Vi, är det elinstallationsföretag där jag och mina kollegor är anställda, och det är aldrig nått problem att skarva EK(K) mot FK
 
Är man osäker finns speciella övergångshylsor typ cut-ks, används exempelvis om du skarvar skärmen på en ekkj mot n1xv som är solid.
 
Tyckte min fråga passar i denna tråd även om den är gammal.

Vad är skillnaden på EK, FK och FQ? Är det antal ledare i tråden?

Vad är det som gäller a´la 2011? Vad ska man dra för att elektriker och försäkringsbolag skall bli glada?

Förövrigt tycker inte jag att det är så konstigt att man vill dra slang och tråd själv med tanke på vad det tar i tid och vad elektriker kostar. Vi snackar nästan 5000 framskattade slantar om dagen i x antal dagar för att en elektriker skall dra det. Det är fina pengar att "spara" för en renoverande husägare (Utan att på något sätt värdera elektrikerns profession eller timpris som jag tycker är fullt rimligt) Men fortfarande, det blir mycket pengar att spara och som man istället kan lägga på att köpa riktigt bra grejer genom nämnda elektriker. Då blir alla glada! =)

Man behöver dessutom bara få "el-principen" förklarad för sig en gång så är det inte så svårt sen, och det kan man väl bussa på istället för att vara lite smådryg? =)

Mvh
Thiger
 
Mikael_L
E och F står för antal kardeler i ledaren.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kardel
Q står för halogenfri PVC-isolering, K vanlig PVC.

EK = enkelkardelig (= en enda solid kopparledare)
FK = fåkardelig
MK = Mångkardelig
RK = Rikkardelig.

OBS, vad bokstäverna betyder finns det lite olika åsikter om, men så här har jag lärt mig.

EK och FK får inte användas till anslutningssladdar och annat som är rörligt eller ej fast inkopplat, ty ledarna går lättare av om det bryts och bänds i det.

MK och RK används normalt inte i fasta installationer utom ibland när det blir större areor. MK och RK är t.ex. inte möjliga/tillåtna i diverse skarv och kopplingsdon.
 
  • Gilla
Tummenmitthand och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Thiger skrev:
Vad är det som gäller a´la 2011? Vad ska man dra för att elektriker och försäkringsbolag skall bli glada?
Elektrikern blir framförallt glad om du pratar med honom/henne innan och ni då bestämmer vad du ska göra och vad elektrikern ska göra och vad som ska användas.
Försäkringsbolaget bryr sig inte så mycket så länge ingen dör eller huset brinner.
Dvs FB är glada så länge det inte brinner.

Och nästa som köper huset är glada om allt är gjort som det ska se ut.

Mest glad bli åklagaren om han får bevis att du spikat fast ett VP-rör i ditt hus, ty då kan det äntligen resas ett åtal för brott mot elinstallatörsförordnigen. d^_^b

http://www.byggahus.se/wiki/Nödig_kännedom
 
Redigerat:
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
Så länge yrkesman pratar samma språk så spelar det väl ingen större roll vad man lärt sig vad bokstäverna står för men jag har en gång lärt mig att bokstäverna är som följer: 1:a bokstaven som visar typ av ledare
A=aluminium
B=aluminiumlegering
E=entrådig koppar
F=fåtrådig koppar
J=ståltråd
R=mångtrådig koppar
S=fintrådig koppar

2:a bokstaven visar isoleringen runt ledaren:
3:e bokstaven visar manteln eller annan konstruktionsdetalj
4:e bokstaven visar konstruktionsdetalj eller användning
5:e bokstaven visar konstruktionsdetalj eller användning

tex FK: fåtrådig koppar med pvc isolering (K står alltså för pvc)
EKK: (E) entrådig koppar med (K) pvc-isolering och (K) pvc mantel
EKLK: (E) entrådig koppar med (K) pvc-isolering, (L) skärm med plastbelagd Al-band, (K) pvc
EKRK: (E) entrådig koppar med (K) pvs-isolering, (R) armering av plastbelagd AL-band, (pvc)

Typ så....
 
  • Gilla
TedSprague
  • Laddar…
Och X?
 
Danne031 skrev:
Och X?
Tvärbunden polyten (andra bokstaven som exempel)
 
Mikael_L
Glufsglufs skrev:
Tvärbunden polyten (andra bokstaven som exempel)
dvs PEX i allmänt tal. ;)
(och polyeten)
 
Ja...om man ska snacka som vanligt folk så :)
 
Om vi tar tex EKKX får X en annan betydelse.
Genom den harmoniserade beteckningsstandarden får man en bättre men otympligare identifiering.
Men den inarbetade gamla nationella lever säkert kvar några generationer till.
 
Redigerat:
Ja, betydelsen grundar sig ju i var bokstaven står bland de 3-4-5 bokstäver som finns.
 
Ja, och dessutom är det olika standarder för kraft- (SS 424 17 01) och telekabel (SS 424 16 75) där X som fjärde bokstav för telekabel betyder icke väderbeständig kabel.
 
Redigerat:
en snabb fråga jag hoppas någon kan hjälpa mig med?

ska beställa elkabel idag för att dra i garaget och lägenheten ovanpå, spelar det någon roll om det är en FQ eller FK och om ja vilken bör man välja?

har för mig att FK är standard i villor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.