Halloj! jag är ny på forumet å detta är mitt första inlägg:) har sprungit på en liten kluring som jag tänke kolla om jag kunde få lite hjälp med.

Jag hittade en gammal kakelugn i väggen när jag renoverade. Ugnen är en sk "fattigmansugn" som är murad i tegel(antar jag) och är fyrkantig till formen. Gamlingarna i byn säger att det har eldats med fotogen i den förr men nu saknas helt någon insats i ugnen.

Den är centralt benägen i huset och jag är rätt sugen på att försöka få igång den, så till problematiken. ger ugnar av denna typ ens i närheten av lika mkt värme som en riktig kakelugn? är det värt att lägga energi på den då jag har en kasett i en öppen spis i samma rum. och vad eller hur ska jag ha för insats? finns det något liknande att köpa ? Måtten är 38 bred, 52 hög och 45 djup. Tacksam för svar =)

lägger till en bild på hur ugnen såg ut när jag hittade den. nu är den tillsnyggad med puts å färg och sotluckehålet(?) är igenfyllt.
 
  • IMG_0892.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Rörspis är en mer formell benämning än fattigmansugn. Det finns rörspisar både med och utan luckor. De med luckor är precis lika bra som kakelugnar till varmhållning. Det vill säga mycket bättre än en öppen spis med insats. Öppningen är ganska stor och det syns inte på bilden att det suttit några luckor på den. Utan luckor är den inte lika bra som en kakelugn. Stenen som fattas i botten kanske har tagits ur för att ge plats åt fotogenbrännaren som suttit där. Finns det något spjäll? Är rökgångarna öppna? Så mycket mer kan inte jag säga utifrån bilden, men jag skulle vilja få den eldningsklar om den var min. Prata med en kakelugnsmakare.

Erik
 
Kul att du hittat en kakelugn
Jag tror den ger lika bra värme som en kakelugn uppbyggnaden är den samma,en vanlig kakelugn är ju också tegel med glaserade plattor på utsidan.
Det bästa är att be sotarn komma ock titta o provtrycka, kolla innan så att sotluckorna går att öppna det borde finnas en eller två upptill och två nedtill.
För att kunna elda effektivt behövs luckor med möjlighet att justera draget och ett fungerande spjäll att stänga när man eldat färdigt så inte värmen åker ut i skorsten.
 
Tackar för svaren =)

@Avemo: Något ställbart ställ som brukar finnas på kakelugnar finns inte på denna tyvärr, antar att det styrdes från insatsen som satt i den tidigare. rökgångarna borde vara öppna, just nu sitter det endast isolering som istoppat i rökgången.

@larsbj: ja jag hade tänkt att kontakta en sotare som första skede vilket fall som helst för konsultation och provtryckning. sotluckor som du beskriver finns, tror även de syns på bilden. precis som du säger behövs ju luckor/en insats som är avsedd för detta med rätt mått dessutom. det är väl där skon klämmer då det verkligen inte verkar finnas en marknad för detta.
 
Någon insats har den sannolikt inte haft mer än möjligen för att eldas med fotogen, och det lär inte vara original. Det är mycket möjligt att den inte heller haft några luckor. Den stora öppningen i kombination med att inga gångjärn syns på bilden talar för det. Om du förser den med luckor blir den effektivare, men teglet blir mycket varmare. Det är inte säkert att den tål den värmen om den ursprungligen byggts för att vara utan.

Här kan du beställa en lucka som passar i hålet: http://www.glasluckan.se/ Det blir inte historiskt, men kan vara snyggt och praktiskt ändå.

Erik
 
okok! är det som du säger är det ju egentligen bara positivt för mig som vill ha igång den med så små medel som möjligt såklart! men det som för mig inte riktigt stämmer med detta är själva "taket" i eldstaden. Det är nämligen helt platt med ett skorstenshål i mitten.det är alltså ingen avsmalnande kanal uppåt eller liknande som man brukar kunna se i öppna spisar. Enligt min hjärna borde det då förefalla rätt stor risk att röken vandrar ut i rummet då? rätta mig hemskt gärna och säg att jag har jag har fel.
 
Det låter inte lika bra. Hur gammalt är huset och vet du om rörspisen är original? Det platta taket innanför öppningen syns inte på bilden. Är det murverk eller metall i taket? Med lite tur är det en plåt som satts dit när fotogenbrännaren monterades. I så fall kan den troligen tas bort. Nu spekulerar jag ganska fritt, men om spisen murats med den ursprungliga tanken att eldas med fotogen är det inte säkert att den så enkelt kan byggas om till att eldas med ved. Jag tror att den kan vara klokt att prata med en kakelugnsmakare om den.

Erik
 
Huset är byggt sent 1800 tal, den är inte original. Det är ju faktiskt metall i taket så det är nog faktiskt så att det går att riva och förhoppningsvis går att elda i den som vanligt=) har beställt provtryckning nu så får se vad den ger först innan ja börjar riva i det. kan vara gemensam rökgång med en ytterligare kakelugn på övervåningen i värsta fall så då får jag väl kanske inte elda i den i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.