Jag bor i en lägenhet på bottenvåningen från ett hus i Stockholm som är byggt 1905. Idag började jag med ett projekt som går ut på att måla om ett helt rum. Jag började med taket och skrapade lite i sprickor. Min tanke var att skrapa bort det som satt löst och sen spackla, men när jag började skrapa märkte jag att det var väldigt lätt att skrapa bort färgen så fort man kommit under den. Jag fortsatte och skrapa eftersom jag trodde att jag kommit till område där färgen satt dåligt, men efter ett tag hade jag skrapat bort väldigt mycket färg.

Så nu undrar jag:
Om färgen är väldigt lätt att skrapa bort, bör den isåfall skrapas bort?
Borde jag skrapa bort all färg nu när jag börjat?
Om jag spacklar, ska jag då spackla över hela ytan som jag skrapat bort eller bara över kanten? Kommer det se ut som "grop" om jag inte spacklar över hela ytan?
Vad tror ni att det är för nåt under färgen om ni kollar på bilderna? Någon sorts takputs?
Vad ska jag använda för färg på den omålade ytan?

Som ni märker är jag rätt grön vad det gäller måleri mm. Om ni inte orkar svara på alla ovanstående frågor:
Vad tycker ni att jag ska göra?
 
  • IMG_0925.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0926.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0928.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0929.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har du råkat ut för det som lalla andra råkat ut för som renoverar en lägenhet som har varit med ett tag.

LIMFÄRG

Om du lämnar det minsta färg kvar kommer det med största sannolikeht att börja resa sig igen, med sprickor som följd.

Med den vetskap jag har idag hade jag satt ett 6 mm renoveringsgips i taket och sedan spacklat och målat detta...
 
Ok. Var det rätt att skrapa så mycket, eller borde jag låtit det vara? Är det svårt att montera skivorna?
 
Jag fuktade fingret och drog på det undre färglagret och färgen fastnade på fingret. När jag gjorde samma sak med det yttersta lagret så hände inget. Så jag antar att det bara är det undre lagret som är limfärg?
Då funkar det inte att fukta på det yttre lagret för att får färgen att lossna?
 
mitt tak ser likadant ut för tillfället. jag tar bort all gammal färg och målar med primer/binder och sen takfärg på det.
kommer färgen ner lätt skulle jag ta bort allt, det kan vara krångligt att sätta bygg-gipsen. och sen måste ju de skarvarna spacklas och stripe:as och slipas i så fal om du sätter gips.
tänk på att tak behöver ju inte finspacklas, lite struktur i taket kommer du inte tänka på. såvida du inte har en säng under och är megagrubblare. har du större spickor bör du kanske göra något åt dem.
 
Jag pratade med en målare som också tyckte att jag skulle skrapa ner allt och sen tvätta noga. Dom brukar tydligen smeta på ett lager med våtrumslimmet kp4 och sen dra av när det torkat, men det verkar dyrt (och svårt?). Vad det gället gipsskivor är det nog inget alternativ om jag inte vill regla eftersom taket inte är någe vidare att skruva i då huset är från 1905.
Jag har börjat skrapa och kanske kommit halvvägs i arbetet.
 
jag upptäckte idag att ånga taket gjorde under när man ska får bort det gamla "plastiga" färgen.
 
Jag upptäckte det också. Jag skrapar ner plastlagret först och tänkte sen blöta limfärgen med svamp och skrapa bort den.
 
S
färgen sitter kvar i putsen ändå.
går att limma och skruva gipsen. långa skruvar behövs.
går även att patinera färgen
 
Redigerat av moderator:
jag kan inte skrapa bort min limfärg. den går bara att tvätta bort, men sitter långt in i putsen. jag tänkte skrubba taket någorlunda och sen dra på primer och sen måla med vanlig takfärg. någon som tycker att det är dumt?
 
S
låter fint. kommer säkert gå bra.
att gipsa är bara en omständigare lösning
 
Har gjort precis så. Skrapat, sedan sprutat riktigt blött med en blomspruta, för att sedan skrubba med en skurborste och sedan svampa av gröten. Sedan borstat ordentligt när det torkat. Asjobbigt. Sen drog jag på ett lager olje-spärrfärg och sedan vanlig taklatex. Har hållit alldeles utmärkt. Men det går åt mycket vatten så man får köpa stora hinkar att tvätta svampen med.

Om det inte går att skrapa blir det nog ännu jobbigare, men lycka till. En herniabehandling kan nog spara en hel del tid. Jag skulle ta oljebaserad spärrfärg istället för vattenbaserad primer eller binder eftersom den tränger in maximalt och blir hårdare.
 
Ja det är så jag håller på nu på kvällarna. Sprutar med blomspruta, skrapar sen skrubbar med svamp. Kvar blir den skrovliga putsen med ett tunt lager utsmetad limfärg i putsens "dalar".
 
Min egen (begränsade) erfarenhet säger att all färg måste bort, det är inte så jättenoga med att tvärra bort limfärgen (går det ens?). Och att sedan hålla sig till oljefärg och primers. Jag tycker man ska hålla sig borta från akrylatfärger i så gamla tak.

/abbe
 
Skulle jag vilja bli av med limfärgen helt skulle jag behöva skrubba taket jättemånga gånger med svamp, eller skrapa bort med stålborste (med en skrovlig och ojämn puts som resultat) eller köra högtryckstvätt på taket (och samla upp vattnet på nåt sätt).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.