Status
Inte öppen för fler kommentarer.
alternativet är att fixa tomten så huset inte sjunker mera och fixa alla fel inne i huset som har uppstått p.g.a detta men vi känner att vi vill ha en ny platta för huset är snett...med andra ord bygga ett nytt hus.Det känns inte bra att den är upphöjd såpass mycket
 
Familjen Annie skrev:
alternativet är att fixa tomten så huset inte sjunker mera
Jag är mycket intresserad av att veta hur det skulle gå till!
 
Nyfniken skrev:
Jag är mycket intresserad av att veta hur det skulle gå till!
I gamla stan pålar dom fastigheter för att dessa inte ska sjunka ytterligare, och dessa hus har flera hundra år på nacken...
 
PCLarsson skrev:
I gamla stan pålar dom fastigheter för att dessa inte ska sjunka ytterligare, och dessa hus har flera hundra år på nacken...
Hurdå? Här pålas det för nya hus med kanske 1 meter mellan varje hål i ett rutmönster under/i plattan
 
jo man kan kanske påla huset men man kommer inte undan att huset fortfarande är snett
 
Kan du inte ta någon bild som visar effekterna av det hela, sprucken färg, se hur golvet lutar med hjälp av ett vattenpass eller något annat?
 
Familjen Annie skrev:
alternativet är att fixa tomten så huset inte sjunker mera och fixa alla fel inne i huset som har uppstått p.g.a detta men vi känner att vi vill ha en ny platta för huset är snett...med andra ord bygga ett nytt hus.Det känns inte bra att den är upphöjd såpass mycket
Jag skulle absolut kräva precis samma sak.
 
Annie, jag tycker mig läsa mellan raderna att husleverantören så sakta börjat inse att man måste ta på sig att ordna detta och därför börjat bearbeta er intensivt med ett antal förslag till lösningar som alla har en sak gemensamt, nämligen att det blir billigare för deras del än att göra om allt från början.

Jag förutsätter att ni vid det här laget har juridiskt biträde på något sätt och därför minst tar in egen byggteknisk expertis för att bedöma deras förslag innan ni ens överväger att tacka ja till något.

Jag skulle tippa på att ni kommer pressas hårt med allt från att om ni inte godtar uppgörelsen så kommer det ta tid, de kommer inte ge er ditt eller datt eller rena hot om att det inte är säkert ni får nåt alls och var ska ni bo under tiden osv...

Jag avundas er inte, men vad ni än gör, tänk igenom det väldigt noga.
 
Detta är golvet som lutar..
 
  • Huset sjunker-fel på huset 024.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ju mera vi tänker på denna situationen ju mera irriterade blir vi.dom har gjort ett sådant stort fel att det är inte acceptabelt för oss .De kommer säkert försöka med många medel att vi skall gå med på deras förslag men det kvarstår ändå att de har gjort ett stort fel som de inte kommer undan med och därför känner vi att de är skyldiga att göra oss nöjda med hela denna situationen...
 
Som jag ser det, när jag läst genom dessa 15 sidor, så har alla inblandade delansvar.
Byggherren, KA och besiktingsman genom att inte geomföra/kontrollera en grundundersökning. Grundleverantör och husleverantör genom att inte kontrollera att det finns godkända grundhandlingar.

Samma "grundfel" genom alla instanser. Märkligt. Man har helt enkelt litat på att den föregående i ansvarskedjan gjort sitt utan att kontrollera att det finns dokumentation.

Det enda riktiga borde vara att kontakta en advokat för att reda ut denna trassliga affär.
Lider med er Fam. Annie, men i rättvisans namn borde alla inblandade lida lika mycket.
 
Det finns advokater inblandade så vi får se vad som händer..tråkigt att det har blivit så här..
 
Två saker.

1. Svara inte här på forumet på när ni fick reda på att plattan hade sjunkit så att den borde gjutas på. Om ni fick reda på det under pågående bygge, innan "allt gick skit", så är felet förmodligen delvis ert.

2. Det är inte OK att värmerören ligger 10cm ner. Ni kommer att få mycket högre uppvärmningskostnad.

Jag har en kompis som varit ansvarig för att påla husen i Gamla Stan som beskrivs ovan, det GÅR, men det var INTE billigt.
Sådana saker är möjliga att göra på mycket speciella, kulturhistoriskt intressanta, hus i rikets huvudstad. Det är inte ekonomiskt möjligt att göra på en normal villa i en förort.

Lycka till, jag hoppas ni inte behöver det.

/ Fredrik
 
Jag är lite nyfiken på hur det har gått?
 
jadu...situationen är detsamma.huset sjunker mer och mer...och De vill inte erkänna sitt fel så det är advokater och andra företag inblandade nu...så mycket som visar att de har gjort fel men ändå tar de inte sitt ansvar....helt otroligt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.