Hej forummedlemmar på Byggahus.se!

Detta blir mitt första inlägg på detta forum och innan någon skäller ut mig så har jag sökt information i ungefär en månads tid för att hitta det jag söker men inte kommit på exakt hur jag skall lösa det.

Jag och sambon har nu köpt vårt första hus som dock har en s.k "rå källare". Enligt besiktningsprotokollet står det följande;

Källaren är främst en rå källare d.v.s består av material så som betong, sten och puts. Det förekommer dock mindre inslag av trä i kontakt mot betongplatta och grundmur så som hyllsystem, trappa, bastu och bohag. Vissa av dessa var fuktiga vid besiktning i närhet mot betong/grundmur. Mikrobiell lukt upplevdes i matkällaren vilket kan härledas till hyllsystem och pappkartonger direkt mot betongplattan.
Då det i dagsläget enbart är betongväggar och betonggolv i hela källaren, exakt hur ska jag göra för att kunna bygga mitt "nirvana" ? Det tänkta biorummet är i ett hörn och har således två ytterväggar. Jag tänker mest på följande punkter som kommer vara problematiska när det kommer till ev. fukt;

  • Heltäckningsmatta - Hur löser man detta på ett rimligt ekonomiskt sätt så att det inte blir fuktproblem under?
  • Väggar - Det bästa vore om man kunde få upp gips-skivor (antagligen med stål-reglar?)
  • Tak - Vill helst ha gipsplatte-system (vet inte vad det heter exakt men man brukar ha sådana på kontor). Kan detta bli problem med fukt också även att det är i källartaket?

Observera att detta rummet kommer vara helt uppvärmt om det påverkar något.

Det jag undrar över är om ni har några tips exakt hur jag ska göra med golv, väggar och tak? Alla åsikter och tips tas varmt emot! :)

//Nybliven husägare
 
Jo, precis som du säger så är detta en ständig diskussion...

Krasst sett anser jag att man inte bör ha organiska material i en källare.
Du kommer, förmodligen ALDRIG att kunna dränera bort all tillskjutande fukt.
Även om du dränerar runt kan fukt vandra genom betonggolvet.
Personligen kommer jag att köra kakel/klinkers och stålreglar i innerväggar.
(iaf mot golv/yttervägg)

Nu ska du bygga hemmabio och har förmodligen krav på akustiken.
Jag har inte koll på prisbilden (eftersom jag har andra krav) men titta på golvsystem med mekanisk, påtvingad ventilation.
Nivell, platon.

För väggarna är det nog enklast att regla upp med stålreglar, luftspalt och ventilation.

Taket _tror_ jag inte att du behöver oroa dig för.
Såklart beroende på ventilationslösning och luftfuktighet i källaren.
Kör du med öppen ventilation sommartid och försöker avfukta din trädgård via källaren kan det nog bli ganska råkallt i källaren.
Tror jag peak:ade på 85% i somras med stängda ventiler.

Men det finns faktiskt en uppsjö med trådar i samma ämne.
Tex:
http://www.minhembio.com/jcoboy/49727/

Eller:
http://www.byggahus.se/forum/golv/28585-kallarprojekt.html
 
Tack för ditt svar!

Min första tanke var just klinkers ifall att man nån gång vill ha rummet till annat än biorum.

Men hur påverkar fukten klinkers? Och om man har vanliga mattor (som dock täcker någorlunda stor yta) ?
Exakt vad gör klinkers, positivt och negativt, mot fukten som kommer från markbetongen?

Har läst mycket om just platon, cellplast, träspånsskiva (tror jag det hette?) men det finns hur många olika lösningar som helst och man står i värsta djungeln just nu.
 
Klinkers/kakel på betongunderlag ger ju en källare som är, i princip, osårbar mot fuktskador.
Även om du får en vattenläcka är det ju bara att skjutsa ned vattnet i en golvbrunn och se glad ut.

Så den eventuella tillskjutande fukten torkar ur via fogarna.

Nackdelen är såklart att klinkers på källargolv är JÄTTEkallt att gå på om du inte har golvvärme.
Jag har bilat ur, isolerat och lagt golvvärme i mitt blivande källarbadrum.
Resten av källaren kommer förmodligen att bara få klinkers direkt på gamla betonggolvet och nålfiltmatta.
(Sån där man har på balkonger...)

Generellt är jag negativ till lösningar med mekanisk ventillation.
Jag vill inte ha fler system att hålla reda på.
Allt går sönder förr eller senare...
 
kakel- och klinkerfogarna släpper väl igenom fukten.

jag var i samma sits som du innan och det hela kokar ner till några få saker.

Du kommer troligen komma fram till att klinker är den minst riskfyllda lösningen, sen säger någon att det kommer bli kallt och du funderar på golvvärme. Problemet med den är att den kan orsaka mer fuktvandring och är oekonomisk eftersom den värmer upp annat än golvet också.

Du kanske kommer stöta på nivell-golvlösning, vilket verkar bra, men är tyvärr rätt dyrt.

Platonmatta tycker jag är det mest sunda i så fall, då du kan lägga ett snyggt golv ovanpå.

Helt fel är det inte heller att bara måla källarväggarna med silikatfärg då du slipper regla upp och väggarna släpper igenom fukten.

En brasklapp i det hela är att jag egentligen inte heller vet och är en riktig nybörjare, så sök vidare på detta tema. Alla hantverkare vet inte heller vad som är rätt om du anlitar sådan för att bygga allt. Hör då med besiktningsmannen vad han tycker verkar bäst. Lycka till.
 
llehs skrev:
Klinkers/kakel på betongunderlag ger ju en källare som är, i princip, osårbar mot fuktskador.
Även om du får en vattenläcka är det ju bara att skjutsa ned vattnet i en golvbrunn och se glad ut.

Så den eventuella tillskjutande fukten torkar ur via fogarna.

Nackdelen är såklart att klinkers på källargolv är JÄTTEkallt att gå på om du inte har golvvärme.
Så man behöver inte lägga något mellan betongen och klinkers? Att golvet är kallt är en smäll jag gärna tar och ser inte detta som något jättenegativt..

blob skrev:
kakel- och klinkerfogarna släpper väl igenom fukten.

jag var i samma sits som du innan och det hela kokar ner till några få saker.

Du kommer troligen komma fram till att klinker är den minst riskfyllda lösningen, sen säger någon att det kommer bli kallt och du funderar på golvvärme........

Helt fel är det inte heller att bara måla källarväggarna med silikatfärg då du slipper regla upp och väggarna släpper igenom fukten....
Intressant. Men nånting måste göras åt väggarna då de är väldigt "grovkorniga" (vet inte rätt ord?). Kan man slipa vägarna så de blir mer "fina" ?
 
ElecTriX skrev:
Så man behöver inte lägga något mellan betongen och klinkers? Att golvet är kallt är en smäll jag gärna tar och ser inte detta som något jättenegativt..

Intressant. Men nånting måste göras åt väggarna då de är väldigt "grovkorniga" (vet inte rätt ord?). Kan man slipa vägarna så de blir mer "fina" ?
Det överlåter jag till någon annan att svara på :) Tycker faktiskt det kan vara rätt snygt med lite rustik känsla i ett biorum.

Se gärna krautas tidning sid 22-23 för exempel. Mycket snyggare än "vanliga" biorum

http://multi.mediapaper.nu/?PubId=4E31D3B8AE96C66AEDFDC41A67775633
 
Det är iofs inte så illa med lite rustikkänsla, gör nog skillnad beroende på vilken färg man har. I dagsläget är det helt vitt.

Tittade på tidningen från K-Rauta och det såg inte helt fel ut! :) Ser att de har en stor matta/heltäckningsmatta också. Undrar vad det är för matta.. Kan det vara en sådan som llehs nämner ovan, "nålfiltmatta" ?
 
Man kan ju få bort lite av betongkänslan med tjockare tyg, gardiner etc. Vet att jag sett detta då jag drömt mig bort i gallerierna på minhembio.com
 
Ska du ha klinkersgolv och kala betongväggar kommer troligen bio-ljudet bli rätt uselt. Ljudet kommer studsa runt som en studsboll i en torktumlare.

Reglade väggar med gipsskivor (gärna dubbla) gör troligen saken mycket bättre. Tunga möbler (t.ex. soffor och fulla bokhyllor) kan även de hjälpa till. (Lättare textilier, såsom mattor och draperier, hjälper bara mot högre frekvenser, så basen kommer fortfarande vara grötig.)
 
jarlh skrev:
Ska du ha klinkersgolv och kala betongväggar kommer troligen bio-ljudet bli rätt uselt. Ljudet kommer studsa runt som en studsboll i en torktumlare.

Reglade väggar med gipsskivor (gärna dubbla) gör troligen saken mycket bättre. Tunga möbler (t.ex. soffor och fulla bokhyllor) kan även de hjälpa till. (Lättare textilier, såsom mattor och draperier, hjälper bara mot högre frekvenser, så basen kommer fortfarande vara grötig.)
Oavsett om det blir gipsväggar eller enbart betong kommer absorbenter inköpas och sättas upp i rummet. Sen kommer vi isåfall ha mattor på klinkersgolvet. Man får nog testa sig lite fram där när det gäller ljud, huvudsaken är att det inte blir fuktproblem/skador.
 
off topic, vad ska du har för leksaker i bion?
 
Ja lite OT är det men kul att skriva av sig lite ändå :)

Det blir nyinköp på duk och projektor, ev. även högtalare också.

Projektor
Projektorn jag har sneglat på är en Sony VPL-HW20, läst mycket positivt om den och har inget extra onödigt så som 3D (anser ändå att det är en hype så..). Mer info

Duk
Då jag inte har mätt väggen som duken skall vara på så kan jag inte svara på storlek på duk, men tippar på att det blir över 120" iaf. Helst från någon bra tillverkare så som Kingpin och antagligen en DIY eller ramspänd. Hade tidigare en motorstyrd duk men eftersom rummet kommer vara dedikerat biorum kör jag hellre på en "fast" :)

Högtalare
Funderar ev. på att sälja mina högtalare jag har idag och köpa integrerade högtalare, detta har jag dock inte kollat upp alls.
 
Verkar mycket trevligt, uppdatera gärna med bilder eftersom :)
 
Bygget startar inte förrens om några månader, men kommer slänga upp byggbilder på Minhembio :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.