ClasseClas skrev:
Jag har dåliga erfarenheter med att såga laminat med vanlig kap/ger-klinga (DeWalt). En melaminklinga är riktigt vass i topparna och ritsar bort melaminet med en relativt liten avverkning tills dess att fulla bredden på klingan är i materialet.

Kolla här för bild: [länk] (sid 67) taget från Toolbox, [länk]
Nån som har erfarenhet från CMT's klingor (i storlek runt 300)? 1143 Kr låter som lite lägre än Felder, dessutom tänker jag att frakten är billigare
 
Thomas Lundquist
Jag brukar fräsa sista mm när det är extremt och man bara har ett försök.
 
Hej tomas

Ritsklingan om jag inte mins helt fel skall vara nyslipad. Det är som gruvberget skrev att ritsen skall vara 1-2 tiondelar bredare än huvudklingan det syns när man sågar. Men inte 1-2 tiondelar på vardera sida om sågsnittet utan totala breden . Men om man bara mäter på klingan så kan det bli fel för klingan kan vobbla och då blir spåret bredare så det bästa är att prov såga. Höjden på ritsen räcker om den går 1 mm in i det man sågar. Kolla med ett digitalt skjutmått breden på ritsen så skal jag kolla om jag har något skims som kanske är glömt vid leveransen av din såg.
En trapetsslipad klinga är det du skall ha.

Sen är det faktiskt skillnad på melamin och melamin


Mvh Pär H
 
Redigerat:
pär h skrev:
Hej tomas

Ritsklingan om jag inte mins helt fel skall vara nyslipad. Det är som gruvberget skrev att ritsen skall vara 1-2 tiondelar bredare än huvudklingan det syns när man sågar. Men inte 1-2 tiondelar på vardera sida om sågsnittet utan totala breden . Men om man bara mäter på klingan så kan det bli fel för klingan kan vobbla och då blir spåret bredare så det bästa är att prov såga. Höjden på ritsen räcker om den går 1 mm in i det man sågar. Kolla med ett digitalt skjutmått breden på ritsen så skal jag kolla om jag har något skims som kanske är glömt vid leveransen av din såg.
En trapetsslipad klinga är det du skall ha.

Sen är det faktiskt skillnad på melamin och melamin


Mvh Pär H
Ok Pär, då är det säkert inget fel på ritsen, men huvudklingan som du skicakde med, känn som den inte rikgtikt är helt skarp, kapade lite ek igår kväll och den bränner faktiskt trät. Får nog lämna den på slipning.

Då verkar det som det fattas en distans ring, Vad ska det vara för storlek på en sån.
 
  • Gilla
Johansson A
  • Laddar…
Ingen som kan utala sig om CMTS's kvalitet?
 
Min erfarenhet är att CMT generellt är ett kvalitetsmärke som definitivt lämpar sig för yrkesbruk. Har svårt att se att du skulle känna dig missnöjd med CMT:s klingor.
 
Jag köpte en uppsättning CMT klingor till min GTS10 när Axminster sålde ut sitt CMT lager för ett år sedan. Jag har absolut inget att anmärka på, fantastiskt fina snitt. När jag kollade runt innan köpet så fick jag intrycket att CMT skulle vara fullt jämförbara med Felder. Att jag just då kunde köpa CMT för nästan 1/2 priset från Axminster jämfört med Felder här hemma avgjorde ju lite också förstås.
 
Det stämmer nog angående huvudklingan. Dom gamla felder klingor är inte alls så bra tycker jag blir väldigt fort slöa även om dom känns vassa så sågar dom ur uselt. Nu har dom byt i alla fal deras silver linje kommer från freud om jag inte mins fel.

Pär
 
Redigerat:
Lite off topic men ändå inte, ang. Felders silver Line, köpte en ny Klyv klinga från dom nyligen, igår kväll satte jag en 2 tum ek planka igenom den, Wow, skar rakt igenom som om det vorre smör. Har respekt för att klyva tjocka tunga bitar (risk för knip och kast) så jag var bered på att få kämpa igenom den tjocka eken, men den klöv helt fantastiskt. Inser nu att jag nog tidiager har haft rätt slöa klingor på mina gamla maskiner...:blushing:
 
Kom på att ritsen är förmodligen av samma leverantör men jag vet att jag har slipat den och efter det är den väldigt sparsamt använd (några ggr) och enbart i faner.
Jag har åxså en klyv från silver linjen och den håller skärpan mycket bättre än dom gamla felder klingorna.
.

MVh Pär H
 
Kan rekomendera cmts klinga för melamin och liknande matreal.
 
Kör också med CMT och de har trevliga data på slipvinklar osv så jag lämnar in på slipning hos ett proffs.
 
Jag har kört med maskeringstejp som nämndes tidigare i tråden och det funkar riktigt bra.
Sänka matningen brukar också hjälpa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.