Har sett rektangulära "spolightboxar" med 2-4-6 lampor som individuellt kan riktas individuellt, spottarna är inbyggda i en vit kantig låda som man monterar utanpåliggande i taket i stället för att sänkas in taket.

Nån som vet vad jag menar och var jag kan hitta såna armaturer?
 
Jag har monterat en massa av dess (skit)-grejer och finns i en massa varianter. Om du söker på "fyrkantiga spotlights" eller liknande så kommer du få fram en mängd siter med säljare men du får också både infällda och utanpåliggande varianter.
 
Det finns något krafs på Bauhaus
 
Du låter inte så imponerad Glufs? :rolleyes:

Finns ingen variant från nåt kvalitetsmärke?
 
Flos eller Flux har en som heter lucky dice tror jag eller bara dice. AR111 ljuskälla är väl inte de roligaste i hemmiljö men det finns ;P
 
Glufsglufs skrev:
Jag har monterat en massa av dess (skit)-grejer och finns i en massa varianter. Om du söker på "fyrkantiga spotlights" eller liknande så kommer du få fram en mängd siter med säljare men du får också både infällda och utanpåliggande varianter.
Antar att du är hantverkare. Så skit = allt som kunden köpt in själv, och att du inte kunnat köpa billigt och sälja till ockerpris till kunden och debitera timpenning och bilersättning för du hämtat grejerna hos grossisten. ;)
 
R_Strandberg skrev:
Flos eller Flux har en som heter lucky dice tror jag eller bara dice. AR111 ljuskälla är väl inte de roligaste i hemmiljö men det finns ;P
Hittar ingen dice eller lucky dice hos Flos. Flos har en som heter "compass box" som ser rätt lovande ut. Dock ett pris på kring 800 Euro... lite i saftigaste laget.
 
sin skrev:
Antar att du är hantverkare. Så skit = allt som kunden köpt in själv, och att du inte kunnat köpa billigt och sälja till ockerpris till kunden och debitera timpenning och bilersättning för du hämtat grejerna hos grossisten. ;)
Nej...när det gäller armaturer så föredrar jag att kunden hittar själv för grossisterna har ett väldigt litet utbud om det inte handlar om infällda downlights. Just dessa utanpåliggande fyrkantiga har jag bara sett hos en grossist och det är just hos den som man i regel undviker att handla hos när det gäller vissa saker. När jag snackar om skit så menar jag att det är skit, vare sig jag köpt ut det eller om kunden köpt det själv. Nu är det så att de flesta billiga armaturer är just skit att koppla men just dessa som jag hade med att göra sist var inte de billigaste på marknaden men ändå ett skit att hålla på med. Här snackar vi utanpåliggande armaturer utan förstansning till utanpåliggande kabel tex, kopplingsplint av den minsta och billigaste sorten osv osv.

I övrigt så ska du tänka efter både en och två gånger vilka hantverkare på det här forumet du "anklagar" för att köra med ockerpriser.....
 
Rrrrr skrev:
Du låter inte så imponerad Glufs? :rolleyes:

Finns ingen variant från nåt kvalitetsmärke?
Klart det säkert finns det men jag tror de flesta av denna variant av armatur är ganska likartad i sitt utförande pga den lilla yta som blir kvar för koppling samt att det är 99% design och 1% funktion för den som installerar, typ som så de flesta spotlights och liknande som ska upp på vägg i badrum, krafs helt enkelt......men kunderna vill ha och då får dom ju ta smällen att det tar tid att montera grejerna (om dom inte vill försöka själva) samt att tillverkarna skiter fullständigt i hur meckigt det blir att koppla in skiten.
 
Glufsglufs skrev:
I övrigt så ska du tänka efter både en och två gånger vilka hantverkare på det här forumet du "anklagar" för att köra med ockerpriser.....
No hard feelings,

Tyvärr så finns det allt för många coyboys där ute som ger hantverkare ett dåligt rykte.

var dessutom lite upprörd på då vi fått en räkning från en elare vi använt oss av för inköp och installation av en ram som ska sitta runt en brytare på 1400kr, till saken hör att han själv glömt beställa ramen till den ursprungliga installationen! Inte så kul när jag hade själv kunnat köpa samma ram för 45kr och monterat den på under 5 minuter. Känns inte så seriöst.

Men har du inte exempel på någon bra armatur av det här slaget, allt kan ju inte vara skit? Helst nåt under 800 euro stycket, då de bara ska vara i ett extra rum i källaren med betongtak, vilket ju också innebär att kabeldragningen kommer att vara synlig.
 
Eh, en ram för 1400 kr och som du dessutom hade kunnat köpt för 45 kr själv.. vad var det för ram egentligen?

//Patrik
 
Han menar förmodligen inkl arbete och resa?
 
Ja, självklart! Nu förstod jag den delen med att han hade glömt beställa den tidigare också.

Det tyckte jag nog var lite väl mycket i såfall.

//Patrik
 
sin skrev:
Men har du inte exempel på någon bra armatur av det här slaget
Nä, jag har tyvär inte dykt på någon som jag inte ansett vara skit än men det har ju dock inte heller varit några i den högre prisklassen så det kan ju finnas något där som kostar under 800 euro men var dom finns är ju en annan sak. Självklart finns det säkert produkter som är genomtänkta så att den som installerar inte ska behöva svära sig fördärvad och få blodvite av arbetet....men men...design går i regel alltid före allt annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.