2 998 läst · 14 svar
3k läst
14 svar
Det saknas kvitton!
Min sambo har ärvt ett sommartorp på Österlen, men då huset var i dåligt skick, så byggde vi ytterligare ett litet hus på fastigheten där vi sover. Vi har lagt ut ca 140 000 kr för detta. Vi har dokumenterat våra utlägg i en excelfil, men själva originalkvittona har slängts med tiden, så nu har vi egentligen inga kvitton på detta. Vad gör man då om vi ska sälja huset? Vi kan ju inte visa upp några kvitton på alla våra utgifter och kostnader, och det känns ju inte så kul att skatta bort sina egna skattade pengar?
Betackar mig för kommentar om att det är klantigt, för det vet jag redan, men hur gör vi?
Betackar mig för kommentar om att det är klantigt, för det vet jag redan, men hur gör vi?
Moderator
· Stockholm
· 52 018 inlägg
Du kan yrka avdrag på summan iallafall, men var tydlig och skriv ex. i rutan för övriga upplysningar att kvitton saknas för X tusen av det yrkade avdraget.
Strikt regelmässigt så skall kvitton egentligen finnas, så nekar skattemyndigheten ditt avdrag så är det ingen större vits att öveklaga. Men det brukar fungera att göra som jag skrev.
Det viktiga med att vara öppen om saknaden av kvitton är att då skall man inte kunna bli bestraffad med skattetillägg, i värsta falll underkänns avdraget, men det blir inga ytterligare påföljder.
En förutsättning är givetvis att utgifterna är äkta, annars kan man drabbas av skattetillägg iallafall. Typ att man jobbat själv men yrkar avdrag för arbetskostnaden som det saknas kvitton för, om en sådan sak mot förmodan skulle upptäckas så ligger man riktigt pyrt till.
Strikt regelmässigt så skall kvitton egentligen finnas, så nekar skattemyndigheten ditt avdrag så är det ingen större vits att öveklaga. Men det brukar fungera att göra som jag skrev.
Det viktiga med att vara öppen om saknaden av kvitton är att då skall man inte kunna bli bestraffad med skattetillägg, i värsta falll underkänns avdraget, men det blir inga ytterligare påföljder.
En förutsättning är givetvis att utgifterna är äkta, annars kan man drabbas av skattetillägg iallafall. Typ att man jobbat själv men yrkar avdrag för arbetskostnaden som det saknas kvitton för, om en sådan sak mot förmodan skulle upptäckas så ligger man riktigt pyrt till.
Tack för svar. Nu har jag ingen direkt erfarenhet av detta då vi bor i lägenhet, men vad gör egentligen skattemyndigheten med kvittona de får (normalt sett)? Kontrollerar de dem, eller ser de efter om något verkar skumt och orealistiskt? Vad är det som hindrar att man lånar någon ananas kvitton om materialet överstämer med ditt, eller rent av fabricerar ett kvitto? OBS jag är inte ute efter tips på att lura skattemyndigheten, men jag undrar bara om någon vet vad de gör när de får in kvitton?
Man skickar ju bara in kvittona om de frågar efter dem. Men (rätta mig om jag har fel?), det är väl bara förbättringsåtgärder mindre än fem år gamla man får dra av vid försäljning? Vilket betyder att om ni behåller huset ett tag så försvinner problemet automatiskt.
Nu är det ju ett par år sen men när vår pappa dog och vi skulle sälja villan saknades alla papper på tillbyggd övervåning. Vi fick i genom avdrag för uppskattade byggkostnader.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Anna_H skrev:
Va, gäller det bara fem år? Höjs inte "ingångspriset" med vad man renoverat för? eller missförstod jag dig?
Dvs köp 1.000.000 1983
Renoverat 400.000 1997
Sällj 2.000.000 säg 2010
Då borde väl vinsten bli: 600.000?
En perifer fråga men arvode ttill mäklaren, kan man dra av det på "vinstbeloppet". Man har ju int efått denna summa, skall man skatta för den då?
Förbättringsutgifter är uppdelat i två delarByggis1976 skrev:Va, gäller det bara fem år? Höjs inte "ingångspriset" med vad man renoverat för? eller missförstod jag dig?
Dvs köp 1.000.000 1983
Renoverat 400.000 1997
Sällj 2.000.000 säg 2010
Då borde väl vinsten bli: 600.000?
En perifer fråga men arvode ttill mäklaren, kan man dra av det på "vinstbeloppet". Man har ju int efått denna summa, skall man skatta för den då?
1 Nybyggnad, ombyggnad och tillbyggnad
2 Förbättringsreparation och underhåll
För del 1 får man alltid dra av som förbättringsuppgifter medan för del 2 så får man endast uppta senaste 5 åren.
Beskattningsrätt är inte min expertis så var gränserna för detta går får andra sia
---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.171247,15.855688
Jasså. Tack! Nått lär man sig varje dag. Just detta funderar jag på att försöka kasta ut ur mitt huvud *hehe*kinglolle skrev:Förbättringsutgifter är uppdelat i två delar
1 Nybyggnad, ombyggnad och tillbyggnad
2 Förbättringsreparation och underhåll
För del 1 får man alltid dra av som förbättringsuppgifter medan för del 2 så får man endast uppta senaste 5 åren.
Beskattningsrätt är inte min expertis så var gränserna för detta går får andra sia
---
I am here: [länk]
La,lalalalalalala
Hehe
Moderator
· Stockholm
· 52 018 inlägg
Hur menar du? får man inte dra av det alls? Eller är det bara beloppet man sluppit betala som inte är avdragsgillt (vilket ju känns självklart).
Redigerat:
Ring och fråga skatteverket, du kan vara anonym och dom är jättebra på att förklara hur man kan/får göra...
Liknande trådar
-
Hur kan det komma sig att det saknas ställdon? Dålig tryck i golvvärme i badrum och hall.
Värme allmänt -
Taket läcker och det saknas underlagspapp
Tak & Vind -
Två trappsteg saknas, kan jag gjuta vidare nytt vagnstycke ovanpå det gamla?
Trädgård allmänt -
Fotplåt saknas till papptak. Går det att montera i efterhand?
Tak & Vind -
Saknas det en del till min köksfläkt?
Ventilation