nimhed skrev:
Att det finns ett minimum i antal hushåll som måste vilja vara med, är självklart. Men är det någon som har varit med om att ni är för många? Att leverantören tycker att det blir ett för stort närverk. Finns det en övre gräns?
Är man för många så är det väl bara att dela upp det?
 
Förstår inte riktigt hur man kan vara "för många" hur menar man då?
 
När jag pratade med en kommunikationsoperatör, sa de att det kan bli ohanterligt om man är för många.
 
...och vad ansågs vara för många? Tusental eller hundratal? Vänd dig till en mer etablerad KO.
 
Min villaförening omfattar flera områden, så det var kanske det han menade, att man tar ett område i taget.
 
Är det någon som har valt att gräva på tomterna istället för trottoaren? Det skulle ju, i mitt tycke, förenkla hela processen. Förutsatt att man får alla att gå med på det (både de som vill vara med och de som inte vill det).

Det känns som att det kan bli juridiska problem, med servitut och annat elände, men det kanske ändå kan bli billigare.
 
Nu fick jag en grym tanke.

Säg att området bygger på en huvudgata och man har en mängd tvärgator till den. Då behöver man en grävd ränna på varje gata som är typ 40cm djup. Varje fastighetsägare får handgräva sin egna ränna på tomten. De grannar som inte vill vara med ska såklart inte behöva gräva, men då får de som vill vara med gräva sin egen tomt + en annan. Grävningen fram till huvudgatan blir då gratis.

Är jag för optimistisk?
 
nimhed skrev:
Är det någon som har valt att gräva på tomterna istället för trottoaren?
När mina föräldrar skaffade kabel-TV i början av 90-talet så fick alla (själva) gräva varsitt 50 cm dike på tomten. Det har fungerat bra såvitt jag vet.
 
Om ni är 10-20-30 st kanske det kan funka, är ni många fler kommer det vara så många som inte vill att det blir jobbigt och ännu jobbigare att tjafsa om tulpaner osv som stryker med när ni gräver, oavsett vem som gräver. Du behöver också servitut etc för att ha en hållbar lösning i längden.

Nej tack säger jag, bestämt.
 
Som sagts ovan tror jag inte man kan vara för många. Man måste ändå bryta ner det till områdesenheter om ca 15-20 medlemmar och sätta en områdesansvarig på varje grupp under byggnationen.

Beträffande VAR man skall gräva så gick vi till 90% fram på privat (jordbruks)mark. Markägarna fick upplåta marken gratis och vi kommer att ta ut en ledningsrätt på hela nätet för att säkra mot ägarbyten. Det fanns EN (av ca 160) fastighetsägare som vägrade släppa fram oss vilket kostade föreningen 20 000 i form av två extra vägtryckningar.

Detta var dock ohyggligt mycket lättare (och billigare!) än att ha med Vägverket att göra i de fall vi gick i dikesrenarna utmed allmänna vägar. I ett fall valde vi att gräva ner ledningen mitt i en enskild väg vilket var riktigt smärtfritt då vi slapp både Vägverket och markägare. Räddningstjänsten hade dock i efterhand vissa synpunkter på att vi hade stängt av vägen utan att fråga.. :blushing:
 
Du påminner om vikten av att påpeka att det är helt avgörande VAR man driver projekt. Gå på tomtmark i glesbyggd är antagligen rimligare än att göra det i mitt i storstan där tomterna är 600kvm och 30% är inte intresserade från start. Jag räknade för egen del med att det handlade om att diskutera med 400surgubbar som hade 800 häckar och rabatter som ska diskuteras. Huwa.
 
Hehe, ja man får inte vara alltför finkänslig när det står en grävmaskin i trädgården..

Så här såg det ut hemma hos oss:

galler1.jpg
 
.....inget finlir där inte.

Här är ett annat sätt:

fiberlaying.jpg

Synd att trögpannorna på trafikkontoret i stockholm inte kan lägga till ett par sidor i tekniska handbok så man kan få lite fiber till huset.
 
MathiasS skrev:
Du påminner om vikten av att påpeka att det är helt avgörande VAR man driver projekt. Gå på tomtmark i glesbyggd är antagligen rimligare än att göra det i mitt i storstan där tomterna är 600kvm och 30% är inte intresserade från start. Jag räknade för egen del med att det handlade om att diskutera med 400surgubbar som hade 800 häckar och rabatter som ska diskuteras. Huwa.
Tyvärr har du rätt, men skam den som inte ens försöker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.