Har en toalett i ett uthus/festlokal som har gipsväggar som är målade med vanlig inomhus-väggfärg 07. Färgskiktet är ganska nymålat och i bra skick.

Toaletterna är ej våtutrymmen då de bara har wc och handfat.

Kan man sätta kakel direkt på de målade gipsskivorna?

Gör nån form av Primer någon nytta på färgskiktet eller är det onödigt?

Det är inget riktigt alternativ av ekonomiska skäl i detta utrymme att riva ner befintliga väggar och gipsa om t.ex.

Mycket tacksam för alla synpunkter!!
 
Det gäller väl att man målat med en färg som sitter riktigt bra. Jag hade nog undvikit det...
 
Det är nån form av Latexfärg sidenmatt. Färgen målades bara för nåt år sen och den sitter bra. Fortfarande en dålig idé?
 
S
du kan testa kakla.
prima och limma dit en platta
 
Jag hade kaklat på utan att göra något, färg sitter bra på gips. Jag har flera gånger satt kakel i kök på målade och omålade väggar med smältlim och det har fungerat utmärkt utan att några kakelplattor har ramlat ner. Kör du med kakelfix så håller det säkerligen.
 
S
ibland går det bra som för dig
 
T
Inga problem att kakla på en målad vägg, kör med vanligt fix bara!
 
Tack för alla svar jag antar att jag ger det ett försök på mindre yta först så får vi se :)
 
Det kan gå utan primer men det funkar utmärkt med primer.
 
Krilleman
Jag har pesonligen varit på flera byggen då man kaklat på befintliga väggar som är målade, och det har fungerat... På något bygge gjorde man cirkulära "gropar" med en slipmaskin så fixet skulle fästa bättre mot underlaget (man har putsat väggarna innan kakel). Men det är oseriöst också enligt mig. Att göra rätt från början, även fast det kostar mer, är oftast lättast i det långa loppet!

Inget kul alls att göra om allt om ett eller två år...
 
S
va menar du oseriöst?? det brukar va priset som bestämmer vad man gör.
varför extra jobb om det blir lika bra utan??
 
Krilleman
SBH skrev:
va menar du oseriöst?? det brukar va priset som bestämmer vad man gör.
varför extra jobb om det blir lika bra utan??
Sant, men vad är det som säger att det håller i hans unika fall?!
 
Att man sett någon smeta upp kakel på ett bygge och att bitarna inte föll ner inom 1 dag är ju ingen garanti för att det är en bra metod. Men som jag skrev tidigare, prima så funkar det garanterat.
Ytterligare något TS skall tänka på är om utrymmet står utan värme så måste han fundera på frostsäkra produkter.
 
  • Gilla
Ankfoot
  • Laddar…
jag vet inte riktigt vad det ska bli för bättre om man primar?
Primer är en vidhäftare som man använder innan spackling... väldigt få fixer som kräver att man primar först...
Antingen sitter färgen fast i gipsen annars gör den inte det och då hjälper ingen primer i världen

Är det ett utrymme som det inte är så noga med så är det väl bara att prova, rugga ytan med ett 35papper och sätt.

Är det reglat på 300mm cc? eller sitter det en osb / spån / plyfa bakom gipsen?
 
Jag har byggt badrum i större delen av mitt yrkesliv, åt en kund skulle jag inte använda denna metod men åt mig själv så hade jag limmat på och hoppats att det håller!
Det är en stor skillnad mellan att göra åt andra kontra hempul, har inte sett hur det ser ut i ditt utrymme men är det inget våtrum så prova på, det värsta som kan hända är att kaklet släpper! ^^
Hade personligen använt mig av ett gummibaserat fix... ifall att väggen rör sig så slipper du att kaklet släpper men fogarna kan spricka, skruva gärna plåt i hörnen för att förstärka konstruktionen.
Golvvärme?
Pappersgips antar jag? Uppvärmt utrymme åretrunt? Varför kakla när det finns färdiga skivor som kan limmas i dessa utrymmen (om det inte är uppvärmt hela tiden)
Kakel spricker i gipsskarvarna när stommen rör sig, det är viktigt att veta.
Kan ta flera år men det kommer att uppstå sprickbildningar....
dubbel gips omlott, fixera alla hörn, sedan bör det hålla..... Men då kostar det mera just för stunden men arbetet behöver inte göras om....

Ha det gott och kör på!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.