Hej,
håller på att montera vårt kök men har en fundering vad det gäller monteringen av vår 1400mm långa heltäckande diskbänk. Den högra delen (med hoarna) vilar på ett 800mm brett diskbänksskåp det är inga problem. Men under de vänstra 600mm är det utrymme för diskmaskin och till vänster om det kommer ett högskåp. Hur ska man bäst göra ett upplag för diskbänken på högskåpet, en läkt räcker det? Visst klarar väl diskbänken att vara "fribärande" de 600mm över diskmaskin, man behöver väl inte snickra ihop ett eget "bärverk"?
MVH Stenper
 
Två små vinklar på högskåpet som den vilar på men tänk på att sätta den främre vinkeln en liten bit in så den inte hamnar där diskmaskinens ev. fästplåtar kommer.

Bästa lösningen är annars en täcksida mellan högskåp och diskmaskin som den landar på men då måste ju bänken tillverkas de 1400 + tjockleken på täcksidan...
 
OK, tack Paul! Gillar täcksidelösningen men jag har just nu 605mm för diskmaskin, skulle bli 590 med täcksida, räcker det eller måste jag flytta högskåpet (inte så svårt i nuläget)?
 
Problemet är väl snarare att bänken inteär tillräckligt lång då... ;)
 
Till höger om bänken är det bänkskiva (ännu ej tillkapad), kan jag inte förlänga den en liten bit över diskbänsskåpet och på så sätt skjuta diskbänken lite till vänster? Vad är standard för "diskmaskinsutrymme"? Maskinerna verkar vara 596mm (Electrolux), är det 600mm då?
 
Hade ungefär samma fundering när jag byggde köket. Upptäckte när jag i efterhand köpte diskmaskin att det är jäkligt tajt att få in en modern diskmaskin. Jag hade fäst skivan med tre stycken små vinklar men diskmakinen passade så precis i mitt 600mm hål att den tog i skruvskallarna som jag fäst vinklarna med. Med detta vill jag säga att hur du än löser det så se till att inget sitter ivägen, diskmaskinen behöver 600mm för att få plats. Diskmaskin av märke Bosch, det kan ju tänkas skilja på andra märken.
 
De flesta maskiner kräver 600mm och det är ofta tight med vinklar också men med försänkta skallar så brukar det fungera...

Visst kan du flytta det lite om du inte stör dig på att det inte linjerar med vaskskåpet.
Risken finns bara att du då inte har något upplag för den rostfria till höger och i så fall får du fästa vinklar på insidan i vaskskåpet som den kan vila på där.
 
Tack för svaren, nu har jag sett problemet ur alla vinklar:). Blir nog lösningen med förskjuten diskbänk och täcksida. Inte mycket anat linjerar i detta kök så varför börja nu?
MVH
Stenper
 
  • Gilla
Bo Rås
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.