Ett LVI oljeelement kostar ca 2800 kr, liknande oljeelement Atlas på Rusta kostar ca 700 kr.
Kvalitetsskillnad?
 
Jag skulle inte betala 2800 för ett element. Just Atlas har jag inte provat, men andra som var mycket billigare än LVI. Se till att du får elektronisk termostat bara.

Erik
 
Alla elelement har exakt samma verkningsgrad. Termostatens exakthet och livslängd är nog det som kan skilja.
 
Och jag skulle ALDRIG köpa ett oljefyllt element utan ett modernt "vanligt" konvektorelement. Det är en seglivad skröna att oljefylda element skulle vara bättre än "vanliga", det härstammar från den tid (60 - 70 talet) när "vanliga element var utrustade med bimetalltermostater. Det som man ska vara uppmärksam på är att man köper element som har lite större effekt än vad som krävs i rummet, 60 - 80 Watt/m2 brukar bli bra.
 
Kan du utveckla varför du ALDRIG skulle köpa ett oljefyllt?
 
Varför köpa en konstruktion som kräver mer av tillverkningen och resurser i övrigt, grundfunktionen i båda är ju endast ett motstånd som avger värme med hjälp av elektrisk ström. Man får ju även tänka på risken med läckage vid oljefyllda, en helt onödig fara. Med moderna termostater är det närmast en nackdel med värmetrögheten som kunde vara en fördel med sämre reglering förr.

Ovanstående gäller i bostäder, i vissa andra miljöer kan det som nämnts vara fördel med oljefyllda, men det finns även i de fallen andra kapslade värmare som kan ersätta dem.
 
En del nöjer sig inte med att tala om vilken sorts element de föredrar utan måste måla upp den andra sorten som djävulens påfund. Jag skulle säga att elektronisk termostat alltid är mycket bättre än en mekanisk termostat. Om sedan elementet är oljefyllt eller inte är en mindre fråga även om jag föredrar oljefyllda där det finns plats för dem.

Detta med att värmetrögheten i elementet skulle jämna ut temperaturen om termostaten är dålig köper jag inte. Ju större värmelagrande massa elementet har desto större är behovet av en bra termostat. Det trögaste som finns i det avseendet är golvvärme. Den är så trög att det över huvud taget fungerar mycket dåligt att låta termostaten känna lufttemperaturen även om termostaten är elektronisk.

Erik
 
Självfallet är en elektronisk termostat bättre oavsett radiatortyp, därefter kan man kanske välja de billigare oavsett. Det var ganska vanligt förr att framhålla de oljefyllda som "energisparande, mer ekonomiska" osv vid reklam och marknadsföring, detta gränsar naturligtvis till rent bondfångeri. Utöver det gav de oljefyllda inte heller den karaktäristiska brända doften som många övriga med stor effekt/yta på slingorna, även detta beroende på långa tillkopplingstider med tex äldre bimetalltermostater. Trots allt, givet en dåtida "dålig" termostat, kunde nog den lilla trögheten hos oljefyllda ge lite bättre upplevd komfort.

Det var inte min mening att utmåla något som "djävulens påfund", man kan ju välja de olika typerna av andra skäl tex estetiska osv.
 
Jag hoppas att Sune ursäktar denna utsvävning.

När elementet är kallt sjunker temperaturen sakta i rummet. När den sjunkit under en viss gräns så slår bimetalltermostaten till. I fallet med ett lätt element börjar temperaturen nästan omedelbart stiga i rummet. Är det å andra sidan ett tungt element tar det många minuter innan elementet värmts så mycket att temperaturen i rummet börjar stiga. När sedan termostaten slår ifrån kallnar det lätta elementet fort medan det tunga elementet fortsätter att värma rummet en stund. Resultatet blir då större hysteres och längre intervall för termostaten. Detta gäller en ren bimetalltermostat. Kanske finns det mer avancerade mekaniska termostater.

En elektronisk termostat kan reglera effekten i flera steg och på så vis hålla en konstant temperatur på elementet. På så vis kompenserar den för den oljefyllda radiatorns tröghet så att den förvisso fortfarande reagerar långsammare än en lätt radiator, men ändå mycket snabbare än rummet.

Erik
 
Tack för alla råd, men det verkar som det är en liten djungel att ta sig igenom.
Oljefyllt eller inte? Billigt eller dyrt? Det måste skilja något i innehållet när det är så stor prisskillnad, det räcker inte med att produkten är tillverkad av arbetare med nästan ingen lön.
 
Se bara till som nämnts ovan att du får bra termostater, inte bimetall som Jula mfl ibland har på vissa produkter. Olja eller inte, se det som egalt i bästa fall, man kan diskutera fram och tillbaks men det är bara att välja själv, funktionellt blir det bra hur som.

Själv skulle jag välja efter lågt pris, det är ju mycket enkla ting och vad skulle rationellt kunna motivera de stora skillnader du själv nämner?
 
Det finns snårigare djungler att ta sig igenom. Det är egentligen bara en sak som är viktigt, och det är att du får element med elektronisk termostat. Det har i princip alla element idag utom några av de allra billigaste. De dyrare elementen brukar ha lite fler funktioner för exempelvis slavradiator (två element på samma termostat) eller nattsänkning. Alla sorter vare sig de är dyra eller billiga, med eller utan olja kommer att hålla rummet varmt med mycket god precision.

Jag brukar säga att de oljefyllda har en liten nackdel av sina stora yttre mått medan de icke oljefyllda har en liten nackdel av att de under vissa omständigheter (inte ofta) luktar bränt damm. Välj element du tycker är snygga. Rätt temperatur kommer du hur som helst att få.

Erik
 
Det brukar finnas både 240v och 380/400v elradiatorer att välja mellan i de mer kända tillverkarnas modellprogram är det någon för- respektive nackdel med dessa eller är de likvärdiga jag antar att den med högre spänning snabbare blir varmt men att det i övrigt inte är någon skillnad eller har jag fel?
 
SuneG skrev:
Ett LVI oljeelement kostar ca 2800 kr, liknande oljeelement Atlas på Rusta kostar ca 700 kr. Kvalitetsskillnad?
Man kan tydligen välja de element man tycker är snygga, bara man väljer elektronisk termostat. Funderar själv på att köpa Atlas mycket billiga element. Yttermåtten för 1000 watt är 1050 x 550 x 60 mm och passar mej bra. Motsvarande från Gnosjö är för höga - hela 600 mm. Någon som vet något om Atlas och kan rekommendera eller avråda? Eller tipsa om annat element med en höjd på cirka 500 mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.