Hej!
Skall skaffa larm till huset. Såg att det finns en liknande tråd, men mina krav är lite annorlunda så jag gör en ny tråd.
Krav: skall vara kopplat till larmcentral med väktarutryckning. Vilken firma har snabbast utryckning till Bromma (Stockholm)? G4S, Securitas, Falk?
GSM skall användas (har IP telefoni).

Helst trådlöst larm.

Har kollat på Securitas och G4S, men får inget grepp på hur mycket extraurustningen kostar.
Behöver två rökdetektorer och två rörelsedetektorer. Samt kamera.

Har någon på forumet installerat något uppkopplat larm och har lite tips att komma med vore det jättebra!

Jag inser att det finns fina larm att köpa på ebay etc, men för mig är väktarutryckning viktigt!

//Per
 
Får man fråga vad du ser i en väktarutryckning? Att någon skyddstäcker ifall inbrott ha skett?
 
frohike skrev:
Får man fråga vad du ser i en väktarutryckning? Att någon skyddstäcker ifall inbrott ha skett?
Ja, precis. Att någon helt enkelt kan kolla till huset. Och om man tex får ett falsklarm av någon anledning så kan dom verifiera att det just är ett falsklarm.
Men även att kunna konstatera inbrott via kamera. Om jag är bortrest kanske jag inte kan logga in på ngn dator för att kolla en webbkamera tex.
 
Då skulle jag nog påstå att det du är ute efter finns bara hos Sec mfl.. Mig veterligen så finns det inga obrandade larm med kamera som du kan koppla upp mot larmcentral när vi pratar Konsumentprodukter.
 
frohike skrev:
Då skulle jag nog påstå att det du är ute efter finns bara hos Sec mfl.. Mig veterligen så finns det inga obrandade larm med kamera som du kan koppla upp mot larmcentral när vi pratar Konsumentprodukter.
Det är klart jag skall köpa av ngt larmföretag! Jag ville bara poängtera att jag inte skulle köpa via ebay.
Min frågeställning är (bl.a.) om tex Securitas är bättre än G4S ( tex med tanke på väktarnärvaro i området)
 
Vi har provat både G4S och Sector (kopplade till SOS alarm) i Tallkrogen.
Bägge fungerar bra. Mitt tips är att kolla detta på Hem & Vilalmässan. Där brukar flera av de vanligaste larmföretagen ha erbjudanden under mässan.

Vår uppfattning är att de ringer ganska direkt när något har hänt och att väktaren kommer inom typ en kvart om man vill att de ska åka dit. Vi har provat ett par gånger när larmet har gått av misstag (troligen solkatter) och nu i förra veckan när rörmokaren gick in utan att tänka på att vi hade larm.
 
Grannen har securitas, härom sommaren löste deras larm ut när deras (vuxne) son var där för blommvattning. Han hade inte koll på koderna för att avstyra väktarutryckning, utan väntade på att väktaren skulle komma så att han skulle kunna förklars sig osv.

När han väntat 30 minuter gav han upp, jag arbetade i våran trädgård och kunde förklara läget för väktaren när han dök upp ytterligare 20 minuter senare. Detta är i Spånga, dvs ca 5 minuter från Bromma.

Själv kör vi med Trygga Hem, men har aldrig behövt testa deras utryckning.
 
Skall tillägga att Trygga hem brukar ringa inom en minut när vi råkat lösa ut larmet, blandannat gillade inte rökdetektorn när jag slipade spackel 20 cm ifrån den.
 
Man måste skilja på larmcentralen och väktaren.. Larmcentralens personal gör inget annat än övervakar larm och ringer. Ryckväktaren har ett distrikt att röra sig inom. Är han inte i grannskapet utan är på ett annat larm så får nästkommande larm helt enkelt vänta. Att en väktare å på plats inom 5-20 min får man se som ren tur. Har själv dratt larm medvetet när man går i i lokaler med vattenläcka. Och då pratar vi företag som betalar bra mycket mer än svensson för sin tjänst. Vet ett fall där detta hände mitt i centrala Göteborg, vi pratar 3 min körning från där väktarna har sin central. 30 min tog det.
Så restvärdesskydd är inget som ligger högt på priolistan hos väktarna. Kan även nämnas att detta var på dagtid en helg.
 
Jo, visst kan det ta tid. Men bättre än att ingen kommer. Polisen lär ju inte åka om det bevisligen inte är inbrott på gång. Polisen är så underbemannad att dom knappast lär åka och titta till en privatpersons villa...
 
PerBad skrev:
Vilken firma har snabbast utryckning till Bromma (Stockholm)? G4S, Securitas, Falk?
Det är troligtvis lotteri från larmtillfälle till larmtillfälle.
 
J
Att det tar 30 minuter för väktaren att komma dagtid en helg är inte ovanligt, rycktiderna dagtid är långa jämfört med nattetid, det är ju en viss skillnad på 4 bilar dagtid mot ca 50 på natten ;)

Att få polisen att åka ut vid inbrott är heller inte det lättaste så vida inte gärningsmannen är kvar (det är de sällan och speciellt inte när man suttit i telefonkö för att komma till polisen), vanligtvis får man svaret att brottsoffret själv får komma till stationen nästa vardag och göra anmälan.

Renodlade larmföretag som Securitas Direct, Sector alarm, Trygga hem mfl har inga egna väktare utan anlitar ett väktarbolag på orten ifråga, kan vara samma väktare som kommer oavsett vilken larmcentral du är ansluten till och rycktiden blir ju i så fall den samma. Likaså om "ditt" bolag inte har närvaro på orten så kan det vara konkurrenten som åker på larmen.

Lita inte på säljarnas utfästelser om att väktaren är inom 2 mils avstånd och annat bs som de brukar köra med, i så fall är det mer intressant inom vilken tid väktaren måste vara på plats för att bolaget ska få betalt för utryckningen och om en yttre tillsyn räknas som ankomst (kan väktaren var på plats inom 5 minuter på en yttre men är tvungen att vara på plats med nycklar inom tex 30 min för att få betalt så kommer väktaren naturligtvis strunta i en yttre tillsyn och istället åka och hämta nycklar och vara framme efter 29 minuter).

Väljer du ändå bolaget som endast räknar ankomst med nyckel (vid avtal med inre kontroll) så ska du välja nyckeltub då du får den snabbaste åtgärdstiden, nycklarna förvaras i en larmad ståltub i din ytterdörr dit väktaren har nyckel = väktaren slipper åka till kontoret och hämta nycklar utan åker direkt till platsen.

Och sist men inte minst; se till att uppgifterna hos larmcentralen är uppdaterade, att nycklarna stämmer, att huset är märkt med nr och att du har lämnat en vägbeskrivning som är aktuell så får du bättre utryckningar ;)
 
Det var betydligt dyrare med Securitas när jag installerade för 6 år sedan. Utan kamera, med 3 trådlösa detektorer. En i nedre hall, en i vardagsrummet och en i övre hallen. Kopplade till våra mobiltelefoner. Många i området har valt med kamera. Det finns ju alternativ och vissa tillägg som man kan ha som extraval. Vi har även den känsliga detektorn som känner ifall kablar börjar pysa och är på väg att brinna (vet inte vad de heter). Nu är det betydligt billigare som sagt.
Vi utlöste larmet vid 2 tillfällen. 1 var inte med vilja men sonen visste inte att vi hade installerat utan öppnade bara dörren och visste inte vad han skulle göra. De ringde mig samma minut och var här inom 7 minuter. Den andra utlösta jag mitt i natten när jag skulle ner och dricka vatten efter att ha tagit ett steg ner i trappen kom jag på att larmet var på och backade ett steg. Dom ringde samma minut. Eftersom jag var så trött kom jag inte på koden och 10 minuter senare stod dom utanför dörren. Jag rekommenderar dom verkligen.
 
Tack för synpunkterna! Just nu lutar det åt Securitas. Känns som att dom gjort om sin hemsida - om jag inte kommer ihåg fel kunde man tidigare plocka ihop ett larm i en "webbshop", nu verkar dom bara ha ett par grundlösningar och det är hembesök som gäller. Får boka in en träff.

Edit: såg att IF har avtal med Securitas. Billigare försäkring och självrisk.
 
Redigerat:
Har ny beställt larm med kameraövervakning från Securitas.
Finns till och med möjlighet att larma av/på via app, vilket gör att jag slipper köpa en extra knappsats.
Med IF rabatt blev det ganska prisvärt, sparar ju även en del på lägre premie.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.