Jag har läst varenda tråd jag kan hitta om element, men inte hittat det jag söker.
Jag bor i enplansvilla byggt -86 och utbyggt -98, jordvärme som uppvärming och den gamla elpannan som hjälp.
Jag får bara värme i tre av tolv element, dom element som inte blir varma är inte ens rören till elementen varma, jag har luftat allt som går att lufta, båda cirk.pumparna snurrar, jag har provat med lite olika tryck i systemet från ca 0,3bar till 1,1bar, och jag har kollat alla reglage på elementen.
Dock har det hänt ett par ggr att värmepumpen har lagt av för filtret på värmebärarröret slammat igen, så nu har jag spolat ur en stor del vatten och fyllt på med nytt vatten.
Kan rören till elementen slammat igen?
 
Krilleman
Har du kollat att piggarna som termostaten trycker på, inte fastnat i botten?!

Och jag tror du postat din fråga i fel forum!
 
  • Gilla
cupo51 och 2 till
  • Laddar…
Japp, piggarna är kontrollerade.

Mods får flytta tråden om jag postat fel.
 
om du har avstägningsventiler på elmentet så kan där sitta skit i dom . så du får skruva in och ut denna. kolla även avstägningsventiler till stammarna om du ahr sådana . öppna stänga.... knacka på ventilerna där piggarna sitter på själva huset.... kanske dags att byta själva ventilhuset ? annars
 
Jag har haft ett liknande problem med ett element tidigare. Det hade varit avstängt och var stört omöjligt att få någon värme på. "Piggen" var ute så det var inte den som spökade. Hade provat att lufta och det fanns ingen luft i elementet. Konsulterade en rörmockare över telefon och enligt honom kunde det bli så här ibland. Hans råd var att helt enkelt öppna luftskruven och låta vattnet rinna ut tills det kom varmvatten och då dra åt luftskruven. Gjorde så och sedan har det fungerat.
 
  • Gilla
lhj555
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.