Hej!

Jag skall sätta in en braskamin i mitt fritidshus och har lite funderingar om skorstenen som kanske några kunniga på forumet kan hjälpa till lite med.

Braskaminen är ganska stor och har 200mm utgång till skorstenen. Jag tänker sätta in en Isokern-skorsten som ansluts direkt ovanpå spisen, och av utrymmesskäl så vill jag helst ha den lilla manteln, vilket ger ett rökrör på 150mm.

Kommer det att bli tillräckligt drag i denna, med tanke på att skorstenen endast blir c:a 3.5m totalt från kaminens topp? Eller bör jag ta den större manteln och 200mm rökrör?

Eller kommer den korta skorstenen att ge dåligt drag oavsett hur stort rökrör jag har?

MVH,
Fredrik Thunved
 
Jag hade sotarn här tidigare i veckan. Han sa jag skulle ha åtminstone 3,5 meter, helst 4 meter. Diameter snackade vi inte om.
 
Det blir väl bättre drag med en kort skorsten med mindre diam eftersom det blir en högre temp i skorstenen och större luftflöde. Jag har 3,5 meter till min vedpanna men det är klart den är fläktstyrd, det antar jag att din kamin inte är. Snacka med sotaren
 
Mikael_L
Jag har inte någon speciell koll, men i monteringsanvisningen till vår Handöl-kamin så anger dom minsta rekommenderade skorstenslängd till 3,5 meter.
Vår skorsten blev ca 5,5 meter och jag tycker inte det verkar bli något problem med draget i alla fall, även fast kanalen för förbränningsluft egentligen är underdimensionerad enligt deras anvisningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.