I min nya brf-lägenhet har jag noterat ett mystiskt ljud i en vägg. Jag bor på andra våningen av 2, och när det är helt tyst i huset ( tidig morgon , på natten) hörs ett surrande ljud i sovummet, som är svårt att inte lyssna på. Det finns ett eluttag och ett telefonjack i anslutning till ljudet. Det enda jag gjort på platsen ( se bild) är att jag körde en tunn skruvmejsel försiktigt igenom gipsväggen utan att stöta mot någon sladd och sedan borrade jag lämpligt hål från båda sidor ( bara genom själva gipsskivorna) för en antennsladd. Men jag tror att ljudet funnits där hela tiden. Har skruvat ur propparna till båda rummen men ljudet är kvar ( = inget som har med elen att göra?) Jag ringer med hemtelefoni via mobilnätet och använder alltså inte något telefonjack utan bara eluttag i vardagsrum.
Kan ljudet komma från telefonjacket på något sätt? Kan det vara grannen under som har något som drivs med ström som åstadkommer ljudet?
Hur som helst är det jobbigt att inte veta vad det beror på och om det typ kan "farligt".
Tacksam för seriösa teorier om vad det kan vara.:)
 
  • PA230222.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det har antagligen inte med surrandet att göra, men har du spikat kabelklammern rakt genom mitten av den platta strömsladden?
 
Nej nej, den sladden är bara nerklämd manuellt, provisoriskt på sidan av antennsladden. Den går till en bordslampa på sängbordet.Inga spikar rätt i sladdar, så mycket kan jag iaf. Ljudet är som en radio som är påslagen, men ingen station är inställd. Kan gå lite i vågor emellanåt. :S
 
Inte omöjligt att det är ljud som vandrar genom väggar, golv, elrör osv från en annan lägenhet eller liknande. Telefonuttaget tex har ju ett rör som säkerligen går ut i trapphuset till en knutpunkt för inkommande tele, möjligen via annat uttag också men det kan helt enkelt vara "drag" ifrån trapphuset så att röret för telekabeln "suger" eller möjligen "blåser" (beroende på över eller undertryck i din lgh) och då kan man få div olika ljud, något är inte tätt helt enkelt. Testa genom att antingen ha alla ventiler och dörrar öppna eller stängda för att höra om ljudet ökar eller minskar.
 
Sätt en tejpbit över telefonuttaget o testa om ljudet minskar.
 
AXS
Inte något lufttryck som låter? Som ett sus i rören.
 
Surrande ljud finns det ofta i flerfamiljshus, fläktar´& kylar/frysar är de som låter oftast....sällan telejacken ;-)
 
Jodå, telejack och tv-uttag sprider både ljud och lukter väldigt bra, det beror ju då på att tex telejacken har ett ställe där det förgrenar sig från lgh till lgh och tv går ofta direkt från lgh till lgh.....
 
Hej igen och tack för tipset om att kolla ventiler. Vi öppnade den lilla ventilen ovanför fönstren i båda rummer och vips så var ljudet bort. Troligen har det hela att göra med mitt nyborrade hål ändå. Om jag tätar riktigt på båda sidor behöver jag troligen inte ha ventilerna öppna. Kan ju dra en del om det blir svikallt i vinte. Som sagt, tack för hjälpen.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.