Hej!

Vi är i full gång med att så gräsmatta. Håller på att plocka sten, ogräs osv. Vårt problem är att vår tomt ligger lägst och det finns inte så mycket som vi kan göra åt det. Lutningen är inte så jättestor, men den finns där. Är det någon som kanske har samma problem och som vet hur man kan göra, eller som vet om det verkligen är JÄTTEILLA om det lutar? Givetvis är lutningen mot huset.

Ha det bäst alla!

Thes
 
Är ju inte bra om det rinner regnvatten direkt mot husgrunden, men du skriver inte om det lutar ända in, läst här om detta och jag har för mig läst att det skall luta någon % ut från huset några meter för att eliminera risken för fuktskador. Men säkert någon mer bevandrad i området som kan svara på det.
 
Lutningen går inte direkt ner mot huset, utan från huset är det plant ett par meter ut och sen kommer det en liten lutning uppåt.
 
Det beror ju först och främst på hur blöt din tomt är. Hur mycket vatten kan det bli frågan om och hur bra leder marken undan?

Jag hadde liknande problem på ovansidan men jag har ju sån tur att det bara var på en sida så jag gjorde en "dal" några meter ut från huset som leder vatnet förbi knuten och sen längs med nästa sida.

Går det inte att göra något sådant så kan man kan lägga plattor närmast huset och sen lägga en dräneringsränna utanför plattorna. Lägger man sen ned någon typ av drännering kopplad till rännorna så borde man kunna samla ev "problemvatten" där och leda bort det
 
Har ni plant några meter ut från huset så ska det ju inte vara några problem tycker jag såvida ni inte har ett vattenfall som sköljer ner från den lilla lutningen du nämner :)
Är bara underarbetet bra och inte ren lerjord så absorberas ju vattnet som rinner ner för lutningen innan det eventuellt skulle nå huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.