Vad kostar det att ta basta i jämnförelse med att bada per gång?
 
Jag vet inte men det varierar med var du har bastun. Är den i en fristående bastukoja där värmen inte kan användas senare kostar det mycket mer än om du har bastun i huset och värmen kan reducera din övriga uppvärmning. (Och om sommaren kanske du tom. måste kyla huset efteråt...)
 
Att basta kostar iaf ca 10 kr hemma hos mig! (gör åt ca 9 kW på en timme när bastun är på) Uppvärmning en halvtimme o sen bastar vi ca en halvtimme.
 
Göran.W
Går inte bastu bad på väl befinnande kontot och då är ju kostnaden ointressant.
Väl befinnande får kosta funderar man ens på vad det kostar att må bra ska man nog inte bygga en bastu;)
 
  • Gilla
Eliaz_jkpg
  • Laddar…
fresve skrev:
Att basta kostar iaf ca 10 kr hemma hos mig! (gör åt ca 9 kW på en timme när bastun är på) Uppvärmning en halvtimme o sen bastar vi ca en halvtimme.
9 kWh låter mycket.

När bastun har blivit varm så går ju inte aggregatet hela tiden?

Vårt aggregat är på 3 kW och det innebär ju att en timmes bastande kan ta MAX 3 kWh, men eftersom termostaten slår ifrån och bara kör aggregatet lite då och då när bastun blivit varm så blir det ju mindre.

Man får nog se till dels var det kostar att värma upp (tiden för uppvärmning gånger effekten) och sen får man försöka uppskatta hur mycket aggregatet är igång när bastun väl blivit varm.

Det är ju samma sak med ugn, den stora kostnaden är att värma upp den, sen kostar det inte så mycket att ha den igång när den väl blivit varm.
 
När jag bastar kostar det ca 120 kr per gång inkl. allt!
 
JPA666 skrev:
När jag bastar kostar det ca 120 kr per gång inkl. allt!
+1d^_^b
 
  • Gilla
lassab999
  • Laddar…
Om du inte bastar ensam ska det ju divideras med antalet bastande, ett bad däremot brukar man ju inte dela på flera.
 
harry73
Bastu kostar mellan 40 och 100 kr hos oss.

Dyrast när vi bastar med barnen, för då är duschen med varmvatten på nästan hela tiden (finns alltid ett barn som vill duscha. Sen lägger vi barnen och bastar igen senare på kvällen (med värmen på under hela tiden)

Det blir däremot mycket billigare om barnen inte är med och bastu och dusch inte är igång lika länge
 
Mikael_L
Ska kostnad för kapitalbindning och investering/avskrivning tas med?

Ska ölen räknas in?
Jag dricker inte öl i badet, men ibland i bastu.
 
  • Gilla
fredj721
  • Laddar…
Göran.W
Ölen och andra rusdrycker ska så klart räknas in för det hör ju liksom till fråga vilken finne som helst:D
Björk ris och motor såg till is vaken ska väl med ingå:p
Oj vad dyrt det börjar bli:O
 
  • Gilla
lassab999
  • Laddar…
Även om man bara räknar kostnaden för uppväermning av el och vatten bör ju bastun alltid bli dyrare totalt, eftersom man nädå duschar och knappast i kallvatten. Men sedan beror det ju på hur många man är då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.