Hej,
Har nu bott i vårt hus egenhändigt snickrade hus i 3 år. Vi hade hjälp med stomresning och utvändigt klart. Lyhördheten håller på att göra oss knäppa!
Våra väggar är, i mitt tycke väl isolerade. Inne från och ut består väggan av följande; Gips, Osb, En spalt eller vad man skall kalla det för elinstalationer, liggande isolering 45 cm, stående isolering 195cm, utegips, reglar och fasadpanel.
Vi misstänker att lyhördheten ligger runt eller i själva fönstren då lyhördheten är som värst där. 3 glas Elitfönster. Vi kan ledigt stå och föra en konversation med varandra vid ett fönster om en står inne och en ute! Ligger man i sängen på andra våning som har två fönster mot gatan så kan du höra vad folk som går förbi utanför pratar om.
Kan felaktig drevning göra så mycket eller har någon någan annan idé om vad som kan vara fel? Detta håller verkligen på att driva oss till vansinne. Allt tyckande och tänkade tas tacksamt emot.
 
Tilluftventiler vid fönstren?
 
Pongu skrev:
Tilluftventiler vid fönstren?
Ventiler i fönstren finns men är stängda. Inga andra ventiler då vi har FTX.
 
Första stegen är väl som du är inne på själv, kontrollera drevningen.
Med den isolermängden så känns det osannolikt att det är genom isoleringen det vandrar ljud.
Om det inte är grova fel på utförandet av isoleringen.
 
JOW skrev:
Första stegen är väl som du är inne på själv, kontrollera drevningen.
Med den isolermängden så känns det osannolikt att det är genom isoleringen det vandrar ljud.
Om det inte är grova fel på utförandet av isoleringen.
Ja det är väl bara att bita i det sura och slita bort lite plankor. Får väl testa att dreva om ett fönster och se om det hjälper.
Visst isolerade vi själva men vi hade en fackman som kontrollerade och med så många lager känns det inte som att det är problemet. Vi bodde i en sommarstuga ett tag med ca 10cm isolering och gamla fönster men jag kan inte minnas att det var så lyhört där.
 
tokan skrev:
Ventiler i fönstren finns men är stängda. Inga andra ventiler då vi har FTX.
Men även stängda är väl inte ventilerna så välisolerade? Är det samma med alla fönster tror jag mest på ventilerna, om man inte konsekvent låtit bli att dreva...
 
Är det spaltventiler i fönstren? Om ni nu har FTX, prova dreva en spaltventil då.
 
JOW skrev:
Är det spaltventiler i fönstren? Om ni nu har FTX, prova dreva en spaltventil då.
Japp, jag skulle testat detta först, innan man börjar bryta upp panelen.
 
JOW skrev:
Är det spaltventiler i fönstren? Om ni nu har FTX, prova dreva en spaltventil då.
Tveksamt om dom går att dreva. Det är ju redan fyllt med något och sen en lucka för.
 
tokan skrev:
Tveksamt om dom går att dreva. Det är ju redan fyllt med något och sen en lucka för.
Fel av mig. Dom går att proppa igen. Får prova.. Tack.
Men vi såg nu att alla fönster inte har dom ventilerna. Och det är lika lyhört vid dom...
 
Blev det bättre?
 
ibland när man har höga ljudkrav på byggnader så fogar man drevningen utvändigt med latexfox/silicon.

Biltema har billig fog till detta i korvar

//P
 
Bottningslist och diffustionstät mjukfog på insidan och diffusionsöppen mjukfog på utsidan.
 
Då har det gått ett ganska bra tag sedan jag skrev detta inlägget. Vi fyllde igen alla ventiler med isolering och visst. En liten skillnad blev det så klart men det löste inte problemet tyvärr. Har även gått igenom alla foton från byggtiden och kunnat se att alla fönster är drevade. Kan ju inte säga om det är korrekt utfört. Även granskat isoleringen i vägarna och kan inte se något extremt.
Någon jag pratade med hade någon idé om att spalten för elinstallationerna kunde göra huset till en resonanslåda men även om det är sant så skulle det ju inte påverka ljud utifrån och in?
Någon som har någon annan idé om vad sjutton det kan vara?
 
Hyr en IR-kamera när det blivit lite kallare och fotografera både inne och ute. Det kanske ger någon idé om var ljudet tar sig in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.