Hej,

När jag berättade för min bank att jag ville bygga ett hus på spekulation, dvs bo kvar i mitt nuvarande hus men bygga ännu ett, fick jag beskedet att jag fick ta ett hypotekslån ovan på mitt befinliga hypotekslån eller först ha ett säljkontrakt på mitt nuvarande hus för att öppna ett byggkreditiv.

Varför kan jag inte få ett nytt byggkreditiv med en ränta på ca 3,5% och bo kvar i mitt hus.

Mitt hus idag är bankvärderat till 3,0 M och jag har 2,0 M i hypotekslån. Nybygget skulle kosta ca 2,0 M.

Hälsningar

Sebastian
 
Du kanske inte har återbetalningsförmågan att driva två hus? det blir ju så banken räknar som ett dubbelt boende dvs 2 msek+drift * 2 = (4000.0000*0,05+72000)/12=23000 kr/mån vid dubbel ränta och schablondrift på 3000 kr/mån

Därtill skall du ha 5-6 tkr per vuxen och 2tkr/barn i månaden, är ni två vuxna och två barn skall ni ha 39tkr efter skatt i sådana fall för att det skall gå ihop.

MEN räknar man på ett hus full belånat blir kalkylen 3000.0000*0,05+36000/12=15500 + eventuella fruar och barn dvs 31500 måste ni då ha efter skatt

ELLER så var det bara ett fint sätt att säga att det var en dålig ide
 
OK!

Min fråga är om det är det alltid är så att man först måste sälja sitt hus för att kunna öppna ett nytt byggkreditiv.

Jag fick beskedet över telefon från banken så att det är möjligt att jag får höra annat vid ett personligt möte.
 
Det kanske är så att banker inte är förtjusta över idén att bygga hus på spekulation som du la fram det.

Det är ju alltid en risk för en bank och de måste värdera risken att förlora pengar på en affär.

Har du inte tillräckligt med kontantinstats för spekulationsbygge och därtill ej har tillräckliga inkomster så vill ju inte heller de ta risken.

En fråga....varför vill du spekulationsbygga?
 
En fråga....varför vill du spekulationsbygga?
Alla vill göra det STOOOORA klippet! ;)

Väldigt få lyckas med nybyggen.
 
Jag har provat förr att spekulationsbygga och har lyckats. Dock har det varit under en uppgående pristrend. Vinst har varit ca 30% per hus.
 
Jag har träffat banken och det hela var nog ett missförstånd från min sida. Men precis som ni säger kräver det en kreditprövning för att bära 2 fastigheter.

Tack för kommentarerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.