Hej jag behöver lite råd och synpunkter angående garaget jag har..

Hela garage bygget verkar vara lite skumt:) det är nog så att det var ett garage som fick ett tillbyggt caraport bredvid som sedan också har blivit garage.. därmed alla skumma vinklar och utseende

Varför jag vill ändra på det som finns ? jo den ena delen som ni ser på bilden har ett tak som är lågt lutande (under 14 grader) och det är betong pannor där.. Det har börjat läcka in lite vatten där. det är exakt 12 grader. Självaste garage bygget är ganska stort och har även en verkstad längst in.

Jag hade hellst sett en normalt tak över denna. som har sin nock i centrum och lutande tak och bägge håll om ni förstår mig rätt. men det är ju inte möjligt då den ena delen sticker längre fram än. Vad hade ni gjort? hur kan man bygga om detta garage så det blir bättre samtidigt som utseendet blir mer "normalt" eller är det billigare och riva allt och bygga nytt dubbelgarage? plattan i garaget är betong med värme vattenslingor som inte är i drift. då jag saknar vattenburen värme. Klädseln utvändigt ska bytas från vildmarkspanel till vanligt nockpanel 170mm.

Alla råd och tips är varmt välkomna..
 
  • bild-60.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild-59.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
"Enklast" hade nog varit att riva hela garaget. Ta tillvara reglar och takpannor mm som är friskt. Gjuta till bottenplattan, så den blir rak där portarna finns och sen bygga sadeltak med nock i centrum.
 
thomas33 skrev:
"Enklast" hade nog varit att riva hela garaget. Ta tillvara reglar och takpannor mm som är friskt. Gjuta till bottenplattan, så den blir rak där portarna finns och sen bygga sadeltak med nock i centrum.
Hej.. jo misstänkte detta.. blir ju inte så billigt hur som hellst.. blir en dyr 2012:(
 
Nästan alltid enklare att riva och bygga nytt än att bygga om.

Men om Du "bara" vill fixa till taket så skulle jag lägga nocken längs med vänstra väggen (sett framifrån) på den längsta garagedelen och ha en liten carport framför den kortare delen.
En annan lösning är att ha papptak på den delen som har liten lutning.
 
Tycker det var pittoreskt, och på landet får det se ut hur som helst. Plåttak, tex plegel ska väl klara lutningen,
Eller gör sadeltak, men förläng det framåt så har du carport framför båda dörrarna .
Köp en liten varmvattenberedare och en cirkulationspump så har du gång på golvvärmen
 
Mäster skrev:
Tycker det var pittoreskt, och på landet får det se ut hur som helst. Plåttak, tex plegel ska väl klara lutningen,
Eller gör sadeltak, men förläng det framåt så har du carport framför båda dörrarna .
Köp en liten varmvattenberedare och en cirkulationspump så har du gång på golvvärmen
Tack för svaret.. men carport blir lite problematiskt då då blir det lite dumt mot huset.. blir för nära.. jag ska se hur eventuell plåt tak skulle kosta...

Varför jag ville ha sadeltak var att den skulle smälta bättre ihop med mitt "fina hus" :) har inte behov för den extremt höga tak höjden inne i garaget idag.. så därför gick jag i sånna ombyggnings tankar.. Finns det nån som kan gissa på en ev. kostnad för ombyggnationen? om man gör allt själv. använder takstenen på nytt t.ex..
byggnaden är väl lite över 100 kvm.. om jag väljer och riva vedboden med utedasset som ligger bakom
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.