan man vänta tills det dyker upp rätt storlek och pris på blocket. Jag har köpt några LVI-element på det viset. LVI är ofta just 500 mm höga.

Erik
 
arwid skrev:
Det brukar finnas både 240v och 380/400v elradiatorer att välja mellan i de mer kända tillverkarnas modellprogram är det någon för- respektive nackdel med dessa eller är de likvärdiga jag antar att den med högre spänning snabbare blir varmt men att det i övrigt inte är någon skillnad eller har jag fel?
Först och främst måste man kolla vad som finns framdraget, alternativt kan dras fram, där man skall ha elementen. 400 V är att föredra om man skall ha många element då ledningsdragningen blir något förenklad, men det spelar annars ingen större roll.

Effekten, dvs hur mycket värme elementen avger påverkas inte av om de är avsedda för 230 eller 400 V.
 
Det som kanske är viktigast är att dom element du köper har nog hög effekt, jag brukar sikta på minst 60 Watt/m2. Ju större effekt elementet har dess kallare yta får det, i alla fall med moderna termostater. Energiförbrukningen blir den samma.
 
Elektronisk termostat är det enda som är ett måste! Resten är bara en fråna om storlek, utseende och pris. Det brukar vara så att "you get what you pay for" så jag hade inte köpt det billigaste. Oavsett, lycka till!
 
Njaa, har man för små element kan dom bli otäckt heta oavsett termostat, med ett större blir temperaturen även lägre på elementet. Och ett stort element drar inte mer ström än ett litet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.