Efter letande så ger jag upp och hitta gamla golvbrädor. Jag tänker köpa nytt nu som passar med det övriga huset. Behöver lite bredare brädor, ca 30-40 cm skulle jag tro i fura.

Vet någon vart jag kan köpa ordentliga brädor i bra kvalitet?

Är det skillnad på Norrlandsfura jmf med tex Smålandsfura osv? :blushing::O

Jag vill inte ha ett "massproducerat golv" utan ett mer genuint golv som känns som det skulle vara från 1700-talet typ...

Tack på förhand!
 
Om du ska ha ett färdigt golv har du ju t.ex Åttersta ,det finns fler, det beror ju lite på var du bor.
Om du ska tillverka ett golv brukar mindre sågar ha ganska bra virke, kolla bl.a blocket eller sök på småsågar så brukar det finnas några i närheten. Vi har handlat virke av mindre sågar och tillverkat bl.a golv och trapp och det har varit mycket bra kvalitet, ofta är det ju inga problem att bara ta dom bräderna som ser bra ut.
Ang virkeskvaliten så tror jag att det är mycket viktigare att man sorterar rätt än var det kommer ifrån. Norrlandsvirket ska ju teoretiskt t.o.m växa snabbare än söderut p.g.a längre dagar på sommaren.
Det skulle väl vara Gotlandsfurun som jag hört ska vara speciell, men för ett golv spelar det nog inte så stor roll, det lär nog hålla flera generationer.

MVH
 
Tack för tipset, jag ska kolla ;)
 
Hej!

Jag har ett gammalt golv, troligen 1700 tal, Brädorna är ca 4 - 5 cm tjocka, Men också mycket slitet. Så slitet att kvistarna står upp på sina ställen. Ytan är ca 45 - 60 kvm.

Jag har inte tänkt sälja golvet, men nu har det legat på samma upplag i säkert 25 år, så om jag får ett bra pris så :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.