Snyggt!
 
Va fint det blir. Bra jobbat!
 
En dum fråga från en taknovis; vad är det för konstruktion där man inte behöver ströläkt? Ser att underlagspappen eller vad det nu är har blivit monterad så att det blivit rännor för luftning/vatten ändå, har aldrig sett något liknande och undrar vad där är "under" pappen och vilken fördel en sådan konstruktion har jämfört med vanlig spont+papp+ströläkt+bärläkt?

Väldigt fint hus ni har för övrigt!
Har likadana betongpannor på underlagsspån från tidigt 1950-tal på lagårdslängorna, de är väldigt sköra som du säger, men köpte nyligen ett par hundra pannor till reserv av någon som plockade ett sånt tak. Tyvärr är underbyggnaden med spånet och bjälkarna inget vidare så det får bli totalbyte inom några år. Gör redan ont i plånboken, närmare 500 kvadrat huuu...
 
Redigerat:
Va lustigt det tänkte jag inte på men det ser felmonterat ut. Hoppas jag har fel.
 
Hittade en broschyr från Monier på Beijer Byggs hemsida som beskriver kortfattat "frihängande underlagstak".
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=30264
Se "Monier monteringsanvisning för: Tegel- och betongtak (PDF 1 MB)" sidan 7.

Vet inte vad det skulle vara bra för, förutom att man slipper förståss en betydande arbetsinsats för uppspikning av råspont och kostnaden ca 80-90kr/kvm för densamma.
Det var i varje fall en ny metod för mig :)
 
Då jag nyligen bytt tak på huset har jag läst på en del om olika konstruktioner och numera är det inte ovanligt att man hoppar över takrotet. Man hänger upp en diffusionsöppen duk mellan takstolarna som släpper ut kondens men håller tätt för vatten typ GoreTex. En fördel skulle väl kunna vara att det blir lite luftigare, takrotet kan ju i alla fall inte mögla eller ruttna. Vet att det diskuteras om det är bra eller dåligt.

/Mats
 
Hej!
Tompa, den metoden som är använt är tydligen en väl beprovad metod, grunden kommer från takduk, där duken enbart hänget mellan takstolarna. var själv mycket skeptisk till denna konstruktionen från början. men efter mycket läsande och frågande blev jag överbevisad och det fick bli det. anledningen till att vi valde detta systemet ( hela undertaket är en färsig konstruktion, kommer inte på företaget i skrivande stund) var dels för att vi inte hade lust att lägga råspont på hela kåken och sen var stickorna i så bra skick att det kändes dumt att riva bort dem. hade vi valt ett "traditionellt" tak hade det byggt för mycket så konstruktionen hade förmodligen sett konstig ut.
Taket har ingen takpapp utan det är en speciell typ av masonite, takmasonite.

//Oscar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.