Gäller golvläggning samt målning.
Allt är klart enligt hantverkaren men fakturan ej betald av mig.
Det finns felaktigheter i golvläggningen - svikt/nivåskillnader.
Kan jag hålla inne hela summan för golvläggningen (arbetskostnaden)?

Men vad händer om hantverkaren avbryter och jag måste anlita ny hantverkare?
Då får jag ju en merkostnad på att ta upp och lägga golvet igen.
Kan jag hålla inne ett belopp som motsvarar denna kostnad?
 
Jag hade problem med en hantverkare efter pannbyte och fick rådet av konsumentvägledaren att betala men hålla inne den del som jag tyckte var ogjort. Betalade man inte så var man betalningsovillig och kunde stämmas.
 
Jo, det förstår jag.
Frågan är om jag kan hålla inne kostnaden för att ta upp och lägga golvet igen.
Denna kostnad skall jag inte betala om nuvarande hantverkare fortsätter jobbet.
Men om jag måste anlita en ny hantverkare blir det ju detta en merkostnad för mig.

Om nuvarande hantverkare slutar får vi ju komma överens om ett avdrag - men frågan
var enligt ovan hur mkt jag kan hålla inne tills dess.
 
Svikt/nivåskillnader ??

Låter som det beror på betongplattan. Det bör väl flytspacklas/avjämnas isåfall.
Vem står för det?? Om det inte är avtalat ngt om det så kan det nog bli svårt tror jag.
Kompisen la om sitt golv och då var inte plattan jämn. Det fick han leva med alt betala hantverkarn för jobbet för det hade de inte diskuterat innan sa golvläggaren..
 
Ja, jag får stå för utjämningen av golvet. Jag diskuterade med golvläggaren/hantverkaren innan golvläggningen och han påstod att det inte skulle bli något problem att lägga golvet. Men det blev det eftersom nivåskillnaden översteg normen.

Min fråga är som sagt om jag kan hålla inne kostnaden för att ta upp och lägga golvet igen.
Denna kostnad anser jag att jag inte skall betala om nuvarande hantverkare fortsätter jobbet.
Men om jag måste anlita en ny hantverkare blir det ju detta en merkostnad för mig.
 
Redigerat:
Hur stor yta handlar det om ?? En liten yta kan man ju ta upp och lägga om såvida det är ett enkelt golv. Varför skall du byta hantverkare då?? Vad säger han om nivåskillnaderna då? Vid ett nybygge bör ju betongplattan vara jämn tycker man ju...
 
Det är ett gammalt betonggolv i lägenhet - inget nybygge.
Det gäller ett rum på c:a 12 kvm. Det finns en upphöjning i betonggolvet som behöver tas bort.
Nivåskillnaden överstiger som sagt normen - 8 mm, normen 3 mm.
Byta hantverkare? Kanske om man inte kommer överens - eller har olika krav.
 
Flyttade ämnet till juridik, jag tror det passar bättre här.
 
Vad är det för slags golv? Är det ett klickgolv så är det ju inte många kronor det handlar om i arbete för själva utläggningen om nu alla bitar är tillsågade. Kostnaden kommer för att jämna till betong golvet.
Om det nu tar en timme att demontera och en timme att montera igen så kan du ju hålla 2h arbetskostnad. Sedan får du ju betala för att fixa till underlaget.
 
Arnie skrev:
Ja, jag får stå för utjämningen av golvet. Jag diskuterade med golvläggaren/hantverkaren innan golvläggningen och han påstod att det inte skulle bli något problem att lägga golvet. Men det blev det eftersom nivåskillnaden översteg normen.
.
Ingick det i avtalet med hantverkaren att han skulle jämna till underlaget så att slutresultatet uppfyllde normen?
 
Överenskommelsen var att golvet skulle läggas på ett underlag som inte skulle påverka funktionen/kvalitén. Enligt hantverkaren var det "inga problem" att lägga på befintligt golv.

Jag anser att jobbet inte är fackmannamässigt utfört när det inte uppfyller normen.
Då gäller ju inte garantin för parketten. Och hantverkaren lämnar garanti på sitt jobb.
 
Redigerat:
Så golvläggaren borde inte ha lagt golvet eftersom underlaget påverkade funktion/kvalitet.
Visste ni om nivåskillnaderna innan han började lägga?
 
Ja, vi visste om att det fanns en ojämnhet (upphöjning).
På min fråga om det skulle bli något problem svarade hantverkaren klart nej.

I det större rummet är problemen mindre - lite svikt på vissa ställen.
Men även där menar jag att golvet borde undersökts nogrannare.
 
Kan du inte helt enkelt fråga hantverkaren vad det skulle kosta att lägga om det? Och så håller du inne den summan?
 
Jo, det kan jag göra. Frågan är om jag får "rätt" svar.
Kanske bättre att fråga en annan hantverkare.

Hur kan jag veta att det går att återanvända alla parkettbrädor?
Har hört att det kan vara problem.
Kanske några går sönder vid arbetet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.