Hej,
vi har ett avtal om standardinstallation med vår röris vid vårt nybygge. Installationen är utanpåliggande i alla våra fyra våtutrymmen. Jag tycker att det är självklart att det ska finnas avstängningsmöjlighet i varje utrymme, ballofixer där rören kommer ut ur väggen. Vår installatör vill ha extra betalt för detta. Finns det några regler eller rekommendationer? Vår enda övriga avstängningsmöjlighet är vattenmätaren i källaren!

MVH
Stenper
 
Hej, jag tror inte att det finns något krav på avstängnings möjligheter. Men det borde väl stå tydligt i föreskrifter vad som ingår i och med att ni bygger nytt/eller vad ni beställt från början. Finns inte det med från början kan jag kanske förstå att han vill ha betalt just för avstängningarna. Dock tycker jag personligen att detta borde vara självklart.

Mvh Ivan
 
Om det är ett nybygge så tycker jag framförallt att det är självklart att man drar Pex RiR i väggarna istället för utanpåliggande installationer.
 
Hej, jag hade också valt rör i väggar faktiskt men det framkommer ju inte om han valt detta eller inte, TS kanske vill ha det så?
 
Hej och tack för svaren! Anledningen till att vi kör utanpåliggande är att vi bygger helt i platsgjuten betong och jag vill inte gjuta in mer än nödvändigt. Tycker personligen att det inte alls är så fult med utanpåliggande känns litet funkis! Kolla dom svindyra designhusen där man inte ens bygger trummor runt ventrören utan vill ha dem synliga. Men om man kör utanpåliggande är det då vanligt med avstängning i varje rum?
 
Tror det är ovanligt, i alla fall om man ser ett par år bakåt i tiden på nybyggda hus.
 
Ja det är vanligt vid nybyggnation, men om det är något krav vet jag inte.

Mvh Ivan
 
Ballofixer i villor är inte vanligt... Finns liksom ingen anledning.
 
Enda anledningen till att INTE sektionera är ju att det blir svårare för husägaren att själv ändra/reparera sin anläggning.
Som husägare vill jag gärna ha möjlighet att stänga av vattnet till ett badrum och arbeta i lugn och ro.

Samma med värmesystem (radiatorer, golvvärme)
helst hade jag haft två olika utgående stammar med avstängningsventiler ut mot varje radiator.
Då kan jag byta element i lugn och ro.
Till och med göra ingrepp i stamledningen mitt i vintern utan stress.

Men som sagt, jag tror inte heller det är standard.
Just pga att branschen inte har något intresse av att underlätta för hemmafixare.
Men det är ju inget som hindrar att beställaren/husägaren spec:ar detta.
 
Det handlar inte om intresse, Det e en kostnadsfråga.
 
Tja, jag vet inte med andra.
Men jag har inte råd att INTE montera ventiler vartefter behov uppstår.
Oftast börjar ju åtgärdsplaneringen med att arbetsdag 1 kapa och montera ventilerna.
Sedan kommer arbetsdag 2 längre fram i tiden...

Men visst.
Om man alltid tittar på lägsta installations- och byggkostnad och inte vet vad man har begärt in offert på så blir det inga ventiler. Inga innegivare till fjärrvärmen heller. Bara utegivare...
(Även om en driftig installatör lätt borde kunna sälja in innegivare utan att anstränga sig, som en sorts plus-meny...)

Tänk bara på fördelen med att kunna koppla bort en sektion i värmekretsen mitt i vintern vid problem/läckage och åtgärda i lugn och ro. Alternativt ta ut jourhavande rörmokare...
 
Krilleman
I mitt hus har jag satt ventiler både på värmen (sektionerat upp huset i fyra ventilpar) och på allt vatten, lätt och enkelt att stänga av om något generalfel skulle uppstå och samtidigt ha resten igång.

Jag skulle lätt säga att det är värt pengarna!
 
Tack Ileh och Krilleman för era inlägg! Jag håller absolut med att man av en massa orsaker vill kunna sektionera av både vatten och värmen. Tänk om man hade hela husets el på en enda jättesäkring! Nu ska jag börja fundera på hur jag ska sektionera radiator och golvvärmekretsarna!
/Stenper
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.