Mitt badrum kommer att se ut så som skissen i den bifogade filen. Dubbeldörrarna leder ut till trädgården och den andra dörren som mynnar till Hushållning kommer man in igenom. Hushållning kommer att bli min walk-in garderob/tvättstuga samt inhysa VVS-anläggningen i ett hörn.

Jag önskar få in ett badkar, bastu samt dusch i mitt badrum på totalt 7 kvm. Toalett besök gör man i ett annat rum så badrummet är endast ägnat åt att göra sig ren och njuta en stund.

Jag vill absolut ha ett badkar like ett japanskt badkar. De har ett djup på 60-70cm och är inte så långa. Det är helt enkelt underbart att verkligen bada hela kroppen istället för att endast sitta upp till midjan i vatten. Badkaret vill jag ha i badrummet så att man kan ligga och titta ut medans man badar.

Det ska också in en bastu, även fast jag är inte så riktigt säker på om bastu är min grej så kanske det kan bli. Det är också rätt så tilltalande att göra hela väggen till badrummet i glas. Tror att det skulle kunna vara mysigt om man hade lite orkidéer i hörnet mot trädgården samt att man kan få ett känsla av öppenhet och utsikt även fast det är en liten bastu.

Men då finns det ingen plats för en dusch. Jag vill inte duscha i badkaret, det känns väldigt begränsande och stelt.

Några förslag över hur man kan få in dusch, badkar och bastu i detta utrymme?
 
  • Ritning, stomme - badrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det första jag skulle göra är att byta dubbeldörrarna mot en singeldörr plus ev ett fönster. Då får du en hel vägg att möblera efter.
 
Leverantören säger att jag inte får plats med en 90 dörr och ett avlångt smalt 60 fönster.

Därför tänkte jag att man kunde sättabadkaret i det nedre högra hörnet och ha duschen vid dörren. Men att ha duschen vid dörren går ju inte på grund av de våtzonerna. Min första tanke var då att jag skulle ha en duschdörr i glas från hushållning och göra hela rummet till ett enda stort duschrum. Det finns dock ett par problem med det. Då skulle det inte finnas något stänkskydd mellan dörrarna ut till trädgården och duschen. Samt att man skulle behöva göra dörren till Hushållning tät mot hushållning på grund av våtzonerna. Om man inte gör den tät och gör hushållning diffusionstät så som ett badrum så kanske inte det heller är vidare lyckat. Det blir väll antagligen rätt så fuktigt och det är säkerligen inte bra för kläder, vvs-anläggning och tvättmaskiner.
 
Redigerat:
Jag vet inte vad du har för konstig kropp som inte kan ligga i ett vanligt badkar men får ner hela kroppen i ett litet japanskt, men jag undrar om du inte skulle kika på ett traditioneltl sittbadkar istället? Eller sätta en duschkabin i det du kallar Hushållning.

Lyxigt att ha så stora totala ytor att leka med, här har vi pannrum (dvs varmvattenberedare), tvättstuga (dvs tvättmaskin och torktumlare) och badrum i ett, på ca 8 kvm, du har det dubbla. Grannen vill få ut tvättstugan så de byggde om gästtoan, de har alltså tvättstuga på 1,5 kvm.

VVS-anläggning (vad det nu innebär) och tvättmaskin kan jag inte tänka mig att de störs av duschen, kläderna däremot, sdå att kombinera VVS och tvättstuga med klädkammare (som walkincloset heter på svenska) förstår jag inte vitsen med. Man vill inte ha smutstvätten på samma ställe som den rena.
 
Så som jag bor nu har jag klädkammaren och tvättmaskin/torktumlare i samma rum och det är väldigt bekvämt, man slipper alla klädskåp i sovrummet och man får en klädtriangel(likt en kökstriangel) för all hantering av kläder. Så det vill jag absolut fortsätta med.

Självfallet får jag plats i ett vanligt badkar men jag finner det inte speciellt avslappnande i jämnförelse med ett djupare bad som verkligen gör det bekvämt och avslappnande att bada.

VVS-anläggningen är FTX-aggregat för ventilationen, golvvärme centralen samt fjärrvärmeväxlaren.

Man kanske kan ta ett hörn av bastun närmast dörren. Men då blir det inte mycket kvar av bastun och den biten vid duschen blir så gott som funktionsoduglig.
 
det blir svårt att få in allt du önskar ... jag skulle inte bygga bastu bara för att det kanske kommer att användas. Att tränga in allt blir för komplicerat och onödigt rörigt i ett rum som man ska koppla av.
Jag skulle koncentrera mej på det jag verkligen vill ha. I ditt fall är det ett djup bekväm japansk badkar som egentligen fyller samma funktion som bastu - en avslappnande varm bad :) och en dusch till vardags hygien. Satsa på det otraditionella!
Skulle jag behöva välja mellan det så populära bubbelhörnbadkar och bastu så skulle jag välja bastu alla gånger men i ditt val skulle jag välja bort bastu för att få plats med ett djup badkar.
Kolla först om du kan få tag i en sådan och se till att du har tillgång till den mängden varmvatten den kräver :). Sist jag letade efter ett djupt badkar så misslyckades jag totalt för det är sällsynt att det finns djupare än standard på ca 45-48cm.
gaia
 
Har för mig att vår bastu var runt 1.80 X1.20 innermått så där går att ta lite även om den var i minsta laget. Skulle nog vilja ha 1.30-1.40 i bredd
 
I mitt fall så är bastun 1,5x2,1
 
max 2 dm där alltså. Hmm. blir klurigt det här
 
Jag bör gå ner till badhuset och pröva på att bastubada lite innan jag bestämmer mig för om jag ska installera en bastu eller ett bad.

Men om jag bestämmer mig för att inte bygga en bastu kan jag installera en dusch på den sidan av rummet istället och sätta ett badkar framför dörren. på höger sida.
 
Vi har ju en bastu, den användes flitigt i början (iallafall en gång varannan ecka på vintern), men så satte vi in bubbelbadkar och efter det använde vi bastun allt mindre, det var så mycket enklare och skönare att ligga i badkaret ett tag än att klämma in sig i den lilla bastun som tog evigheter att värma upp. Den tjänstgör numera som serverrum istället, och badkaret används 3-5 dagar i veckan.
 
Jag har för länge sedan sett någon bild där badkaret finns under nedersta laven i bastun.
Lite ovanligt kanske, men en lösning som kanske kan fungera här.
 
Det var ingen dum ide.
Det är ju massor av plats under lavarna egentligen och den kan man ju göra nått bättre av
 
thomas33 skrev:
Kanske det passar med en ångbastu?
Då får du både dusch och bastu i samma enhet.
[länk]
Jag har en i stil med den Du visar, men jag har svårt få in den där bastukänslan ändå, men visst, man svettas i den med, men till ett öronbedövande dån, från ångaggregatet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.