Hej,

Vi håller på att sätta upp gips på väggarna i det som skall bli ett renoverat badrum.
Rörmokaren har varit här och dragit alla rör, och rören sitter fast med en liten klamma, men det verkar inte sitta speciellt hårt. På vissa ställen har han lämnat åt oss att fixera rören på rätt c-c för blandare mm och då har han lämnat sådana klammor åt oss eftersom det behövde kompletteras med lite reglar och kortlingar.

Frågan är om dessa klammor verkligen är nog, och om det kan sitta bra nog. Det går ju att trycka in röret i väggen när det sitter i klamman.

Vi har tillverkat en liten fixturplatta i OSB som gör det lättare att få rätt c-c som vi tänkte fälla in bakom gipset, men det känns inte som om rören kommer att sitta ordentligt.

Badrumsfirman har redan gjutit golvet med EPS och flytspackel.
Vi håller på nu att sätta upp gipset, och det känns som vi behöver få detta utrett innan vi bygger in allt. I veckan kommer badrumsfirman tillbaka och skall göra tätskikt och sätta klinker.

Tack på förhand.
 
  • bild 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser inte speciellt bra ut. Be dem använda bockfixtur ( tror jag det heter) skall se om jag hittar en bild....
 
Hej,

Det ser ju ut att vara för rör i rör?
Rörisen här har använt LK PAL Universalrör 16x2 och de är som synes dragna helt fritt, utan att ligga i några ytterrör. Är det felgjort från början då? I så fall blir det lite jobbigt eftersom de gjutit över alla rör som är dragna genom golvet.
 
Det borde finnas motsvarande typ av bock för infästning?
 
Jag hittar lämpliga fixturer på LK-s websida för rör i rör, men jag hittar inget som verkar lämpligt för att bara låta röret sticka ut som i vårt fall. Det finns något som de kallar kopplingsdosa som innehåller en vinklad koppling som blir infälld i väggen, men inte heller det verkar ju applicerbart.
Är vår röris ute och cyklar helt, eller kan det vara ok att göra som det är gjort?
 
S
är det ej kopparrör?
 
Jag tycker inte det ser bra ut... brukar alltid vara ytterrör
Hittade ingen fixtur utan ytterrör på LKs side heller
Tycker du ska antigen: Prata med rörmockaren och be att få se monteringsanvisning för rören
eller ring LK och fråga ev. maila bilder till dom.

Iof får man ju dra presol utan ytterrör men jag tror det finns riktiga fixturer till dom med
 
SBH skrev:
är det ej kopparrör?
nix. LK PAL som jag skrev. Plast inuti, sedan någon mantel i metall, aluminium tror jag, sedan vit plast ytterst.

De flesta av rören har vi lyckats fixera så att de inte kan röra sig, och de som är på bilden kommer vi att fixera med mer regel och klammor bakom. Det är ju trots allt en röris som lagt rören, så han kanske vet. Vi får ta diskussionen med rörisen sedan. Idag lär vi inte få tag på honom.
 
Det är OK utförande med LK Pal, får läggas som kopparör utan ytterrör. Jag använder också dessa tycker att det blir bra och billigt (slipper alla kostnader med fixturer ) Jag ser till att det är en skarpare böj så att röret kommer ut 90 grader mot väggen.
 
Jag har i liknande situation använt rostfria klamrar för elkabel (för c:a 16-20 mm kabel) som sitter fast med två skruvar. Det kan också gå bra med aluminiumband (sådana som rörmokare använder för att hänga upp rör i taket med) som har förborrade skruvhål och som kapas till lämplig längd och formas som en klammer samt skruvas fast så att de spänner fast röret ordentligt.

Som jag ser det så är det inget större fel som er rörmokare gjort, men rören bör fästas litet bättre.
 
Krilleman
Det allvarligaste på denna bild är inte avsaknaden av skyddsör, utan att dom klammat upp rören med någon form av metallsvep som kan ligga och skava hål med tiden och att rören inte kommer 90º ut ur väggen. Bockfixturer till nakna LK 16 rör finns visst. LK:s egna 16mm har RSK 241 79 38.

Det som förvånar mig dock är varför man inte valt LK RIR. Finns ju även i LK PAL. Då hade man sluppit allt detta "plock" med klammer och dyligt, det finns väggbockstöd och fina väggskenor för 160cc. Då kan det inte gå fel. Visst det kostar en slant till men det blir så mycket bättre och man får utbytbarheten på köpet!

??!!??!! :x:x

Inte så seriöst gjort när det finns alternativ som är bättre och mer funktionella!
 
Redigerat:
krilleman_215 skrev:
Det som förvånar mig dock är varför man inte valt LK RIR. Finns ju även i LK PAL. Då hade man sluppit allt detta "plock" med klammer och dyligt, det finns väggbockstöd och fina väggskenor för 160cc. Då kan det inte gå fel. Visst det kostar en slant till men det blir så mycket bättre och man får utbytbarheten på köpet!

??!!??!! :x:x

Inte så seriöst gjort när det finns alternativ som är bättre och mer funktionella!
Tja, utbytbart hade det inte blivit i vilket fall. Det blev tvunget att koppla på sig på gamla rör i badrummet. Alternativet hade varit att knacka bort halva källaren i jakt på var man skulle koppla på sig. Inkommande vatten dyker upp ur källargolvet till en vattenmätare och sedan försvinner det ner i golvet igen. Källaren är delvis inredd så jag tror det skulle spårat ur ordentligt om man skulle dragit nytt hela vägen.

Plocket med klammer upplever jag inte som osmidigt utan frågan gällde om röret sitter fast där det kommer ut ur väggen så att man inte riskerar brott på tätskiktet. Nu är det tydligen ok enligt tidigare inlägg, och då är jag nöjd. Håller dock med om att rören kunde haft bättre vinkel ut ur väggen, men det är rörisen som skall montera blandade mm sen, så det blir väl han som får ta konsekvenserna. Det är för övrigt inte mitt eget badrum utan syrrans. Hade det varit mitt hade jag säkert dragit rören själv :)
 
krilleman_215 skrev:
Bockfixturer till nakna LK 16 rör finns visst. LK:s egna 16mm har RSK 241 79 38.
:
Det där används typiskt för pex, och när man skall ta sig från golv upp i vägg tex. LK Pal håller formen utan problem när man bockat det, det är inte det som är problemet. Påminner om presol i "konsistensen". Dessutom tycker jag det verkar overkill att bygga 120mm tjocka innerväggar bara för att få plats med en fixtur med radie 120 när man skall ut med röret. Jag tror du prickat fel produkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.