Hej.

Är ingen expert på det hära området och behöver hjälp!
Har nyligen köpt mig en ny ved kamin till min stuga. Och tänkte montera in den i helgen.

Har tagit bort den gamla ved kaminen, och tänkte att jag skulle kontrollera uppe på "vinden" hur isoleringen för röret hur det såg ut. Det var bara en plåt hink fylld med sand, inte så sugen och vakna upp väl grillad så vill göra det seriöst nu när röret/skorstenen ändå är löst.

Har frågat bland bekanta och försökt Googla fram ett svar. Men eftersom att jag inte vet vad jag letar efter blir det besvärligt.
Vet så mkt som att jag måste bygga ett schakt och köpa rockwool/stenull isolering.

Lite funderingar jag har.
1.Finns det nå std mått för själva schaktet?
2.Vad ska man helst ha för material till schaktet?
3.Hur tjockt lager stenull måste man ha runt röret?
4.Ska man ha fler lager med olika isoleringsmaterial för röret?

Lite annan info om stugan och kaminen, vet inte vad som är nödvändigt och skriva så kanske är meningslös info. :p
Det är inte isolerat på sjävla plåttaket, om ni förstår vad jag menar?
Skorstens röret är ca 110mm.
Kaminen har en effekt på 7Kw

Är det nått annat jag bör veta?
/Jonas!

Edit:Hur ändrar jag rubriken på tråden? (det kan du inte så jag gjorde det/morsan:))
 
Redigerat av moderator:
Hehe, tack för redigeringen. Blev mkt bättre. :)

Iallafall, måste ha lite hjälp med en annan sak och känns onödigt och starta en ny tråd.

Hade fått tag i fel installations anvisningar tidigare för själva kaminen och trodde allt skulle gå bra... Men nu när jag läst igenom den står det att rekomenderat avstånd till brännbart material ska vara 25cm på sidorna, och 20cm bak. Nu som kaminen står är det drygt 10cm från sidan om kaminen till väggen, lite väl tight?

Det sitter just nu gipsskivor på väggen, tänkte om man kan sätta mineritskiva med en spalt mellan väggen och själva skivan så de blir lite cirkulation baktill så det klarar sig. Eller är det så illa att jag måste dra om skorstens röret så avståndet ökar ifrån väggen?

/Jonas
 
Redigerat:
Ring å hör med din sotare hur det ska va för alla sotare verkar ha sina egna regler när dom ska godkänna installationer. men jag har sett nått standard att det ska va minst 60 mm nätmatta mot röret i två lager och minst 5 cm luftspalt från isolering till bjälklag eller liknande.
Oj, här hitta jag lite om ämnet. Läs under "Byggbestämmelser"
http://umesotning.se/
 
Det beror på din kamin. Har du en isolerad eller oisolerad eldstad? Om utsidan under eldning kommer att bli varmare än 80 grader måste du ha så mycket som 250 mm till ett strålningsskydd (typ din föreslagna mineritskiva) eller 500 mm till brännbart material.

Men det förslag du fått om att tala med den lokala sotaren är klokt och bra.
 
Man_in_black: Tack för infon, ska inhandla material så man kan fixa klart schaktet åtminstone.

Norrbottenstorpet: Vad menas med en isolerad kamin? Det är plattor i kaminen, räknas det som en slags isolering eller är det bara för att lagra energi?

/Jonas
 
jorpe skrev:
Norrbottenstorpet: Vad menas med en isolerad kamin? Det är plattor i kaminen, räknas det som en slags isolering eller är det bara för att lagra energi?

/Jonas
Vissa moderna kaminer har dubbla plåtar, med isolering mellan. Detta gör att yttertemperaturen på plåten inte blir "brännhet" och därmed minskar behovet av skyddsavstånd. Du kan väl länka till ett produktblad för din kamin? Det bör framgå av en installationsanvisning, eller teknisk information.

Plattorna, om det är täljsten, är som du säger till för värmelagring. Om det inte är täljsten kan det istället vara ett "bottenskydd" för att skydda plåtbotten på kaminen från allt för hård direkt värmebelastning.
 
Norrbottenstorpet:
Jag har fått med ett produktblad när jag fick kaminen. Har försökt hitta nått om dubbla plåtar men verka inte stå nått om det, men det är iaf täljsten runt om i hela brännkamaren. Hitta även på nätet att avståndet till brännbart material ska vara 250mm på sidorna och 200mm baktill. Ett mått som dom tagit i överkant för att skydda sig själva?
Finns inte produktblad på internet, bara en kort beskrivning där jag hittade kaminen. Vet inte om jag får länka till ett företag direkt?

Jag tänkte kanske chansa och testa montera med minerit skivor runt om med luft spalt och sen mäta temeraturen, helt enkelt.
Funkar det inte och stiger över 80grader är det väl bara och bygga om och inge snack om saken.

Kommer vara väsentligt sämre sug i kaminen än vad det egentligen ska vara då mitt skorstens rör är 4" (102mm YD). En övergång från 150mm. Energi uttaget bordet bli sämre och temeraturen sjunka? Fast då kanske man kontrar med mer ved för att få upp temperaturen istället, eller max öppet spjäll. : p Blir säkert och köpa nytt skorstensrör i mer passande dimension då 4" verkar vara lite väl litet.. Sen måste man bygga om en hel diskbänk som står bredvid för att få längre avstånd till brännbart material och det blir ett ganska omfattande projekt som man helst hade vilja slippa göra det nu när det iprincip är vinter. Mer passande som sommar projekt.

Har pratat med en bekant som har installerat sin kamin mitt i stugan, han har skåpinredning baktill (måste vara skåpinredning på höger sidan också) men satt en minerit skiva och det är ca 100mm till den. Och såklart har han en luftspalt imellan skivan och brännbara materialet.

Så länge jag har koll på temperaturen borde jag våga testa min idé?

/Jonas
 
Du kan testa och prova men det säger inget om du inte följer de avstånd som reglerar installationen och det är sotaren som sedan avgör om den är godkänd att använda. Så dina egna tester att mäta temperaturer påverkar inte om den blir godkänd eller ej.
 
Okej, nu vet jag vad jag ska göra och hur.

Tack för alla svar!

/Jonas
 
AndersS skrev:
Du kan testa och prova men det säger inget om du inte följer de avstånd som reglerar installationen och det är sotaren som sedan avgör om den är godkänd att använda. Så dina egna tester att mäta temperaturer påverkar inte om den blir godkänd eller ej.
Nja, jag skulle kunna kalla det en typ av analytisk dimensionering enligt BBR. Det är alltid funktionskraven som avgör. Vägen till att uppnå funktionskraven är valfria (sotaren hänvisar allt som oftast till rådstexten). Det svåra med en sådan verifiering är att den måste vara vetenskaplig, dvs du måste kontrollera bränslemängd/tidsenhet enligt produktbladet samt lufttillförsel. Testet bör ju utföras vid max belastning enligt kaminens produktblad (t.ex. ved 4 kg/h - fullt öppet spjäll).
 
norrbottenstorpet skrev:
Nja, jag skulle kunna kalla det en typ av analytisk dimensionering enligt BBR. Det är alltid funktionskraven som avgör. Vägen till att uppnå funktionskraven är valfria (sotaren hänvisar allt som oftast till rådstexten). Det svåra med en sådan verifiering är att den måste vara vetenskaplig, dvs du måste kontrollera bränslemängd/tidsenhet enligt produktbladet samt lufttillförsel. Testet bör ju utföras vid max belastning enligt kaminens produktblad (t.ex. ved 4 kg/h - fullt öppet spjäll).
Precis som jag skriver "du kan testa och göra precis vad du vill" men till slut är det ändå sotaren som avgör om din eldstad blir godkänd. Och om jag tolkar dig rätt så kommer bevisbördan att ligga på den som installerar, vilket är min tolkning också.
I både de fall jag installerat har jag rådfrågat sotaren hur de vill ha det utfört.
 
AndersS skrev:
Precis som jag skriver "du kan testa och göra precis vad du vill" men till slut är det ändå sotaren som avgör om din eldstad blir godkänd. Och om jag tolkar dig rätt så kommer bevisbördan att ligga på den som installerar, vilket är min tolkning också.
I både de fall jag installerat har jag rådfrågat sotaren hur de vill ha det utfört.
Delvis rätt. Sotaren har inget (formellt) med bygget/installationen av en kamin att göra, men det är ändå väldigt klokt att tala med denne. När sedan installationen är gjord inträder annan lagstiftning (vi bygger/installerar under PBL/BVL/BBR men kontroller och rengöring sker enligt Lag om skydd mot olyckor, LSO) och då är det sotaren som gör detta (eller skorstensfejarmästaren samt fejaren). Området är alltså dubbelreglerat så det är i praktiken urbota dumt att bygga på ett sätt som inte kommer att vara ok i nästa skede, driftskedet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.