Hej!

Vi har ett i grunden vackert trägolv i hallen på övervåningen. Brädorna är 20 - 30 cm breda, och ca 35 mm tjocka.

En bräda har "fjällat" och måste ev bytas ut.

Frågan är, golvlacket har blivit helt bortnött på vissa ytor och övriga ytor är fula/slitna.
Skall man slipa av alltihopa och sen såpa eller olja eller hårdvaxa?

Vad gör vi? Vi har två rum med original åter-uppsåpade golv. Helt gudomligt sköna att gå på. Men i detta fall måste vi göra något.

Med den fjällade brädan, skall man lägga i smältlim och sen slipa av eller tvärtom eller skall jag helt sonika kasta ut den och ta färg/kvalitetsskillnaden med att lägga i en ny?
 
Vad menar du med fjällat? Att det uppstått några flisor i träfibrerna? Hur som smältlim till ett trägolv låter som en mycket dålig lösning. Ett vanligt trälim och tryck som limmas fast med hårt tryck på fibrerna brukar fungera bra.

De lackade golven var en riktig styggelse. Tyvärr hade jag lackade furugolv i två rum när vi flyttade in i vårt hus. Ett av dessa lackat på ett originalgolv från 1800-talets mitt, med som du säger 20-30 cm tiljor. Tyvärr är det ett hästjobb att få bort lacken men behålla den ofta välvda formen på en gång i tiden handhyvlade golvtiljor. Vi hittade ingen annan lösning än att slipa om golvet, då det var så pass mycket skador från lack och lagningar i vårt golv. Det blir snyggt, men inte riktigt samma känsla som de ojämnt slitna originaltiljorna i annat rum.

Har du tiden och orken så blir det till att slipa med handmaskin och målarskrapa varje bräda för sig, så att du slutligen har ett "rent golv". Vi talar dock troligen om någon vecka av arbete.
 
En lackfräs har överlägsen avverkning kontra en slip.
 
Med "fjällat" menar jag att brädan har splittrat sig långt ned i brädan, det blir som stora "fjäll". Det går djupt ned i brädan. Enligt "förstå-sig-påare" så går de oftast ända ned igenom brädan. Kanske man skall prova att hälla i trälim och tyngder, men det blir att leta efter rejäla tyngder då.

Ok, en lackfräs. Vad är det och var hittar man en sån?

Jo, vi skrapade och körde med slipmaskin och handkloss på ett annat skurgolv som var förstört genom att gammal fernissad korkmatta hade "tjärat av sig" på baksidan över hela golvet, Svart klet som var omöjlig att avlägsna på kemisk väg. Men det golvet blev kanon, även om det är aningen mörkare i nyansen är det original skurgolvet som är i rummet intill. Men lika skönt att gå på.
 
Slacker32 skrev:
En lackfräs har överlägsen avverkning kontra en slip.
Ja, men det blir på samma sätt som en golvslip, ingenting kvar av den traditionella slitna ytan eller ojämnheterna som ger "patinan" av ett gammalt golv.
 
S
testa att blöta upp brädan försiktigt,
trä kan bli för torrt
 
Redigerat av moderator:
Är det gammal fernissa eller en modernare lack? Om det var gammal fernissa hade jag försökt bättra med liknande. Tycker det är så vackert med den bärnstensgula färgen av gammal fernissa.....
 
Skogsta skrev:
Med "fjällat" menar jag att brädan har splittrat sig långt ned i brädan, det blir som stora "fjäll". Det går djupt ned i brädan. Enligt "förstå-sig-påare" så går de oftast ända ned igenom brädan. Kanske man skall prova att hälla i trälim och tyngder, men det blir att leta efter rejäla tyngder då.

Ok, en lackfräs. Vad är det och var hittar man en sån?
Sök på lackfräs på byggahus så hittar du.

Den som finns på marknaden heter metabo lf 724s tror jag, jag har en iaf och den är helt fantastisk.
 
Skogsta skrev:
Kanske man skall prova att hälla i trälim och tyngder, men det blir att leta efter rejäla tyngder då.
Eller så skruvar du fast en brädbit MED SMÖRPAPPER I MELLAN, som tryck.
Då får du iofs skruvhål..

/ Fredrik
 
Om du skrapar det med en liten vass färgskrapa så behåller du den gamla inte helt jämna ytan. Det är ett dj..la jobb men om du håller skrapan vass så behöver man inte slipa efteråt. Och förresten varför måste man vara klar på en dag? Jag tar en bräda i taget i min egen takt. Bara att dammsuga och sen får det vänta till nästa gång jag känner för det. Ska du limma så kan man sätta en bräda från tak till golv som man kilar för att hålla ner det under torktiden.

Mvh Rikke
 
N norrbottenstorpet skrev:
Ja, men det blir på samma sätt som en golvslip, ingenting kvar av den traditionella slitna ytan eller ojämnheterna som ger "patinan" av ett gammalt golv.
Sökt runt efter detta. Finns något sätt att bli av med lacket utan att bli av med ALLA ojämnheter? Så klart kommer man inte att ha en sliten yta om man tar bort lacken, men jag är ute efter att inte få ett helt slätt golv, utan vill att de ska behålla sin ungefärliga form och några skavanker här och där. Bor i ett 1700-talshus med (tyvärr) lackat trägolv från byggåret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.