b8q skrev:
Mja, taxeringsvärdet är ju uppdelad i tomtvärde och byggnadsvärde, där tomtvärdet baseras på vad fastigheterna i området har sålts för ("läget"), medan byggnadsvärdet påverkas av byggnadens storlek, ålder och skick (dvs de "poäng" man får för att t.ex. ha många badrum eller ett lyxigt kök).
Jag menar bara att byggnadsvärdet också styrs av tomtvärdet. Två lika "lyxiga" hus får inte samma byggnadsvärde på olika tomter.
 
Hej,

Jag har lite dålig koll hur dte fungerar vid nybygge. Betalar man fastighetsskatt under tiden man bygger och när bygget är klart träder de 5 fria åren in? Hur fungerar det om man bygger på arendetomt eller gemensam tomt i ekonomisk förening. Har slubeviset något med färdigställande och byggår/värdeår att göra? Jag tänkte på de som bygger själva de kan ju flytta fram frädigställandet hur länge som helst?

Jag läste någonstans att man även har taxering och skatt på byggnad under uppbyggnad, hur kan man ha det, man har ju ingen värdering alls på bygget då just för stunden?
 
Redigerat:
timmelstad skrev:
Du får ju en beräkning, som visar hur det slår.

Men grunden för värdet är ju inte poängen, utan är lägesbaserat. Möjligt att det är någon andelsberäkning inblandad men den modellen ser nog ganska avancerad ut om jag får gissa...
Jag kan bekräfta att formeln för taxeringsvärdet är väldigt komplex och byggs upp i flera steg.
 
sblixten skrev:
Jag kan bekräfta att formeln för taxeringsvärdet är väldigt komplex och byggs upp i flera steg.
Whoa, vänta lite nu...:D

Så lätt kommer du inte undan, berätta mer för oss siffernördar :)
 
sblixten skrev:
Jag kan bekräfta att formeln för taxeringsvärdet är väldigt komplex och byggs upp i flera steg.
I vårt fall känns formeln inte så komplex. Jag var sannigsenlig och höjde från 28 poäng till 29 och då vill jag minnas att taxeringsvärdet steg med 1/28.
 
Bambi skrev:
Jag har lite dålig koll hur dte fungerar vid nybygge. Betalar man fastighetsskatt under tiden man bygger och när bygget är klart träder de 5 fria åren in? Hur fungerar det om man bygger på arendetomt eller gemensam tomt i ekonomisk förening. Har slubeviset något med färdigställande och byggår/värdeår att göra? Jag tänkte på de som bygger själva de kan ju flytta fram frädigställandet hur länge som helst?
Jag läste någonstans att man även har taxering och skatt på byggnad under uppbyggnad, hur kan man ha det, man har ju ingen värdering alls på bygget då just för stunden?
När huset är så färdigt att det är beboligt och du flyttar in och mantalsskriver dig där börjar de fem fria åren året därefter. Det har alltså inget att göra med färdigställande och byggår/värdeår sätter taxeringsmyndigheten. Fastigheten får ett taxeringsvärde som baseras på hur färdigt huset är. Är tex köket inte färdigt blir det färre poäng - likaså om tex badrummet inte funkar fullt ut. Om fastigheten ligger på en högt värderad tomt kan det alltså vara ekonomiskt att komma in i huset så snabbt som möjligt eftersom tomt inkl fastighet ingår i den maximala fastighetsbeskattningen. Fram till dess betalar du fullt ut för tomten som inte begränsas av i dag max ca 6.200 kr/år. Men här beror det naturligtvis på var du bygger och hur högt tomtvärdet är.
 
Redigerat:
timmelstad skrev:
Whoa, vänta lite nu...:D

Så lätt kommer du inte undan, berätta mer för oss siffernördar :)
Inparametrarna är många till beräkningen. 14st tror jag, men då är de flesta av dessa komplexa, d.v.s. uträknade utifrån andra parametrar(T.ex. så är poängen inte med i dessa 14 utan bara en del i en uträkning till en av dessa där bl.a. också storlek ingår).
Nu får du luska vidare på egen hand för mer detaljer :p
 
Yonna,

Tomtvärdet är utan betydelse för mig, då det först var arrende och nu ekonomisk förening, så den taxeringen sköts där.

Men ska inte rota mer i detta då det går nästan jämt ut, om jag skulle strula med att flytta fram värdeåret ett år då ska ju den skatten in för det året 2006(jag trodde inte man hade skatt innan huset var klart) jag flyttar förbi och sen så vet man inte var skatten är efter de 10 subventionerade åren. Dessutom så är nog det värdeår vi fått korrekt :), jag trodde då stugan var fullt klar och vi tog den i bruk 2006 att det var det år som gällde men vi kunde flytta in lite saker och fick slutbevis år 2005 och hade bara ett fåtal anmärkningar på utförandet kvar då som åtgärdades 2006.

Det blir lite annorlunda med fritidshus kontra vanligt hus då man inte skriver sig där, sen köpte vi av privatperson som hade stugan under uppförande som blev lite strulig affär, som skulle bli ännu struligar om vi skull fortsätta uppförandet år 2006 som ägare med de småsakerna som saknades :).

Jag vet inte varför jag fastande så mycket för detta, det var väl tolkningsfriheten som framförallt finns om man bygger själv, då kan man ju planera lite mer när man vil allt ska vara klart och hur mycket man ska ösa på när de dyra byggdelarna ska dit :)

Så summa summarum med dagens regler så går det jämnt ut att betala 2006 eller 2016 :)

Tack för hjälpen att bena ut :)

Mvh
Bambi
 
Tycker det är lite luddigt vad Skatteverket räknar som garage. Vi har en byggnad (ett gammalt timrat härbre) som tidigare ägaren använde som garage, men det gör inte vi av olika anledningar.

1: Det är halvruttet
2: Vattnet från gårdsplanen rinner under garageporten, in på betongplattan för avrinngen är åt fel håll, och det saknas avlopp så vattnet blir kvar i "garaget"
3: Ingen av våra bilar får plats i det
4: Det utnyttjas mest som förråd eftersom det saknar värme

Tidigare ägaren verkar inte ha taxerat för huset alls för alla de rutorna är tomma på vår blankett. Borde jag vara ärlig och fylla i punkterna om huset, eller ska jag vara snål och inte rätta taxeringsförslaget?

Får man bararselstryk av Skatteverket om man inte taxerat för huset om det finns ett på tomten?
 
LillaMini skrev:
Ingen av våra bilar får plats i det
För att ett garage ska vara ett garage måste det ju rimligtvis få plats en (normal) bil i det. Har ni jättestora bilar?
 
Om inte tidigare ägaren har berättat för Skatteverket att de använde byggnaden som garage och ni inte använder byggnaden som garage så behöver du ju inte ändra några uppgifter. Det är ju ett förråd och inte ett garage. Eller?
 
En Volvo 245 går inte in på längden i garaget, och det är väl att klassa som en normalstor bil? I övrigt kör vi jänkare, så de är ju lite större än en normal bil :p

Modig: Är helt grön på det här med fastigheter, skulle Skatteverket godta det om det blev en kontroll eller något?
 
Outgrundliga äro Skatteverkets vägar ... ;)
Om du vill känna dig mer säker så kan du ju ringa och fråga. De brukar vara trevliga och hjälpsamma på upplysningen och du kan vara anonym.

I MINA ögon (jag jobbar inte på Skatteverket och är inte skattejurist eller nåt sånt) så vore det helt orimligt om de skulle få för sig att göra hembesök (bara det är osannolikt), skulle se byggnaden och utbrista "nejmen, där har ni ju ett garage!". Byggnaden är inte avsedd att vara ett garage (det är ett gammalt härbre), ni använder den inte som garage (egentligen irrelevant eftersom många med garage använder dem som förråd och låter bilen stå utanför) men den kan inte heller användas som garage om man har en normalstor bil (och ni kan för övrigt inte använda den som garage med någon av era bilar). Att en tidigare ägare har använt detta förråd som garage (utan att berätta det för Skatteverket) borde väl rimligtvis inte påverka taxeringen för er.
Men som sagt, osvuret är bäst. Men jag tycker att det vore vansinnigt att ett förråd skulle beskattas som ett garage bara för att någon någon gång felaktigt har använt förrådet på det viset.
 
Ja, jag är ju som sagt helt ny på det här... Men jag tycker det du säger låter vettigt, Modig. Tack för svaren! :)
 
Hej jag lånar denna tråd och hoppas att det blir rätt.

För några år sedan brann huset vi köpte ner. Det byggdes upp igen och fick värderingsår 2010.
Huset var ursprungligen från tidigt 30tal tillsammans med grunden.
När huset byggdes upp struntade man i att dränera grunden (som inte var dränerad alls), vilket vi gjorde när vi flyttade in eftersom det hade gett utslag vid fuktmätning.

En firma kontaktades för jobbet och det skulle bli ROT-avdrag på kalaset.
Igår drämde det net ett brev från firman som dränerat, som var från skatteverket. Där står det att ROT-avdraget inte är godkänt eftersom huset har ett värdeår mindre än fem år.
Jag kontaktade skatteverket som sa åt mig att - antingen betala, eller ändra värdeår till det ursprungliga.

Nu undrar jag ju så klart vad det är för nackdelar med att ändra tillbaka?
Sänker jag värdet på huset bara för att året ändras?

Tack på förhand!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.