Min sambo har ärvt ett sommartorp på Österlen, men då huset var i dåligt skick, så byggde vi ytterligare ett litet hus på fastigheten där vi sover. Vi har lagt ut ca 140 000 kr för detta. Vi har dokumenterat våra utlägg i en excelfil, men själva originalkvittona har slängts med tiden, så nu har vi egentligen inga kvitton på detta. Vad gör man då om vi ska sälja huset? Vi kan ju inte visa upp några kvitton på alla våra utgifter och kostnader, och det känns ju inte så kul att skatta bort sina egna skattade pengar?

Betackar mig för kommentar om att det är klantigt, för det vet jag redan, men hur gör vi?
 
Du kan yrka avdrag på summan iallafall, men var tydlig och skriv ex. i rutan för övriga upplysningar att kvitton saknas för X tusen av det yrkade avdraget.

Strikt regelmässigt så skall kvitton egentligen finnas, så nekar skattemyndigheten ditt avdrag så är det ingen större vits att öveklaga. Men det brukar fungera att göra som jag skrev.

Det viktiga med att vara öppen om saknaden av kvitton är att då skall man inte kunna bli bestraffad med skattetillägg, i värsta falll underkänns avdraget, men det blir inga ytterligare påföljder.

En förutsättning är givetvis att utgifterna är äkta, annars kan man drabbas av skattetillägg iallafall. Typ att man jobbat själv men yrkar avdrag för arbetskostnaden som det saknas kvitton för, om en sådan sak mot förmodan skulle upptäckas så ligger man riktigt pyrt till.
 
Tack för svar. Nu har jag ingen direkt erfarenhet av detta då vi bor i lägenhet, men vad gör egentligen skattemyndigheten med kvittona de får (normalt sett)? Kontrollerar de dem, eller ser de efter om något verkar skumt och orealistiskt? Vad är det som hindrar att man lånar någon ananas kvitton om materialet överstämer med ditt, eller rent av fabricerar ett kvitto? OBS jag är inte ute efter tips på att lura skattemyndigheten, men jag undrar bara om någon vet vad de gör när de får in kvitton?
 
Man skickar ju bara in kvittona om de frågar efter dem. Men (rätta mig om jag har fel?), det är väl bara förbättringsåtgärder mindre än fem år gamla man får dra av vid försäljning? Vilket betyder att om ni behåller huset ett tag så försvinner problemet automatiskt.
 
Nya tapeter kanske bara kan tas med i 5år men alla större förändringar typ utbyggnader, nytt värmesystem, nytt badrum osv kan du dra av reavinsten för längre än 5år.
 
Nu är det ju ett par år sen men när vår pappa dog och vi skulle sälja villan saknades alla papper på tillbyggd övervåning. Vi fick i genom avdrag för uppskattade byggkostnader. :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Jag har aldrig någonsin behövt skicka in några kvitton för någonting med ett hus.
 
Anna_H skrev:
Man skickar ju bara in kvittona om de frågar efter dem. Men (rätta mig om jag har fel?), det är väl bara förbättringsåtgärder mindre än fem år gamla man får dra av vid försäljning? Vilket betyder att om ni behåller huset ett tag så försvinner problemet automatiskt.

Va, gäller det bara fem år? Höjs inte "ingångspriset" med vad man renoverat för? eller missförstod jag dig? :)

Dvs köp 1.000.000 1983
Renoverat 400.000 1997
Sällj 2.000.000 säg 2010

Då borde väl vinsten bli: 600.000?

En perifer fråga men arvode ttill mäklaren, kan man dra av det på "vinstbeloppet". Man har ju int efått denna summa, skall man skatta för den då?
 
Mäklararvodet är avdragsgillt
 
Byggis1976 skrev:
Va, gäller det bara fem år? Höjs inte "ingångspriset" med vad man renoverat för? eller missförstod jag dig? :)

Dvs köp 1.000.000 1983
Renoverat 400.000 1997
Sällj 2.000.000 säg 2010

Då borde väl vinsten bli: 600.000?

En perifer fråga men arvode ttill mäklaren, kan man dra av det på "vinstbeloppet". Man har ju int efått denna summa, skall man skatta för den då?
Förbättringsutgifter är uppdelat i två delar

1 Nybyggnad, ombyggnad och tillbyggnad

2 Förbättringsreparation och underhåll

För del 1 får man alltid dra av som förbättringsuppgifter medan för del 2 så får man endast uppta senaste 5 åren.

Beskattningsrätt är inte min expertis så var gränserna för detta går får andra sia


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.171247,15.855688
 
kinglolle skrev:
Förbättringsutgifter är uppdelat i två delar

1 Nybyggnad, ombyggnad och tillbyggnad

2 Förbättringsreparation och underhåll

För del 1 får man alltid dra av som förbättringsuppgifter medan för del 2 så får man endast uppta senaste 5 åren.

Beskattningsrätt är inte min expertis så var gränserna för detta går får andra sia


---
I am here: [länk]
Jasså. Tack! Nått lär man sig varje dag. Just detta funderar jag på att försöka kasta ut ur mitt huvud *hehe*
:p La,lalalalalalala

Hehe
 
I tilllägg till detta får man inte dra av för arbete man redan fårr ROT/RUT för.
 
Hur menar du? får man inte dra av det alls? Eller är det bara beloppet man sluppit betala som inte är avdragsgillt (vilket ju känns självklart).
 
Redigerat:
Även om det saknas kvitton så kan ni troligtvis göra de flesta inköpen sannolika ändå t.ex. med hjälp av kontoutdrag som visar att ni handlat på byggvaruhus X för si och så mycket under den och den perioden.
 
Ring och fråga skatteverket, du kan vara anonym och dom är jättebra på att förklara hur man kan/får göra...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.