Har ett litet problem med fukt mellan glasrutorna i min altandörr. Jag har en altandörr utifrån köket med ett tvåglasfönster i, och när det blir kallt ute blir det isbildning mellan rutorna som sedan smälter när det blir varmare på dagen.
Jag har ingen värmekälla nära altandörren, men jag har provat att sätta en värmefläkt framför dörren för att se om det blev någon förbättring och det blev en viss förbättring. Detta tyder väl på att det läcker värme upp mellan glasrutorna som sedan kondenserar och blir is.

Hur gör jag för att täta detta värmeläckage? har provat att sätta tätningslister men det verkar inte hjälpa något större. Varför uppkommer problemet så fort det blir några minusgrader, det borde väl bli kondens vid ett par plusgrader också?
 
fattar det som en altandör som du kan vika isär, dvs 2 st englas (ej isolerglasruta)

. och, tyvärr, som du själv sett, så går det inte att trolla med knäna, du måste sätta dit en isolerruta (på den inre)
...nödlösning är förståss en fläkt vintertid
 
Vad har du satt för tätningslister - och var? Vissa får för sej att man ska täta glipan mellan bågarna, men det ska man alltså inte göra.

Köp siliconlister (o-ringformade eller omega) och sätt dem mellan dörren och dörrkarmen.

Luft måste komma in mellan rutorna för att transportera bort fukt.
 
bra Fasting, glömde det,
det är alltså ytterluft som måste komma in emellan, värmas upp något och kan därigenom inte kondensera.
Omvänt, om inneluft (dessutom fuktigare) kommer in emellan så kyls den ned mot kall yta och det blir kondens.

..altandörrar (äldre) är ofta undermåliga i många avseenden (isolering, inbrott osv)
 
Hej
Var kommer den fuktiga luften in.
Jo oftast finns det bara ett glas i dörren,där uppe
och en skiva med lite fuktig isolering där nere
Vad göra:Jo öppna i mellan och tag dän den gammla isoleringen och sätt dit ny, kanske frigolit det isolerar bra
se till att frigon tillpassas väl(inga glipor alltså)
så ska nog ångan försvinna efter ett tag

MVH L-Å
 
Det satt tätningslister mellan bågarna, men efter en konsultation hos i en byggaffär tog jag bort dessa lister. Jag har satt tätningslister mellan karmen och dörren precis som ni säger, men det har varit lite svårt att få till det vid gångjärn o dyl.
 
T
Problemet uppkommer mest av 2 saker:

1. För tätt mellan rutorna, det ska finnas ett visst drag där, kolla om du har tätningslister helt runt om, lämna då några små luftspalter (öppningar) i listen nere och uppe, -detta problem kommer mest vid direkt solinstrålning genom rutan eller snabba väderomslag typ slagregn.

2: Det läcker in mellan ytterrutan och fönsterkittet nertill eller på sidorna av ytterrutan, kolla noga, i väntan på bättre väder kan du ev rädda detta genom att sätta tejp
provisoriskt, men sen måste du då kitta om hela rutan.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.