Har kopt ett hus byggt på sent 1800 tal dar ena skorstenen behover muras om, den ar i ordenligt daligt skick och detta maste goras omgaende. Den behover alltså muras om ovan tak.
Nu ar det så att det finns två skorstenar på huset, varav den ena ar jattegammal och i hur fint skick som helst, det ar alltså den andra, som tidigare blivit ommurad som pajat igen! Nu ar det ju sa att jag garna vill ha skorstenar i samma stil, och vill alltså forsoka hitta en bra murare, som kan mura i gammal sten (garanterat mycket dyrare men definitivt vart det), och gora ett bra jobb av det hela sa att man slipper fa en skorsten som fryser sonder efter 10 ar. Ar det någon som vet vart man kan vanda sig??
 
Hej.

Jag har skickat din fråga vidare till en kille på Skorstenshanterarna (www.skorstenshanterna.se).
Jag vet inte om de kan men jag var iaf väldigt nöjd med deras jobb även om det inte handlade om nån gammal stil.
Jag svarar på forumet när han gett besked.

PS. Sajten är inte 100% klar :)
 
Här hans svar:

Hej patrik själv klart kan vi göra sånt inga problem. Problemet när man murar om skorsten ovan tak är att man har säkert använt murtegel för inomhus bruk så då klarar inte dom kylan lika bra som utomhus tegel för det har med förbräningen på stenen att göra.samt att när teglet samlar på sig vätska så fryser det då blir det fråstsprängning i stenen. Om man anuliserar en tegel sten så ser den nästan identisk ut som en tvättsvamp massor med hål. Det finns många olika sortes tegel så dom som brister i murar kunskaperna kan säkert ha tagit fel på sten.



________________________________________________

SKORSTENSHANTERARNA

Joakim Jonsson

Mobil: 070-772 70 22 Kontor: 08-568 205 05

Arrendevägen 31 A, 175 54 Järfälla

E-post: skorstenshanterarna@telia.com

 
Kontakta någon av de firmor som är med i SPEF, Sveriges Murnings- och Putsentreprenörförening http://www.spef.org/
Där hittar du seriösa företag... där med inget sagt om skorstenshanterarna ;)
 
:)Tack så mycket för era svar....känns bättre när man vet vart man skall vända sig!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.