Hejsan.

Min ejektorpump till brummen (80m djup) gick sönder i går, så nu är vi utan vatten. Tänkte stoppa ner en pump i borrhålet och har kollat på "Rinkaby rörs" sida och katalog.
Hur vet man vilken pump man behöver?
Vilken kapacitet (L/min) behöver man?

Enligt listan så ska Grundfoss SQ1-95, SQ1-110, SQ1-125, SQ2-100 och SQ2-115 funka bra...

Vill gärna ha lite åsikter.

Vänligen
Gunnar
 
skall de bli nån fräs på vattnet bör pumpen lämna  minst 10-12 minutliter vid aktuellt djup
har en själv som ger 40 minutliter.....då kan man använda flera splidare vid bevattning tvätta diska mmm samtidigt utan att det blir tryckfall
 
Har fastnat för SQ1-110... Ska ge 15 l/min om den sitter 80 m djupt. Borde väl räcka då...?
1400 watt.
Kostar 6815 kr på Rinkaby rör + kabel ca 100 meter (så det räcker in till huset) 16,30 kr per meter.

Vänligen
Gunnar
 
köp bara kabel så det räcker upp ur borran......från borran å in tar du en ekkj 3x2,5+2,5 så får du det billigare å godkänt
när du sedan monterar pumpen se till att den hänker i slangen å inte i viren..eller kabeln
 
El_-micke skrev:
köp bara kabel så det räcker upp ur borran......från borran å in tar du en ekkj 3x2,5+2,5 så får du det billigare å godkänt
när du sedan monterar pumpen se till att den hänker i slangen å inte i viren..eller kabeln
:-? Det förstod jag inte.. Varför skall den hänga i slangen och inte i wiren?

(Vet att det är ett gammalt inlägg)
 
viren är bara en säkerhet................för att inte pumpen skall härja så mycket i borran vid start o stopp så skall den hänga i slangen som är elastisk o tar upp rycken vid start o stopp
 
Hej

Vid montage av Grundfos SQ-pumpar så brukar det inte vara wire pga att den härjar inte vid start/stopp (den mjukstartar). Däremot så är det inte fel med en wire "för säkerhets skull". Det är en kanonpump. (jag jobbar ej på Grundfos)

/Max
 
El_-micke skrev:
viren är bara en säkerhet................för att inte pumpen skall härja så mycket i borran vid start o stopp så skall den hänga i slangen som är elastisk o tar upp rycken vid start o stopp
:) Okej, monterade två anläggningar för ca 15 år sedan och de båda hänger i sin RF ståltråd, det blir lite tyngd annars från pumpen till slangkopplingarna som jag tyckte var onödig..
Men visst låter det lite om man står tätt intill vid till och frånslag.  ::)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.