hej

funderar på att köpa hus eller ja..vi har lagt bud o det är bara hålla tummarna för att vi får det.  :)

här är min fråga iaf.

det är ett hus byggt 1930. källare, under o övervåning.

nu är det en aning trångt o det skulle vara bra att bygga ut huset en 1.5-2 meter på ena sidan för att göra köket lite rymligare på nederväningen o öka på storleken på ena sovrummet o duschen uppe.

så...

hur gör man?

måste man göra källaren större oxå? eller räcker det med att lägga en platta eller liknande? betongpelare?

vad kan det gå på i runda slängar? bredden på huset på den tilltänkta sidan är 6,6 m.

jag kan länka upp gamla planritningar o bild på huset i fråga o de planritningarna jag själv pulat med om det hjälper o om intresse finns.
 
20217.jpg

20211.jpg

20212.jpg

20213.jpg

20214.jpg

20215.jpg

o så mina.

20216.jpg

deras planritning stämde faktsikt inte helt med hur det egentligen såg ut. de har missat sätta ut flera småfönster o satt dörrar på ställen där det inte fanns. o glömt dörrar där de faktiskt fanns.
 
Runt 10' per m2 mellan tummen och pekfingret, men det är ju förstås en sanning med modifikation, för det skiljer ju väldigt mycket beroende på var i landet ni bor (storstadsområde?) samt det faktum att er tänkta utbyggnad involverar både badrum och kök vilket rent generellt brukar göra det hela dyrare.
Standarden på ombyggnation av kök/badrum påverkar ju också slutpriset väsentligt.
Fördelen är väl att ni planerar utbyggnaden i två plan vilket då i sin tur borde hålla ner m2 priset lite jämfört med enplans som kräver större platta osv.

Jag skulle dock råda er att ta hjälp av någon (ev. arkitekt) om ni inte är vana vid sådant själva, som kan bedöma hur en kommande utbyggnad bäst ska göras för att ge bra proportioner på ert, som det ser ut förhållandevis, gamla hus samt att vara jättenoga med fönsterplaceringar/storlekar osv. för att få ett harmoniskt och tidstypiskt slutresultat.

MVH/Christina.
 
vi bor i västerås men detta huset ligger i surahammar.

jag har ett väldigt estetiskt utvecklat öga så det blir nog inga större bekymmer att få utbygnaden att passa bra ihop med den existerande delen. (kan tillägga att den nuvarande skissen jag har pulat med bara är ett första försök på rumsfördelningen. inte exakta fönsterplaceringar osv)

jag försökte få ihop det så att man inte ska behöva flytta avlopp o grejer utan helt enkelt bara flytta ut väggen. både i kök o i badrummet uppe.

menar du 10' per kvadratmeter sammanlagt..alltså både uppe o nere eller menar du bara hur många kvadratmeter ut från huset? alltså..13,2 kvm eller 26,4 inräknat golvytan på övervåningen?

o vad räknar man då med grunden? platta..betongpelare eller öka på källaren?

hur ligger priserna där? vad är dyrast att göra? vad är billigast? vad är "bäst"? funkar ens platta eller betongpelare ihop med den nuvarande grunden? kan man tex göra "fejk" grund runt betongpelarna för att gömma luftutrymmet, som en liten ram? eller göra en så pass tjock platta att den når upp lika högt? o vad skulle det kosta att göra den så tjock?

en annan sak jag funderar över är taket. hur förlänger man det? måste man byta ut hela den gamla bjälken eller kan man skarva på? o skulle det resultera i att man får en pelare som ska hålla upp skarven?

iaf..kortfattat så har jag öga för att få det snyggt men är inte så insatt tekniskt sett. så jag måste ställa en massa frågor nu o plugga på innan eventuell utbyggnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.