Hej!
börjar bli dax att baxa upp mitt blivande expansionskärl på vinden, det blir ett liggande rostfritt kärl på drygt 150 liter. Vad är bästa alternativet för anslutning av detta? Har sett dessa två varianter och funderar på vilket som är det bästa? Sedan funderar jag på materialval till expansionsledningen, är koppar bäst eller blå järnrör lika bra eller bättre?
 
  • expansion 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Annars går det att "kallkoppla" kärlet. www.termoventiler.se har pedagogiska bilder att titta på:)
 
Jo, kallkoppla går ju att göra, men kärlet måste ju upp på vinden i vart fall och ett ångrör måste jag väl ha i sådana fall från pannan, så då blir det tre rör i stället för två så jag vet inte om jag vinner nått på det alternativet eller har jag helt missat hela poängen nu??
 
Mja 2 rör upp till kärlet räcker,så har ja numera kopplat går fint att ladda ack till dryga 95c.Ett rör från botten acktank till botten expkärl.Ett rör acktanks topp till övre anslut sida expkärl ,med ett t-stycke en pipa upp över kärl,(blåsrör).
 
Ok! då är jag med, Då jag skrev tre rör så räknade jag med signalledningen också, helst skulle jag vilja klara mig på en ledning upp från pannan plus en signalledning ner, då mitt kärl blir liggande har jag gott om plats att isolera ordentligt så då gör det kanske inte så mycket i fall man kopplar på den varma sidan?, på så gott som alla expansionskärl jag har sett så har man ett rör från pannan(acktankar) till botten på expansionskärlet och ett från ovansidan ut på taket, men jag har även sett det kopplat så som den högra bilden visar, och jag undrar om det är en bättre lösning att då pannan kokar behöver inte ångan nödvändigtvis gå genom expansionskärlet, eller är det bara att krångla till det i onödan?
 
Alt 2 ger nog lite mindre tryckstötar när det kokar
 
Då kör jag på det alternativet:)

Då det gäller val av material till rördragningen vad är bäst? Har koppar den bästa livslängden och tåligheten eller är det för att det är det mest kostnadseffektiva materialet om man har en röris på timmtid? Tänkte om t.ex. dom blå järnrören från rinkaby håller lika länge kunde man ju använda dessa i pannrummet och till expansionsledning. gängverktyg har jag möjlighet att låna gratis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.