S
ja, en FLVP kan spara in pengar det beror på att det är en värmepump. En värmepump kan ta värme ifrån många olika källor, t.ex. frånluft, uteluft, berg, mark, sjö osv. En luft-vatten värmpump är mer effektiv än FLVP
 
sad_ant skrev:
blackadder skrev:
sad_ant skrev:
FTX ger dig ett bättre inomhus klimat eftersom den har tilluft på kontrollerat sätt.
FTX återvinner ca 80% av energin, vad förväntar du dig att FLVP skall göra?

På vilket sett menar du att en FLVP tillverkar energi? Jag tror du missat något vitalt i fysiklektionerna. En FLVP återvinner mer energi än FTX ifrån frånluften, men den drar också energi (normalt ca 650w?).
Om en FTX ventilation återvinner 80% av ventilation så finns det kvar 20% i frånluften, vad kan det då vara, säg att du förlorar 3 000kWh genom ventilationen utan värmeväxlaren, då återvinner du 80% = 2400kwh, kvar är alltså 600kWh för FLVP att återvinna.... 700kr/året och det tror jag ändå är högt räknat...

Tanken är väl att man ska ha antingen det ena eller andra.
 
"Bygg ackumulatortanken i betong och ha den nergrävd utomhus"

Känns som det börjar bli lite off topic nu :)
 
Redigerat:
linnar skrev:
Här är min påbörjade betontank i krypgrunden:

[länk]
Inte lättaste vägen du väljer, otroligt noggrant och fint jobb du gör, hoppas det blir lyckat.:)
 
Bara en tanke, tidigare i tråden skrivs om värmeväxlare i tanken.
Då antar jag att det är kamflänsrör som avses.
Finns det några funderingar/lösningar på hur man avser förhindra alger och eventuell påväxt som riskerar att kraftigt försämra värmeflödet i växlarna?
Vattenkemi? Tillsatser?
 
GK100 skrev:
Inte lättaste vägen du väljer, otroligt noggrant och fint jobb du gör, hoppas det blir lyckat.:)
TACK!
Jag har nu börjat bygga upp väggarna i tanken. Går väldigt fort att bygga så här.
Jag har byggt tankar i plast, plåt och trä. Detta är den snabbaste metoden. Mend et handlar inte om det egentligen. Det handlar om att få in en tank på 6m3 i krypgrunden. Dessutom måste den tåla att stå i en krypgrund. Krypgrunden är mer en böja_på_ryggen_grund.

För att få in en tank på 6m3 i grunden måste den tas in i delar alternativt gjutas på plats. Jag utredde alla möjligheter där kostnadsaspekten var en viktigt faktor. Jag kom fram till att det blir billigast och lättast att bygga den av betongplattor som limmas ihop. Själva tanken kostar ca 1.800kr att bygga. Underredet blir lite speciellt eftersom underlaget är lera. Jag testade lerans bärförmåga och upptäckte att leran blir hårdare ju mer tryck som ligger på leran. I början sjunker vikten ner en bit men då pressas vattnet bort och leran blir både hård och seg. Träkonstruktionen som bär upp tanken vilar på 50st gängade 8mm stålpinnar. Stålpinnarna står på plattor som ligger på leran. Jag har belastat en sådan stålpinne med ca 200kg i 6 dagar. Den sjönk första dagen 3-4mm sedan sjönk den inte mer. 50x200kg= 10 ton.
Under tanken sprutas isolerskum. Isolerskumet i sig bär ca 50kg dm2 med bara några mm ihop-pressning. Ytan är 20x24dm= 480dm2 x 50kg= 24 ton. 24ton+10ton ger en bärkraft på 34ton. Det ger en säkerhet på nära 6 ggr.
Isoleringen under tanken varierar mellan 30 och 40 cm skum. Sidorna kommer att vara delvis skum men mest mineralull på sammanlagt ca 50cm tjocklek.

http://solenergins.egetforum.se/linnar-betongvarmalager-ett-varmelager-av-betongplattor-t98.html
 
JOW skrev:
Bara en tanke, tidigare i tråden skrivs om värmeväxlare i tanken.
Då antar jag att det är kamflänsrör som avses.
Finns det några funderingar/lösningar på hur man avser förhindra alger och eventuell påväxt som riskerar att kraftigt försämra värmeflödet i växlarna?
Vattenkemi? Tillsatser?
Tanken blir sluten utan tryck (nästan). En sluten tank blir fri från syre och därmed minskar ev. växtlighet dramatiskt. För att förbruka syret kanske jag använder en järnkärna. Järn förbrukar syre när det rostar.
Jag skall inte använda kamflänsrör för uppvärmning av tanken. Vattnet i tanken tas ut från botten och går in i en värmeväxlare där varm luft värmer upp vattnet som pumpas tillbaka till tanken och släpps ut 40-50cm höjd i tanken. Alltså kommer det att vara en värmeväxlare av samma typ som i värmepaketet på bilar som värmer vattnet.
Uttag av värme kanske jag använder kamflänsrör. Det är en kostnadsfråga. möjligt att jag använder vanliga släta kopparrör men fler meter rör i tanken i så fall.
 
Redigerat:
linnar skrev:
Jag har nu kommit en bra bit i bygget av min vattentank. Det blev ett uppebåll över vintern men nu är jag igång igen.
Här kan man läsa om det:
[länk]
trevlig o intressant läsning.. mer uppdateringar tack
 
obba skrev:
trevlig o intressant läsning.. mer uppdateringar tack
Det kommer mer...:D
 
smallglow skrev:
Här har vi en bildpresentation som visar hela systemet som det är tänkt att fungera. Just nu väntar vi på kamflänsrör av koppar som ska installeras som tre värmeväxlare i tanken. Baffeln är murad av betongstenar. Den är inte tät, den ska bara hjälpa till att skapa en liten rörelse av vattnet i tanken när den laddas och när uttag av värme sker. Återkommer med mer information när vi installerar rör och isolerig på toppen. Planerar även att placera en 5x6m stor poly-tunnel att använda som växthus över tanken. Värmeförlusterna på vintern minskar då ytterligare och förhoppningen är att växthuset kan värmas gratis med spillvärmen från tanken. mvh. Lars Pettersson, Scandinavian Homes, Galway, Irland

Hej Smallglow!
Jag satt och läste dina storslagna planer och du har säkert haft det hela i drift ett tag nu. Jag tänkte bara på en sak i din systemlösning. Du har skrivit att du först laddar upp din lilla tank till 70 grader och därefter shunt'ar du över till den stora tanken. Du kan höja verkningsgraden på dina solpaneler om du vid laddning av den lilla tanken även leder förbi solvätskan genom den stora tanken. Du tar då hand om mer energi och får lägre returtemp till panelerna vilket gör att de jobbar effektivare. Eventuellt måste du kunna välja om solvätskan ska passera stortanken eller inte, beroende på temperaturförhållandena mellan tankarna.
 
Haardhandske skrev:
Hej Smallglow!
Jag satt och läste dina storslagna planer och du har säkert haft det hela i drift ett tag nu. Jag tänkte bara på en sak i din systemlösning. Du har skrivit att du först laddar upp din lilla tank till 70 grader och därefter shunt'ar du över till den stora tanken. Du kan höja verkningsgraden på dina solpaneler om du vid laddning av den lilla tanken även leder förbi solvätskan genom den stora tanken. Du tar då hand om mer energi och får lägre returtemp till panelerna vilket gör att de jobbar effektivare. Eventuellt måste du kunna välja om solvätskan ska passera stortanken eller inte, beroende på temperaturförhållandena mellan tankarna.
Jag har för mig att han lagt ner tankidén.
Han kom fram till att det inte går ha en tank nergrävd. Grundvattnet tränger med tiden igenom cellplasten. Dessutom skicktade inte vattnet sig av någon okänd anledning. Hur som helst tyckte han att det fungerade dåligt om jag inte minns fel.
 
Hej igen efter en lång tid. Lars Pettersson här från Galway Irland och Lysekil Sverige. Den irländska installationen fungerar utmärkt sedan juli 2009. Kopplad till Scandinavian Homes visningshus / kontor som är byggt till vad vi kallar super-passiv-standard. Ger oss 100% värme fram till juldagen varenda år. Det är viktigt att förklara detta eftersom husets prestanda avgör helhetsfunktionen med säsongslagring av solvärme i liten skala. En kort systembestrivning:
Hus = Superpassivhus Hibernia 164 på 230m2 golvyta med 6 sovrum
Solfångare = 10.8m2 aperturarea, 6st x 20 rörs U-tube vacum solfångare på taket
Tankar = 300 liter tank inomhus, 23.000 liter tank nedgrävd i trädgården och Veab kanalvärmare på tilluften. Vi kallar dessa tank 1, tank 2 och tank 3.
Styrning = Steca TR 0603 med elektriska 3-vägsventiler för att automatiskt styra solflödet mellan den lilla inomhustanken som sitter i tvättstugan och säsongstanken samt "tank 3" som är extra luftvärme direkt från solfångarna.
Ta del av alla temperaturer och elförbrukningen 2005 - 2013 här: http://www.scanhome.ie/energy_usage.php
passivhus Scanhome Galway Lysekil.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men nu har vi ett ännu intessantare sollagringsprojekt under byggnation. Vi bygger nya passivhuslägenheter i Lysekil, 300m2 i nybygget samt 280m2 i vårt kultur-passivhus från 1860. Alltsammans kopplat till 50m2 solfångare och en 3300 liter liten tank och 23.000 liter stortank samt slingor i berget. Läs mer här: www.scanhome.se
Borde kanske starta en ny tråd om det finns intresse för kombinationen passivhus - säsongslagring av sol -naturmaterial i kostruktion av nya hus. Läs mer här: http://www.scanhome.se/blogg/
s304kga 26MAJ2013.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hälsningar Lars Pettersson passivhusentusiast i Sverige och Irland.
 
  • Gilla
rca1959
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.