Har i vår/sommar fått installerat golvvärme i ett badrum på övervåningen på ca 6kvm.
Det är vattenburen golvvärme som ligger i plåtar i bjälklaget, sen är det 22mm spån skiva, 13mm golvgips och sen spacket och sist klinkers.
Problemet är att golvet är iskallt, inte ens ljummet. Och den är på för full effekt vid cirkulations pumpen till värme slingan. Det borde ju vara varmt tycker man.
Eldar normalt med ved så jag tänkte att det var därför det inte blev varm då pannan blir kall när man inte eldar. Så jag prövade att sätta på oljan och har kört med den på i 2 dygn men golvet är fortfarande iskallt.
Har även luftat alla element men inget hjälper.
Vad kan det vara för fel?

MVH Anders
 
Du har radiatorer OCH golvvärme?
Du har då en shunt? Med termostat?

Kan du någonstans känna på röret som går till badrumsgolvet? Är det varmt? Det borde vara handvarmt, ca 30-40 grader.

Ligger det isolering i bjälklaget? Blir det varmt i taket under badrummet?

Hur regleras värmen i slingan? Rumstermostat eller med shunten?

 
Skulle nog känna om framledningen till slingorna är varma (handvarm ~30C), sedan kolla att cirk.pumpen för slingorna går.
När jag läser din beskrivning, 22mm spånskiva, 13 mm gipsplatta, spackel och kakel, hela paketet isolerar nog ganska bra, hur ser isoleringen ut nedåt under slingorna?
Kanske förlusterna neråt är så stora att golvet inte värms upp.
 
Vi har också spån+gips+klinker på slingan men det är inga problem att få golvet varmt med dryga 30 grader i framledningstemperatur. Spån, gips och klinker är "tunga" material och leder värme bra.

Vad har du för temp på returen? Det skall vara en temp skillnad på några grader. Är tempen lika så har ingen värme avgetts till golvet.

/Jögga
 
Jag har inte de olika värmeledningstalen för resp matrial, men min poäng är att värmen tar den lättaste vägen, är isoleringen sämre under slingorna än ovanför, kommer merparten av värmen att gå nedåt, dvs det blir takvärme istället för golvvärme.

(PS Gips (gipsskivor) trodde jag var ett bra isolermatrial, de används ju i brandväggar för att stoppa eld och värme, men det är kanske skillnad på gipset i gipsgolv)
 
Gips brinner inte, räknas som ick brännbart material och kan därför användas i pannrum etc.
En "brandvägg" i tex ett pannrum skall även isoleras med minst 100mm brandklassad isolering, det är denna som skyddar mot värmetransport.

Hur som helst, Det borde i alla fall kännas på golvet om det blir varmt. Givetvis kan en stor del av värmen försvinna neråt om det inte är isolerat.
Hantverkarna som var med och lade golvvärmen hemma hos oss tyckte inte alls att isoleringen i mellanbjälklaget under slingorna var viktig. Det tyckte däremot jag och så blev det isolerat också. Poängen är att man behöver inte kunna allt bara för att man kan lägga in en golvvärmeslinga.

Väntar med spänning på svar från abel48 på våra frågor. Det låter ju faktiskt som om inget varmvatten snurrar i slingan.

/Jögga
 
Tror inte jag heller. Det ovanför är ingen match för golvvärme med plåtar. Det ska bli varmt.
 
nu får jag skämmas....
Det var ju så att jag hade vridit termostaten åt fel håll.
Termostaten och cirkulations pumpen sitter i en skrubb brevid badrummet, så när jag tog med en fick lampa så fick jag ju se att det var vridet åt fel håll.
klantigt klantigt....
Men är inte nöjd ändå, golvet har ju blivit ljummet men inte varmt som i andras hus som har golvvärme tycker jag. Och jag är nu säker på att termostaten är på max. Det står bara + och - på den och när man vrider till + så bara snurrar den efter ett varv.
Och det är isolerat med 120mm ull under slingorna.
Och jag matar ut ca 40 grader från pannan.
Hur högt jag ställer shunten på pannan så matar den inte ut mer än 40 grader.

MVH Anders
 
20mm rör och 40 gradigt vatten KAN inte vara kallt om du har ordentligt flöde. Det borde snarare bli obehagligt varmt.....:)

Finns det något fördelningsblock för slingorna? Där finns justerskruvar på returen (även framledning kan begränsas ofta).

Troligast är kanske att du har luft i slingan som gör att du inte har tillräcklig cirkulation. Kan du avlufta slingan?
 
nej det är inget fördelningsblock. Det sitter bara en liten plast grej före cirk pumpen som det står 20-42 grader på.
Ska pröva att lufta slingan igen ifall jag inte fick ur allt sist.

MVH Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.