Hej!
Enligt Julas nya kampanjblad tar de 12:- för en kopplingsdosa. Tycker det verkar billigt. Men, är de lika bra som de som kostar det dubbla?
 
De där dosorna är misstänkt lika en variant som först såldes på byggmax (där jag råkade ut för dem), men sedan började säljas av Jula.

Det finns fler trådar om dem här, de dosorna jag råkade ut för var iofs gula, men formmässigt är de väldigt lika.

De var gjorda av en eländigt dålig plast, man kunde sätta upp en dosa på kvällen, sätta i ett VP rör (som kom något lite snett, så det spände lite i sidled), dagen därpå hade dosan spruckit spontant. Jag har satt upp ungefär 10 sådana dosor, 2 av dem sprack direkt, då började jag titta på de som redan var uppsatta och flera hade spontan spruckit.

Andra användare här har rapporterat likande erfarenheter, någon rapporterade tom. att dosan spruckit av sig själv innan den monterades. Nu är detta några år sedan, det kan ha varit ett dålligt parti vi råkade ut för. Och de som säljs nu är bara väldigt lika, plasten i annan färg kan ju även vara av bättre kvalitet.

Däremot så är dte ju inget speciellt bra pris de har.

Dosor brukar kosta under 10 kr, de där dosorna tror jag kostade typ 8,90 för något år sedan även på Jula.
 
Redigerat:
Har du en bauhaus i närheten brukar de ha bra priser på dosor och sist jag var där var det eljos gröna och gula
 
Nog det sista man ska spara på, dosorna kostar ju inte i vare sig absoluta eller relativa tal mycket i installationen.
 
Tack för svar! Nu var det iofs. inte kopplingsdosorna jag tänkte på i första hand utan apparatdosorna. Är dosorna så dåliga som hempularen påstår skulle det inte förvåna mig om uttaget följer med ut när man skall dra loss stickproppen. Skall till Sundsvall i morgon så då får jag kolla mats_o:s tips angående Bauhaus.
hempularen, var köper du dosor under 10:-?
GK 100, förvisso har du rätt, men, jag tillhör den där lilla skaran som vill fynda. Dock utan att ge avkall på kvalite eller funktion.
 
Om man tvunget ska köpa dessa billiga gröna och gula dosor köp dom från Eljo eller Ed-Wa då.
Sett en hel del el-firmor som använder dom här i stan, både Eljo och Ed-Wa.

Men ska du har bra dosor från början så är det Eljo VP2 dosor som gäller
 
Vad skiljer då en grön Eljodosa från en Eljo VP2? Förutom priset, för jag antar att den senare är dyrare?
 
En sak som skiljer på dosorna (som ser nästan lika ut) är att en del brinner mycket bra medan andra slocknar. Det kan ju ha viss betydelse om det blir glapp och överhettning i dosan, den ena tar eld medan den andra förhindrar ev spridning av eld. Köp några och sätt en gasolbrännare på dom så ser ni.
 
JanneL skrev:
Vad skiljer då en grön Eljodosa från en Eljo VP2? Förutom priset, för jag antar att den senare är dyrare?
Frågan är snarare vad som inte skiljer dem åt...

VP-2 har en ring som går att snurra ut, går att bygga ihop dosor med enkelhet, flexbara stutsar, regelfästen, skivfästen m.m.

//Patrik
 
Mikael_L
VP-2 har ett underbart och välutvecklad systemtänk.
Allt är kopplingsbart och utbytbart på alla möjliga och omöjliga vis. Man kopplar ihop dosorna i alla ledder och sätter stutsar och fästen på alla möjliga sätt och vis.
Jag körde med ett tiotal VP-2 dosor för att lösa installationen där det var lite "krångligare" än standard (flerfackskombinationer där jag önskade bestämma rörutloppens lägen), sen blev det Biltema's billiga Etmán-dosa med justerbar ring till resten.
 
JanneL skrev:
hempularen, var köper du dosor under 10:-?
Ex. på Bauhaus. man måste skilja lite på "vanliga" enkla dosor, och VP 2 och liknande "systemdosor". Den mest utpräglade egenskapen för systemdosor är att de har ett justerbart djup, dvs de har en lös ring som på olika sätt går att dra eller skruva ut till färdig vägg. JUla och CO säljer röda sådana dosor som jag tror är Elko. Har använt några de är ganska usla. Eller så har jag aldrig fattat hur man skall få ut ringen till sitt tänkta läge, den är rent ut sagt ett h...e att justera ut.

Fördelen med dem är att det går att sätta lösa studsar i olika riktningar.
 
En annan punkt som skiljer de allra enklaste och billigaste dosorna från mer avancerade är om de har låsning eller ej i studsarna. Det finns ex. i de JULA dosor som tråden egentligen handlar om, det var därför jag köpte dem på Byggmax när de bara såldes där, de hade låsning men var prissatta som de enklaste dosor.

Låsningen behövs framförallt om man drar slang och inte kommer åt att klamra slangen nära dosan. Slangen sitter rätt bra även i dosor som bara låser genom friktion och fast passning i studsen, men då bör man säkerställa att slangen sitter fast nära dosan.
 
Redigerat:
ELKOs ring är faktiskt bättre än ELJOs. Man lättar på skruvarna och då kan man dra ut ringen. På ELJOs är man tvungen att skruva ut den. Är det då trådar i dosan så fastnar ringen alltid i dem när man skruvar ut den.
Men det är väl ungefär där det stannar med det positiva med den dosan. (Dock är ju ELKOs och ELJOs dosa byggd på samma "grunddosa".

//Patrik
 
Pratar vi om samma dosa?

http://www.jula.se/enkel-och-dubbel-gips-400423

Min erfrenhet är att även om man skruvar ur skruvarna så är det nästan hopplöst att få loss ringen och få den utåt. Jag har alltid misstänkt att det finns något enkelt knep, men kommer inte på det.
 
Ja, precis. Jag fick klura ett tag innan jag förstod hur man skulle göra. Skruva upp dem lite och drag ut ringen med jämn kraft.

Frågan är dock om det är lätt att dra ut ringen när man håller dosan i ena handen och bara kan använda den andra till att dra ut ringen. Det kan jag inte minnas.

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.